Vista installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

joter

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
ik ga Vista ultimate installeren

nu heb ik XP staan op een schijf van 12 GB, ik neem aan dat Vista veel meer ruimte nodig heeft? hoeveel ongeveer? Ik heb XP op een IDE schijf staan terwijl ik daarnaast nog 3 SATA schijven heb. Is het beter om Vista te installeren op een SATA schijf?

Kan ik Vista zo op de IDE schijf installeren (na deze hele schijf geformatteerd te hebben) met behoud van de data die ik op de andere SATA schijven heb staan?

Hoi,

Ik heb het idee dat vista niet op de ide schijf past en aan de grote te zien is het ook nog een oude hd dus langzaam .
Ik zou hem op een sata schijf zetten.
Dus dat wordt data over zetten van 1 sata schijf naar de andere twee

Modag

Vista heeft mininaal 20 GB met 15GB vrije ruimte nodig.

maar aanbevolen is 40 GB met 15 GB ruimte

:eek:

Hoi,

Zoals Modag aangeeft, maar dan nog 'sterker':
Ik zou die 12 gig IDE-schijf er helemaal uitgooien.
En vervolgens de data van één van de andere schijven verwijderen en deze als master instellen, waarna je daar Vista op installeert.
Tenslotte kan je een deel van deze schijf mogelijk ook weer gebruiken voor data.

Sorry, de schijf is niet 12GB maar ik heb een partitie van 12 GB waar XP op staat.. de IDE schijf is 250 GB

Hier Vista op installeren of op een sata?

kan ik de bestanden die op de andere schijven behouden als ik vista installeer?

Hoi,

Dat maakt niet uit, maar ik zou die partities van die IDE verwijderen en dan twee nieuwe partities aanmaken, waarbij de de C:\ of systeempartitie zo'n 50 a 60 Gb en de overige 190 tot 200 voor een tweede.
Tip: maakt er niet meer aan, omdat je toch al een tweede fysieke harde schijf hebt.
Het wordt anders een onoverzichtelijk geheel.

Ok, en kan ik de bestanden die op de SATA schijf staan behouden?

Ok, en kan ik de bestanden die op de SATA schijf staan behouden?

Mits je bij het uitvoeren mijn vorige 'tip' geen verkeerde keuzes maakt, is er ook bij de installatie van Vista niks aan de hand.
Evt. kan je die SATA-schijf even loskoppelen (je hoeft alleen het voedingsstekkertje, óf het 'rode' kabeltje naar het moederbord maar los te trekken), maar daarvoor moet de kast wel open ..... je weet dan in elk geval zeker dat je daar geen fouten mee kan maken; na de installatie van Vista kan je de schijf dan weer 'onder stroom' zetten.

Ok, dat ga ik zeker doen, dan ben ik in ieder geval zeker van dat de bestanden er op blijven staan. Maar is het verstandiger om Vista te installeren op een IDE of op een Sata schijf? Ik zou één sata schijf kunnen formatteren en daarop Vista installeren.

Hoi,

Als je de ide weghaald hou je toch alleen sata over dat lees ik tenminste in je eerste bericht dat je 3 sata en 1 ide hd hebt.
En als je e keuze wel hebt zou ik hem op de sata zetten zou wat sneller zijn.

Modag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan