Vista laptop meteen al deels vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

jente146

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2005
Berichten
50
Ik heb nu iets meer dan een jaar een laptop van Acer, een 5633WLMi om precies te zijn. Ik heb er in dat jaar niet heel veel mee gedaan maar nu wilde ik er het één en ander mee doen en bleek de harde schijf (120 GB) al best vol te zitten. Ik heb het geheel nu gereset, daarna alle overbodige bijgeleverde troep verwijderd en toen was er toch al minimaal 20 GB 'bezet' aangezien de schijf in een C- en D-gedeelte is opgedeeld betekent dit dat er nog iets meer dan 30 GB beschikbaar was die vrij snel weer in beslag werd genomen door een aantal noodzakelijke dingen als office, antivirus en itunes plus muziek (17GB). Maar mijn vraag is, en ik hoop dat hij in het goede deel van het forum staat, hoe komt het dat er meteen al 20 GB weg is? Is windows Vista (home premium) zo groot? De rest van de hulpprogramma's namen nauwelijks ruimte in.
 
ja vista is best wel groot.
en op de D schijf staat je recovery dus daar zou ik niks van verwijderen.
 
Hoi !

Vista is groot, maar: de slaapstand (hybernate) neemt ook veel ruimte in, evenals systeemherstel.

Mocht je deze zaken niet nodig hebben: je kunt ze uitschakelen en een aantal Gig's besparen, maar of dat verstandig is ?

Greetz,

Harry.
 
Systeemherstel: het eerste wat ik er mee doe is uitschakelen.
Voorwaarde is wel dat je een goede set backups/images achter de hand hebt. :cool:
 
Je kunt ook alle herstelpunten, behalve de laatste, verwijderen (start->alle progs->buroaccessoires->systeemwerkset->schijfopruiming->meer opties.

En vervolgens de ruimte voor schaduwkopieën en herstelpunten begrenzen tot 3GB (bijv).
Start->alle progs->buroaccessoires->rechtsklikken op opdrachtprompt- kiezen voor: als adm. uitvoeren.

Dan de volgende regel in het scherm plakken:
vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /MaxSize=3GB

En dan op ENTER drukken.

Je zult nu niet meer dan 4-7 herstelpunten hebben; komt er dan een nieuwe bij, dan wordt de oudste gewist. Vista reserveert standaard 15% van de schijf voor herstelpunten en schaduwkopieën. En dat zijn er soms een hoop. Ik ben zeer tevreden met die 3GB.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan