Vista, geen Internet, wel connected 2 router

Status
Niet open voor verdere reacties.

pallemans

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2009
Hallo allen,

Ik kom hier niet uit en heb toch wel redelijk verstand van routers, internet, windows (XP, vista nog niet echt)
Het volgende:
Ik moet de nieuwe laptop van m'n broer installeren.
Ik start 'm op en zie dat deze niet automatisch internet krijgt.
Ik ga op onderzoek uit, geeft mij het volgende:
- Hij connect wel met m'n router (SMCWBR14-G2), en heb alles gecheckt qua Key, WEP of WPA, MAC filtering kortom alles!
- Hij verbind wel dus gewoon met m'n router. En daar zit internet op, anders zo ik dit bericht niet kunnen typen (met een xp pc)
- Hij zegt bij status: IPv4> alleen lokaal, IPv6> Beperkt, Status Media> Ingeschakeld. En heb zover je kan zien gewoon een goede verbinding.
- IPCONFIG /ALL geeft mij, wat ik denk dat het probleem is: Automatisch geconf. IPv4 adres> 169.254.58.41(voorkeur), en Subnetmasker 255.255.0.0,,,,,,,,,dit moet toch 192.168.2.xxx en 255.255.255.0 zijn? Tenminste zo is het op de XP machines ook als ik ipconfig /all doe.
- DHCP en DNS en IP staat allemaal aan, danwel op automatisch en mijn router ook op Dynamic IP.
- Ook vaag, bij standaardgateway staat helemaal niks!? Hier moet toch ook dan 192.168.2.xxx staan?
- Verder verschil met deze nieuwe laptop en de XP's van ipconfig/all is dat bovenaan op de VISTA staat bij knooppunttype> hybride ???? en op de XP's > onbekend.
- En op de VISTA staat NetBIOS via TCP/IP > Ingeschakeld. En op de XP's staat dit nergens.
- Ook zie je bij het netwerkcentrum tussen de PC_VAN_XXX - en - INTERNET bij het netwerk icoon: Onbekend Netwerk.
- Zelfde bij Netwerkverbindingen beheren zie je de Draadloze netwerkverbinding: Onbekend Netwerk, Atheros AR5007 EG Wireless. Terwijl je bij de Status en de Draadloze Netwerken Beheren toch echt de SSID (of m'n netwerk) SMC ziet staan.

Heb ook al flushdns, renew en release functies gedaan van IPCONFIG /all
En ook gestoeid met Particulier netwerk en Openbaar netwerk, maar daar snap ik helemaal niks van. (ik zag een forum nml. om te switchen naar Particulier en dan op T-Base 100 zetten, maar die functie heb ik niet eens)
Oja, misschien nog relevant: ondanks dat ik wel verbonden ben met m'n router ik kan niet naar het menu, via 192.168.2.xxx danwel 169.254.58.41 Internet Explorer blijft gewoon Pagina niet gevonden geven.
En heb ook Windows Firewall al is uitgezet.

Voor de rest is het een nieuwe, dus nog kale laptop/vista installatie, geen (gekke) softwares als virusscanners, firewalls etc.

Ik kom er verder niet uit, misschien jullie wel? Help me please!

Greetz.
Paul

weet je zeker dat je het probleem niet veel te ver zoekt? als je gewoon rechtsonder op het icoontje van de netwerk verbinding klikt, en je zoekt je netwerk op en je probeert daar verbinding mee te maken, wat geeft dat ding dan aan? dat er verbinding is/kan geen verbinding maken/gegevens nodig?

Als ik nog geen eerder verbinding met de SMC gemaakt hebt, dus als ik alle aanwezigen in Draadloze netwerken beheren verwijdert heb (schone lei), dan geeft dit icoon aan dat er netwerken gevonden zijn. Als ik op de ballon klik en ik klik op mijn SMC dan gaat deze verbinding zoeken, vraagt dan om de key, deze vul ik in, hij gaat verbinding maken, geeft aan verbonden en verder niks. Als ik dan kijk in netwerkcentrum zie je dat deze verbonden is (soms staat die nog op "identificeren" maar als dat klaar is komt er Onbekend Netwerk eronder te staan)
Dus hij is wel verbonden, maar geen internet (zie het rode kruis tussen netwerk en internet bij netwerkcentrum)
Voor de rest alle mededelingen die ik eerder hierboven heb omschreven.

Vaag he.
En doe ik Verbinding met Internet maken, gaat ie ook weer zoeken als normaal, maar geeft gewoon na een 1 a 2 minuten de medeling, geen internet gevonden of zoiets, wilt u automatisch probleem oplossen dat soort vragen, die natuurlijk nooit werken. Microsoft.....

groet

Hoi !

Het IP-adres dat je krijgt ( 192 xxx met subnetmask 255.255.0.0) is een fake-adres: dwz. dit geeft Windows uit als er geen normaal IP-adres wordt toegewezen.

Ergo: je hebt geen verbinding met je router, laat staan met internet.

Staat je netwerk-kaart als geinstalleerd aangegeven in apparaat-beheer ?

Bij veel laptops moet je een toets (Fn) indrukken op verbinding te kunnen maken.

Je manual goed doorgelezen ?

Greetz,

Harry.

uhm,,,, ja, natuurlijk staat de built-in wireless aan. Lijkt me logisch als ik wel verbinding heb met m'n router.
Maar even voor de duidelijkheid. Ja, de Atheros AR5007 EG Wireless dat op het moederbord build-in zit staat aan (ook dmv FN knop), het lampje brand ook vd wireless. En apparaatbeheer geeft geen enkele fout van wat voor apparaat dan ook.

Natuurlijk had ik dit allemaal allang buitengesloten als mogelijke storing voor het probleem waar ik mee zit.

Even ter verduidelijking: ik heb heb redelijk wat verstand van zaken. Heb menig mensen geholpen met hun tot stand brengen van verbinding. En heb ook gewerkt in deze sector.
Punt is alleen dat ik dit met WinXP Pro altijd gewerkt heb, maar nooit met Vista.
Vandaar dat ik het ook vaag vind van het IPv4 en v6 verhaal, want XP is gewoon TCP/IP.

Het zal vast wel gewoon weer 1 of ander vinkje ergens zijn, wat meestal het geval is bij windows, en laat ik dit vinkje nou net effe niet kunnen vinden. Omdat ik Vista niet gewend ben.
Of misschien accepteert m'n router gewoon niet de WinVista techniek met IPv4/v6. Het is nogal een huis-tuin-en-keuken dingetje (goedkoop en zeker niet proffesional), SMCWBR14 G2.
Ik begrijp ook niet dat Vista eerst verbinding maakt met de router en dan apart nog 's verbinding moet maken met het Internet. Ik bedoel, dat gebeurt toch intern in de router? En zodra er verbinding is met de router dan heb je automatisch toch ook verbinding met het internet? Tenminste zo werkt het wel bij XP.

En nog wat, XP heeft een eigen Wireless icoontje (enkel schermpje met 3 stralingscurvjes) ten opzichte van het LAN icoontje (2 schermpjes), maar bij de Vista zie ik alleen maar de 2 schermpjes icoontjes, waar geen rood kruis door staat. Klopt dat?
Normaal als je de LAN kabel verwijdert, en de verbinding verbreekt toont XP de 2 schermpjes met een rood kruis. Hoe zit dat met Vista? Heeft Vista uberhaupt wel het icoon van Wireless of is het hier maar 1 icoon voor beide type verbindingsmogelijkheden?

Anyway, ik hoop dat iemand me nog kan helpen om verbinding te leggen. (Met het internet natuurlijk, niet met de router, want dat is ie al)

Greetz

Laatst bewerkt:
ach je zou windows customer service eens kunnen proberen...

Hoi !

Sorry, hoor, maar:

Je zegt dat je verbinding hebt met de router, maar ook: ik kan niet in de router komen !

Je zegt dat je verbinding hebt met de router, maar ook : je krijgt geen geldig IP-adres uitgedeeld, en de gateway wordt niet correct aangegeven.

Mogelijk staan in je router de filtering ( alleen ingevoerde MAC-adressen ) aan ?

IPv6 kun je gerust uitschakelen, da's voor de (nabije) toekomst.
Voor zover ik weet is alleen XS4ALL er experimenteel mee bezig.

Verder werkt een netwerkverbinding maken in Vista exact hetzelfde als in XP !

Standaard instellingen, kabel erin, verbinding !
Draadloos idem dito: draadloos netwerk zoeken, ww invoeren, verbinding. !

Firewall zit nog niet op de laptop, maar staat misschien in de router aan ?
(Zie Mac-adres-filtering).

Greetz,

Harry.

3437:
Ja, of een MAC kopen.....maar ja........
Het slaat gewoon nergens op dat XP het gewoon wel doet en Vista niet.
Typisch microsoft's vriendelijke and easy toegankelijkheid (voor universitaire ict'ers, ja)
Als het aan mij lag had ik Vista eraf gegooid en XP erop gezet. Maar ja, ik kan niet beslissen voor m'n broer.

Nog een dingetje wat ik gevonden heb, misschien relevant:
Als ik in IE bij internetopties naar verbindingen ga en klik op instellen (van instellen internetverbindingen) dan geeft ie het menu weer van alle beschikbare draadloze verbindingen waar de SMC staat als VERBONDEN, maar kan dan niet klikken op verbinding maken, of verbinding verbreken. Ik kan alleen bij andere draadloze netwerken (van buren) klikken op de knop verbinding maken.
Da's toch ook vaag, dat je niet je eigen verbinding kan afbreken maar wel anderen verbinding kan maken?

Hoi !

Ik zou m'n vorige post nog meer es doorlezen.....

Heeft NIETS met Vista te maken, maar met de instellingen van je router.

Greetz,

Harry.

Harry Snor:

Ja, ik snap naar waar je naar toe wilt gaan.
Maar in de router weet ik zeker dat ik MAC filtering uitgeschakeld heb staan. Ik ga nogmaals checken en toch ook de MAC erin zetten van die laptop, just in case.

Oja. PS: ik zie net in m'n router dat onder Firewall ik ook een MAC filtering security heb en die staat wel op enabled. Dus heb de MAC erin gezet en ga kijken of we nu verder kunnen...... moment.

Je meent 't niet, wat een scheiße!

MAC filtering stond aan in de ingebouwde Firewall van m'n router.
En ik keek alleen naar de beveiligingsinstellingen van m'n router onder Wireless en daar staat MAC filtering uit.
Ik heb de MAC ingevult onder de Firewall MAC filtering en waarempel, INTERNET!!

Het werkt.!

(Toch blijf ik van mening dat Vista k*t is en ik liever met XP werk.)

Maar voor diegene met ook SMC_goedkope_bende apparatuur, kijk ook naar je Firewall MAC filtering, als het gaat om draadloos verbinding te zoeken. Deze kan naast je Wireless MAC filtering ook gewoon aan staan!

Bedankt allen voor de reacties....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan