Vista formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sluca

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn pc formatteren maar ik weet niet goed hoe eraan te beginnen.
Vooral het feit dat ik twee partities heb maakt mij verward. De ene heet C, de andere Recovery. Ik denk dat dit standaard is want ik kan niet vermoeden dat ik die Recovery heb aangemaakt.
Is hier een bepaalde reden voor? En als ik formatteer, moet ik dan terug twee partities hebben?
Het tweede probleem is het formatteren zelf, ik heb al wat zitten surfen maar het is mij toch niet helemaal duidelijk. Moet ik dan gewoon de cd van vista in de laptop steken en dan heropstarten?
En als ik dit doe, ben ik dan beide partities aan het formatteren of slechts één van de twee?
Graag meer info. Alle details ook welkom :-)
Bedankt!

als je recovery part hebt ,kan je de laptop recoveren dan word er van zelf geformateerd
bij opstarten zal je de mogelijkheid hebben om die recover te starten

Op de Recovery partitie staat een bestandje wat je aan kan klikken en waarna er de daadwerkelijke Recovery ( terug naar de fabrieks staat ) plaats gaat vinden. Of het gaat zoals Bertus zegt. Als je niet op deze manier wil werken maar echt met de Vista DVD wil gaan formatteren dan zal je eerst op zoek moeten gaan naar al je drivers op de website van de fabrikant van je laptop.

Welk merk en type PC heb je?
Dat hebben we nodig willen we je verder kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie.
en hoe moet ik dat dan precies aanpakken?

Sorry, ik had de tweede reactie niet gezien :-)
Ik heb een Dell Studio 1735.
Is dat met die recovery dan volledig hetzelfde als formatteren?
En wat van de twee mogelijkheden is dan het beste, met de cd-rom of dat ander?

Ik zou gewoon een Recovery doen en niet met DVD formatteren. Makkelijker en je hebt geen gezeur met drivers.
Hoe het precies gaat met een Dell weet ik niet maar ik neem aan dat je er een boekje bij hebt gekregen.
Daar staat in hoe de Recovery werkt.
Waarschijnlijk zoals ik al zei d.m.v. het dubbelklikken op een bestandje op je recovery partitie.

Dell heeft de goede eigenschap dat je op hun ondersteuningswebsite drivers kunt vinden voor al hun produkten. Het is even snuffelen, maar dan héb je ook wat.
Ik zou je willen adviseren géén recovery te doen. Alle onnodige 'meuk' waarvan Dell vindt dat je het nodig hebt wordt dan weer geïnstalleerd.

Mijn werkwijze zou zijn:
1. op de Dell website voor de machine de juiste drivers downloaden
2. de Vista DVD pakken en kiezen voor het formatteren van de C: Laat de (verborgen) recoverypartitie met rust.
3. Vista opnieuw installeren met behulp van de Vista DVD zónder de Dell rommel

Gaat er ergens iets mis, kun je altijd nog recoveren vanaf de recoverypartitie met als gevolg dat je de machine dan weer net zo hebt als toen deze aan je werd geleverd.

Ik onderschrijf Raymonds mening als je weinig verstand hebt van Vista installeren. Als je Vista één keer hebt geïnstalleerd is een tweede keer een fluitje van een cent en geef ik verreweg de voorkeur aan een volledige cleane Vista installtie zónder recovery vanaf de Dell partitie.

Laatst bewerkt:
Kan ook, is maar net wat vraagsteller wil en inderdaad als je het één keer gedaan hebt is het niet moeilijk meer.
Wil je wel een recovery uitvoeren dan moet je deze PDF even lezen en dan op pagina 52 beginnen.

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/1735/du/qrg/M874CA00MR.pdf

Dit komt gewoon van de DELL site en is van toepassing op jou type laptop.

Ik ga nu pitten en lees morgen weer verder hoe het gegaan is.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp iedereen.
Ik ga het met de cd-rom doen en zelf de drivers installeren.
Zal wel voor morgen zijn, ik had niet verwacht zo snel reactie te krijgen en wou morgen direct kunnen beginnen :-)
Ik hou jullie op de hoogte als alles gelukt is.
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan