Vista naar XP op nieuwe dell inspiron laptop : mislukt

• Onderwerp starter Onderwerp starter JM007
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JM007

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Dag allemaal,

Gisteren heb ik men nieuwe laptop ontvangen, een dell inspiron 1521. Op deze dell zat vista standaard geinstalleerd. Maar ik wil XP draaien en dacht dat het simpel ging zijn om gewoon xp te installeren dus...ik heb de partitie van vista verwijderd + de volledige recovery partitie van 30gig, achteraf misschien niet zo slim maarja ik wou niet terug recoveren naar vista en zag geen reden waarom xp niet zou draaien.

Blijkbaar is het dus niet zo simpel...ik heb de installatie cd van xp gedraaid, schijf late formateren, de bestanden worden gekopieerd...daarna start ik opnieuw op, ik krijg het opstartscherm van XP Prof en daarna....een bluescreen met error. Ik heb al verschillende keren geinstalleerd, het rare is dat ik bijna bij elke nieuwe installatie een andere error krijg op het bluescreen. Meestal gaat het over "een bestand die hij niet vindt" , de exacte errors post ik later.

- heb ondertussen twee installatie cd's v windows geprobeerd, het ligt dus niet aan de cd
- heb ergens gelezen dat ik in bios mijn hard drive naar 'sata' moet zetten ofzo , maar ik vind nergens hardeschijf instellingen op men bios :confused: (waar vind ik die ?)

Voor de tijd lezen.
Kan veel ergenis wegnemen.......

zonet slipstream geprobeerd met al men drivers voor xp voor men laptop - aanmaken van cd ging perfect met nLite , krijg na installatie weer zelfde errors

Ik begin te denken dat het ligt aan men hardeschijf en miss moet ik aan dell vragen ze te vervangen :(

Volledige beschrijving van het probleem , zonet naar Dell technische dienst gestuurd, iemand nog ideeën?

Als u een foutmelding krijgt, voer dan de exacte tekst van de melding in:

STOP : c0000221 {onjuiste controlesom kopie}
Kopie wldap32.dll is mogelijk beschadigd. De controlesom van de header komt niet overeen met de berekende controlesom.

Beschrijving van probleem

Ik wilde mijn laptop omschakelen van windows vista naar windows xp. Ik dacht dat dit geen probleem ging zijn en daarom ben ik misschien wat te snel van stapel gelopen. Ik heb namelijk direct mijn partitie met vista verwijderd, ook de recovery partitie en de mediacenter partitie...

Bij de installatie van windows xp sp2 heb ik dus alle partities verwijderd en windows geinstalleerd op 1 grote partitie. De windows installatie kopieert de bestanden, en start daarna opnieuw op, geeft het scherm van windows xp en geeft daarna...een bluescreen met bovenstaande error.

Tot overmaat van ramp lukt het ook niet om windows vista er opnieuw op te installeren. Deze geeft na installatie ook errors dat hij bepaalde bestanden niet kan vinden...

*Voor het verwijderen van de partities geraakte ik weldegelijk op vista, dus dan waren er nog geen problemen.

Beschrijving van stappen die u hebt uitgevoerd om het probleem op te lossen

Ik heb reeds verschillende stappen ondernomen om het probleem op te lossen. Op de dell online help chat werd mij gevraagd naar onboard devices te gaan in het bios en dan naar Sata operation. Het blijkt echter dat dit niet in mijn bios aanwezig is.

Bij bij onboard devices staat enkel : integrated NIC, external USB ports, media card and 1394, module bay device...geen sata operation :

Reactie 11/09/2007 02:31:59PM Agent (...): "ik ben even gaan overleggen over uw vraag en het blijkt dat uw windows versie standaard een driver mist" .

De online helper gaf volgende link door : http://wwwd.amd.com/AMD/SReleaseF.nsf/softwarepages/DriversbyDeviceChipset?OpenDocument , hiervan moest ik de 'AMD M690T/M690E/SB600 Chipset Windows® XP 32/64-Bit Drivers v8.4' downloaden.

Het was dus de bedoeling deze te 'slipstreamen' op mijn windows installatie en zo de nodige bestanden erin te krijgen. Met het programma 'nLite' werkte dit perfect, ik laadde alle drivers voor XP 32bit via dit programma in de installatie. Nu had ik dus een xp installatiecd met alle nodige drivers...maar na installatie kreeg ik weer hetzelfde error-scherm voorgeschoteld.

Ondertussen heb ik sterke vermoedens dat er iets fout is met de geleverde sata hardeschijf. Het draaien van enkele diagnostische tests op de sata hardechijf met de bijgeleverde dell driver cd leverde volgende errors op :

SATA Confidence Test

- 0F00:1344 Uncorrectable Data Error -> write protected
- Error Code : 0F00:075D

(SATA S/N = 5MA6C8SD)

Wat kan ik nu doen om de installatie toch nog te doen slagen? Kan het dat er effectief een slechte hardeschijf werd geleverd? Wat is dan de procedure om ze te vervangen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Mijn advies: blijf er verder af, en vraag hulp van Dell of een terzake deskundige !

Niets mis met die HDD; wel es van sata-schijven gehoord ?

Drivers gedownload, op een stick/CD gezet voordat je ging formatteren ?

Nee dus: dan verder afblijven om verdere schade te beperken.

Het klinkt misschien hard, maar het is niet anders,

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan