Vista is erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carma

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2007
Beste lezers,

Ik heb een nieuwe laptop, Acer Aspire 3050, 512 M 80 GB en ik vind dat Vista maar heel erg traag opstart. Het duurt zeker 3 a 4 minuten voordat ik het internet opkan. Ik heb erg weinig verstand van pc's en als ik de titels op het forum lees, zakt de moed al in mijn schoenen. Is er iemand die deze jonge dame in duidelijke taal wil uitleggen wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt!:thumb:

Allereerst, Vista is een zwaar besturingssysteem. Dit betekent dat het draaien van Vista zelf al een klus opzich is voor een pc of laptop. Nou heeft je laptop niet echt hele goede systeemeisen ( niet slecht, maar Vista vereist veel ).
Als Vista al vanaf het begin zo langzaam loopt komt het in ieder geval niet door een virus.

Wat je toch wel zou kunnen doen:

- Defragmenteer de hardeschijf, dit kan gewoon binnen Vista of met het gratis programma IObit SmartDefrag.

- Voer eens een opruimactie uit met bijvoorbeeld CCleaner en/of met de ingebouwde cleaner in Vista.
Voor CCleaner vind je hier een handleiding.

Beste Michael,

Ik heb je raad opgevolgd, maar hij start nog steeds langzaam op. Hij heeft dit vanaf het eerste moment gedaan. Zijn er nog andere opties? Ook worden er opstartprogramma's geblokkeerd. Ik heb hier al een beetje in gerommeld, maar het haalt allemaal niets uit...

Reageerder boven mij (Michael4446) heeft het denk ik wel bij het goede eind.Vista is absurd zwaar voor een besturingsysteem.

Je kan zoveel mogelijk grafische "rommel" uit je besturingsysteem verwijderen. Dan gaat die PC in ieder geval ietsje sneller.

Piel gewoon wat met Vista, dan kan je al wat winst in snelheid boeken.

Met de PC heb je wel beperkingen, maar dat heeft bijna iedereen.

edit: opstartprogramma's deblokeer je als je alle rechten hebt.(Admin(istrator))

succes en misschien weet een ander mens hier al meer over.:thumb: :)

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat er nog veel aan gedaan kan worden.
Je hebt qua hardware de minimale eisen , veel beter kan je niet van Vista verwachten.
Behalve als je zoals gezegd de grafische extraatjes uitschakelt, maar ik zou er mee leren leven. Of teruggaan naar Windows XP.

Vista haalt toch na eventuele tweaks niet dezelfde snelheid als XP als je XP gemiddeld gebruikt?

Hoi !

Vista loopt bij mij (dual-boot-system met XP) niets langzamer dan XP, ik draai ook nog Ultimate en heb zeker niet de nieuwste PC !, maar wel 1,5 Gig geheugen.

Maar 512 Mb is echt niet genoeg, wat er ook beweerd wordt.

Onder de 1024 Mb heeft naar mijn ervaring Vista installeren geen zin, tenzij je met een USB-geheugenstick wekt als ondersteuning. (superfetch)

Dit is een aanbeveling voor de TS: goedkoper en makkelijker dan geheugen bijkopen

Greetz,

Harry

Ik draai ze ook op een dual-bootsysteem met XP ( werkt goed overigens ), en Vista draait bij mij erg goed. Heb 1 GB RAM, en verder redelijke specificaties.
Vista draait bij mij niet langzamer dan XP ( daar draaien er wel meer programma's op de achtergrond mee ), en de mooie grafische dingetjes staan aan.
Maar op 512 heb ik nooit geprobeerd, maar lijkt mij inderdaad te weinig, 1 GB is wel genoeg.

hoi,

Ik draai met 512 MB ram.Als je gewoon op klassieke grafische schil draait, en wat eruit loopt te slopen wat JIJ niet wilt hebben, draait Vista redelijkb acceptabel. Ik heb zeker geen snelheidsmonster als PC, maar het loopt toch allemaal redelijk.:D

edit: Die tweaks zijn ook nog eens 2 weken puzzelen, en pielen, maar iik ben er wel erg blij mee.

Laatst bewerkt:
Maar ja, als je alle leuke, nieuwe functionaliteiten van Vista gaat uitschakelen ( waar Vista nieuw voor is, anders kan je net zo goed XP nemen ) is het gebruik van Vista niet zonde?
Ja, dat het misschien nog steeds veilger en stabieler is (?) houd je nog wel.

Hoi !

@TS.: Probeer es 'n lege USB-stick te gebruiken als ReadyBoost !

Bij m'n schoondochter met een Acer-lappie werkt dat prima !

Iemand anders daar al ervaringen mee ?

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan