Vista herkent extra ruimte op volume niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rola
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rola

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2009
Hallo,

Ik heb een vista PC en wil over tijdje naar windows 7. Ik heb 1 harde schijf van 1 TB. Deze kende 2 primaire partities en 1 uitgebreide. De eerste primaire partitie (C) bevat vista en is ongeveer 38 GB groot. De tweede primaire partitie (E) was een recovery partitie van PC angel van ongeveer 12GB groot. Om ruimte terug te winnen om een windows 7 installatie mogelijk te maken heb ik via "programma verwijderen" PC angel verwijderd. Dat ging goed. Bij de deïnstallatie gaf PC angel aan dat de partitie zou worden verwijderd en dat ik waarschijnlijk de melding "nieuwe hardware gesignaleerd" zou krijgen bij opnieuw opstarten. Het opstarten gaat zonder problemen maar de melding heb ik niet gekregen. De PC loopt ook prima. Er is echter 1 probleem. De extra ruimte die de eerste primaire partitie heeft gekregen wordt niet door Vista herkend. Schijfbeheer ziet wel dat de partitie nu 50 GB groot is (zie schijf 0 de partities C en D) maar kent aan het C volume alleen de oorspronkelijke 38 GB toe.

Het is me niet gelukt vista te vertellen dat de ruimte op primaire partitie C: ook aan volume C moet worden toegekend. Ik heb al een schijfcontrole, schijfdefragementatie en zelfs vista systeemherstel geprobeerd. Geen van deze tools ziet echter een probleem. Gparted ziet 1 grote partitie van 50 GB.

Iemand een idee?

Robert

Bijlagen

• schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 42
opgelost

Opgelost door de partitie iets te verkleinen (met windows schijfbeheer). Vervolgens zag vista de extra ruimte wel. Bij vergroten is de ruimte beschikbaar gekomen.

Overigens kon ik in eerste instantie niet verkleinen omdat er allerlei niet verplaatsbare bestanden stonden. Deze heb ik zoveel mogelijk uitgeschakeld volgens de instructies op deze pagina onder het kopje "prepare to defragment"
http://www.thpc.info/how/use_gparted_to_resize_windows_7_vista_partition.html
Uiteraard nadien weer aangezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan