Vista is bijzonder traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo helpmij-ers :). ik blijf met computer problemen komen, maar hoop wederom met jullie eruit te komen :).

Een tijdje terug heb ik dus windows vista geheel opnieuw geinstalleerd. Alle drivers geinstalleerd die erop moeten, en sindsdien werd de pc al redelijk traag ( opstarten, met name het laadbalkje blijft erg lang in beeld ). Daarnaast begon vista raar te doen met name bij processen die vast lopen. normaal gesproken kan ik die afsluiten in taakbeheer, nu niet meer dus, als ik op taak be-eindigen klik, krijg ik totaal geen respons, dit heb ik bij een het spel grand theft auto, en nou heb ik het nu bij opera die volledig " bevroren is en niet maar kan be-eindigen via taakbeheer, opnieuw de pc opstarten is dus de enige optie.

Ook vind ik sommige programma's meer CPU kracht vragen dan dat ik normaal hebt gezien. ik kon prima HD clips kijken op youtube, nu gaat dat met schokkerig beeld. Ook blijkt sidebar af en toe aso-hoge CPU verbruik te hebben, inmiddels heb ik de gadgets die daardoor verantwoordelijk zouden zijn eruit gegooit ( een cpu / ram klokje, en een VU meter ).

zelf heb ik de pc al gescant met NOD32, malwarebyte's anti malware, spybot en een spyware scanner van iobit.. geen virussen of spyware gevonden.
pc word dagelijks voor het afsluiten opgeschoont met ccleaner. En met regelmaat ( 1 keer in de week) word er gescant met iobit advanced system care, en word er gedefragmenteerd ( ook 1 keer in de week ).

en dan de pc zelf; het is een acer aspire met een intel pentium dual core processor van 2 x 2.80 ghz. 4GB ram en 32bit windows vista premium ( voordat ik hier vragen over heb, ik weet dat een 32 bit 3 GB kan gebruiken, maar voor de herinstallatie heeft dat niet voor problemen gezorgd. ), recent geinstalleerd, en up to date.

Verder start er niks bijzonder mee met de computer op, behalve windows zelf en nod32 ( de belangrijkste services dus..)

verder kan ik er weinig wijs uit worden, en voordat ik rare dingen ga doen, hoop ik dat jullie misschien het 1 en ander weten, en als er meer vragen zijn hoor ik het graag :D

Eerste vraag is: Wat voor harde schijven zitten erin? Zijn dat IDE/PATA schijven (dus geen SATA schijven, of SATA schijven die je als IDE/PATA schijven laat zien via een instelling in de BIOS), dan kan het zijn dat 1 of 2 apparaten op het Primairy IDE Channel en/of Secondary IDE Channel via PIO modus worden benaderd ipv. via (U)DMA. (U)DMA is zo'n 4 keer sneller dan PIO-modus, dus er is veel winst te halen in (U)DMA modus.

Indien IDE/PATA schijven, kijk het even na (in Apparaatbeheer):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
Dubbelklik op Primary IDE Channel
Kijk op het tabblad "Geavanceerde instellingen"
Staat daar als status bij 1 of meer van de 2 aansluitingen als gebruikte modus PIO-modus ipv. (U)DMA, dan even het Primary channel verwijderen de pc herstarten. Kijk daarna na of wél (U)DMA modus wordt gebruikt.
Hetzelfde daarna doen voor het Secondary IDE Channel

Succes,

Tijs.

Als de suggesties van dnties geen soelaas geven probeer dan eens het volgende:

Kijk eens met Windows Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del) in de Processen of daar soms de processen wmpnetwk en/of Ati2evxx staan. Dit zijn twee services die er om bekend (berucht?) staan de PC/Laptop totaal plat te leggen.

wmpnetwk.exe wordt gebruikt om de media bibliotheek van Mediaplayer te delen en kan zonder nadelige gevolgen weg.

Ati2evxx.exe is de External Event Utility voor ATI Grafische kaarten.
Deze zorgt ervoor dat de hotkey feature goed werken. Deze kan zonder problemen verwijderd worden zonder enige schade voor het systeem.

Om te zien of zo'n proces het probleem veroorzaakt klik dat proces dan in in het Taakbeheer overzicht en kies voor "Proces beëindigen"(knop rechtsonder in Taakbeheer. Als dan de laptop ineens beter gaat lopen, dan is dat het probleem.

Om dit probleem definitief op te lossen dient zo'n proces/service permanent verwijderd te worden.

Ga naar: Start >> Uitvoeren
Type Services.MSC + [Enter]
Zoek de Ati Hotkey poller service (Ati2evxx.exe) en stop die dan
Ga naar de Eigenschappen van deze service en schakel de service uit.
Doe hetzelfde met de Windows Media Player Network Sharing Service (wmpnetwk.exe)

Nu moet nog geregeld worden dat ie niet opgestart kan worden.

Ga naar Start >> Uitvoeren.
Typ msconfig in.
Ga naar het tabblad "Opstarten".
Zoek Ati2evxx.exe en vink het vinkje voor die regel uit.
Zoek wmpnetwk.exe en vink het vinkje voor die regel uit.
Bevestig met ok.
Kies voor de computer herstarten.
Na de herstart zal msconfig met een klein schermpje komen dat er op attent maakt dat er iets veranderd is.
Vink de optie "Dit bericht in het vervolg niet meer weergeven" aan en druk op OK

Het probleem zou nu opgelost moeten zijn.

Laatst bewerkt:
@ dnties: zover ik weet zit in mijn computer een standaard seagate SATA harde schijf van 250 GB ( deze zat in de computer toen ik hem kocht ).

@ srpchulp: dat heb ik toevallig van de wek nog uitgeschakeld :D. ik ben altijd oplettend over wat er opstart en wat niet op mijn computer. bij opstart starten er in totaal 40 processen mee ( waarvan trustedinstaller en windows update proces nog niet meegerekend, die dan meestal later erbij komen ). dus de processen die jij doorgaf, zijn dus al uitgeschakeld, buiten windows om, start(en) alleen de services mee van nod32 ( egui.exe en ekrn.exe ).

Als je die SATA schijf niet als IDE/PATA schijf laat behandelen via de BIOS, dan heb ik geen tips meer.
Je zou nog kunnen kijken of er nieuwere drivers zijn, maar dan houdt het voor mij (van hieruit) even op.

Tijs.

Alhoewel ik het idee heb dat je er naar gekeken heb, wil ik je toch het volgende aanbrengen:
Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten -> klik op Geavanceerde opties
Kies hier het aantal processors. Dit kan een belangrijke snelheidsverbetering zijn.

Verder zou alles uitvinken in het tabblad Opstarten een optie kunnen zijn, waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

Met de harde schijf is weinig mis mee, de prestaties waren vanaf begin tot nu altijd goed geweest. Gaat er bij mij meer om waarom een aantal programma's ineens meer CPU vragen dan dat ze normaal deden. En het veranderen in de bios gaat me de pet even boven, daar blijf ik liever uit :D . Kwa drivers is alles up to date ( gescant met driver robot en drivereasy )

Wat betreft het kiezen uit het aantal processoren tijdens de opstart, dat had ik idd ergens gelezen ( weet niet welke website, vistaheads was dat geloof ik.. ), heb het zelf ook geprobeert maar merkte amper / geen verschil, had meer het idee dat het nog langzamer ging.

Schakel NOD32 eens uit (alle onderdelen, ook de firewall) en kijk eens of dat verschil maakt. Sommige beveiligingspakketten nemen hun werk TE serieus :-)

Schakel NOD32 eens uit (alle onderdelen, ook de firewall) en kijk eens of dat verschil maakt. Sommige beveiligingspakketten nemen hun werk TE serieus :-)

Ook dit zal niet de oorzaak zijn :). dit probleem is de afgelopen week ( weken ) erin geslopen. Heb een tijdje wat antivirus programma's uitgeprobeert, avast, avira en nod32. bij de laatste ben ik gebleven omdat het de enige was die lekker snel werkt, en juist de boel niet vertraagd. firewall is standaard van windows overigens, ook nooit problemen mee gehad. Laat ik het zo zeggen dat het geen programma is of een meelopend proces is dat vertraagd, ik gok meer een instelling ergens, of iets in het register, maar kan het zelf ook verkeerd hebben :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan