Vista herkent maar 3 Gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Feyro

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2005
Vandaag heb ik mijn werkgeheugen uitgebreidt van 2 gb (2x 1gb) naar 4 gb (4 x 1gb). Vista en de bios zeggen maar 3000 mb aan geheugen te herkennen, terwijl cpu-z wel aangeeft dat er 4 geheugen modules van 1 gb inzitten.

Het gaat om het volgende geheugen:
Team Extreme DDR2, PC6400 (800 mhz)
(mijn moederbord: Asus P5B-E plus, Windows Vista Home Premium)

Wie weet hoe dit komt? Alvast bedankt!

Bijlagen

• Geheugen.jpg
    Geheugen.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 68
Jouw Vista zal een 32 bit versie zijn, en 32 bits gaat niet verder dan 3, zoveel GB.
Wil je dus 4GB gaan gebruiken, zul je over moeten stappen op Vista 64 bits.

Dat zal het zijn... wel jammer van die 1 gb :p

Bedankt in ieder geval :thumb:

Ik heb hetzelfde probleem...

Nu is het zo dat Vista ultimate 4 Gig ondersteund.(volgens microsoft zelf...)
Het vreemde is idd dat de bios 4 maal 1 gig herkend, maar tijdens het opstarten geeft hij maar 3200 mb aan... dit is dus voordat windows opstart !

iemand hier ervaring mee?

by the way, het gaat hier om een asrock conroe945g-dvi mobo met 4 maal corsair ddr2 667 Mhz geheugenmodules.

Ook jij hebt een 32bit windows versie, om de volle 4GB te benutten zul je moeten overstappen op de 64bit versie van Vista.

ja maar waarom geeft de bios ook 3200 mb aan ??? dit gaat toch buiten windows om?

(geeft wel aan dat er 4 1 gig modules geinstalleerd zijn)

en windows vista ultimate ondersteund 4 gig, nagevraagd bij microsoft....

Nu is het zo dat Vista ultimate 4 Gig ondersteund.(volgens microsoft zelf...)
Het vreemde is idd dat de bios 4 maal 1 gig herkend, maar tijdens het opstarten geeft hij maar 3200 mb aan... dit is dus voordat windows opstart !

Geeft de BIOS nu 4 of 3,2GB aan ?
Of bedoel je dat de BIOS 4GB aangeeft en dat je tijdens het 'normale' opstarten ziet dat er maar 3,2GB herkend wordt ?

Ze kunnen dan bij MS jou wel vertellen dat Vista 4GB ondersteund, maar het kan alleen volledig worden herkend door de 64bit versie. 4GB is namelijk niet in 32 bits te stoppen, daar heb je meer bitjes voor nodig.

Alleen kwam ik nog wel het volgende tegen:
"Het probleem zat hem in de memory remapping feature van mijn asus p5k moederbord. Als deze optie uitgeschakeld wordt, dan werkt alle hardware prima met vista mee. Dit heeft alleen tot gevolg dat windows nog maar 3 van de 4 gb herkent. Kun je dus net zo goed 3gb kopen, en vista 32 bits..."

de bios geeft 4 maal 1 gig modules geinstalleerd aan, tijdens het opstarten, dus nog voordat windows opstart, daar waar aangegeven wordt welke harddisks, processor enzo gevonden is, geeft ie 3200 mb aan.... lijkt me toch een probleem met de bios en niet met vista....

Hoe dat eerste dan precies zit weet ik zo niet, maar je moederbord geeft het correcte aan 4GB.

Verder is 32bit gewoon de limitatie hier. Lees het volgende maar eens:

Een 32-bit processor kan 2^32bits geheugen aanspreken. Dus in theorie: 4294967296 bits of 4096Mb. (in de praktijk zal het iets minder zijn)

Een 64-bit processor kan 2^64bits geheugen aanspreken. Dus in theorie: 18446744073709551616 bits of 17592186044416Mb.

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/32bit

Op de links via de pagina is ook 64bit etc. te vinden.

Dus je 32bit Vista zal nooit de 4GB volledig ondersteunen, wil je de volledige capaciteit benutten is een 64bit windows nodig.

zoals hierboven al gezegt is x86 is tot ca, 3 gb, de x64 is tot 16 gb.

20tk2.jpg
21iw8.jpg

Laatst bewerkt:
vind het vreemd dat microsoft toch echt 4 gig als grens steld:

Geheugenspecificaties
Alle 64-bits versies van Windows Vista ondersteunen meer geheugen dan de 32-bits versies, die maximaal 4 gigabytes (GB) ondersteunen. Raadpleeg uw specifieke 64-bits versie van Windows Vista om te zien wat de maximale geheugencapaciteit is.

Maar als ik wil overstappen naar de 64 bits versie, kan ik dan toch gewoon 32 bits apps draaien? en hoe zit het dan met drivers ??

Ja, je kan wel de meeste programma`s draaien, soms moet je ze wel instaleren met de optie ( xp sp2 ).

Drivers is geen probleem meer.

Ik vind x64 echt super draaien, is veel soepeler als de x86 versie.....

Je vind ook 2 x program file`s x86 en x64

22oi1.jpg

Laatst bewerkt:
4GB is de theoretische grenswaarde, maar dat is hetzelfde als met de theoretische snelheden van draadloze netwerken. Dat wordt ook niet gehaald.
64bits ondersteund inderdaad ook 32bits applicaties, in de meeste gevallen zal dat werken (ik ga er van uit dat er ook uitzonderingen zullen zijn). Maar verstandig is om eerst te kijken welke fabrikanten al 64bits drivers hebben voordat je overstapt.

Een keer ben ik een website tegengekomen die scanned op drivers, en of die beschikbaar zijn voor Vista. http://www.radarsync.com/vista/
Geen idee of en hoe (gebruiksvriendelijk) het werkt, maar kijk maar eens.

Laat ik het zo zeggen ;

als je x64 instaleerd dan hoef je eigenlijk zelf niets meer te doen, vista gaat zelf op zoek naar de drivers die je nodig hebt.

oke het duurt ff, om alles te updaten, maar het gaat wel gewoon goed.

Ik heb zelf vista ( door mijn eigen fout ) opnieuw moeten instaleren.
als je dat gedaan hebt komt vista gelijk met update`s.

ik sloot een nieuwe cam aan en binnen 10 min, had vista de drivers zelf gevonden, en geinstaleerd.

Mijn advies ( als je een goede vista ultimate x64 ) hebt, doe het dan, je zal er geen spijt van hebben.........

ook kan ik op mijn moederbord ( Gigabyte GA-P35-Ds3r ) instellen of ik 32 of 64 bit os gebruik.

Laatst bewerkt:
Indien je een nieuwe machine hebt met 4 GB geheugen kan het zijn dat Windows Vista slechts 3,5 GB of minder geheugen rapporteerd.

Dit komt omdat de chipset van de gebruikte hardware tijdens het opstarten een ±512 MB reserveerd voor verschillende apparaten in het systeem, zoals de PCI Express bus, VGA kaart, systeem bios en ACPI tabellen, legacy video, etc. De gereserveerde geheugenrange wordt uit het maximale adresseerbare geheugen van 4 GB "gesneden".
Indien je 2 GB fysiek geheugen in de PC hebt zie je echter gewoon 2 GB beschikbaar geheugen omdat 2GB fysiek geheugen + 512MB (gereserveerde geheugenrange) minder is dan de totaal adresseerbare geheugenruimte van 4 GB.
Installeer je dan 4 GB fysiek geheugen krijg je dus 4 GB fysiek geheugen + 512 MB gereserveerde geheugenrange = 4,5 GB. Aangezien een 32-bits Windows Vista niet meer dan 4 GB kan adresseren gaat de 512 MB die gereserveerd is door het systeem van de beschikbare 4 GB fysiek geheugen af (= 3,5 GB).

Ideaal gezien zou je dan kunnen zeggen: Ok, dan installeer ik de 64-bits versie van Windows Vista aangezien deze meer dan 4 GB kan adresseren. Helaas kan het dan zijn dat je dan ook hier tegen de limiet van de chipset aanloopt. Bijv. de Intel 945G kan maximaal 4 GB adresseren waardoor deze de extra geheugenruimte die nodig is voor het systeem ook niet anders kan adresseren. Hierdoor is het probleem zowel op de 32-bits als de 64-bits versie van Windows Vista hetzelfde. (Hier een link naar een PDF bij Intel)

Indien dit voor de applicaties op dit station een probleem is zal men dus moeten kijken naar een chipset die boven de 4 GB kan adresseren en daar de 64-bits van Windows Vista op installeren.

Bron: http://blogs.microsoft.nl/tonykrijnen/archive/2007/02/20/10345.aspx

Dank voor de uitleg,

Heb nu de 64 bits versie geïnstalleerd en idd heb ik nu ook nog 3200 Mb.
Het probleem zit hem dus in de gebruikte chipset, met andere woorden: ik moet een ander moederbord aanschaffen. welke chipset kan wel de volledige 4 gig aan?

groet Robert

mooi bord.... en met RAID....

vraagje over de pci slots:

Expansion Slots
1 PCI Express X16 slot
3 PCI Express X1 slots
3 PCI slots

op de asrock die ik nu heb zit 1 pci e x16 en 1 pci e x1...
wat moet ik me voorstellen bij pci e x1 ? is dit bedoeld voor bv netwerkkaartjes/firewire kaarten enzo ?

en wat kost dit mobo?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan