vista neem ongeveer 10 gig ruimte op c schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

perdi007

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
7
Mijn kale vista op mijn c schijf is ongeveer 10 gig (zonder programas), kan dit kloppen dat vista zo groot is, ik heb systeemherstel ook uit geschakelt maar vista neemt elke dag meer ruimte. Ik heb nu 15 gig op de c schijf vol.Schijf opruimming help niet.
Kant iemand mij een antwoord geven. A.U.B.
 
Ik ken vista nog niet echt goed, maar dit lijkt me erg onlogisch.

Heb je als een scan op virussen en spyware gedaan?
 
Na de installatie is het ongeveer 7 GB, dus............heb je helemaal geen andere programma's geinstalleerd ?
 
Mijn Vista installatie is ongeveer 10 Gig zonder mijn program files (heb al wel het een en ander geïnstalleerd vandaar.) En nee dat komt niet door mijn documenten want die staan op een aparte schijf. Dus ik denk dat dat ong wel klopt. Vista is wel erg groot dat was mij ook al opgevallen... Maareh een virusscan kan nooit geen kwaad dus dat zou ik zowieso even proberen (pandascan ofzo, lekker makkelijk online) En heb je al wel documenten enzo er op gezet? Dat zet ie standaard ook op C: Ook is mij opgevallen dat Vista erg veel ruimte inneemt met tijdelijke bestanden en settings enzo......

Maar zou me er niet al te druk om maken het is in ieder geval een stuk groter als dat XP was.
 
Hibernation, de pagefile en niet te vergeten de superfetch, neemt veel ruimte in beslag.

Kijk maar eens met Treesize wat er zo op de schijf staat, en hoeveel.

Ook alle mappen naar zichzelf kopieëren in/met Totalcommander, als je alles zo zet, dat je ook alles kunt zien, krijg je een mooi overzichr van de gebruikte ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Vista installatie is ongeveer 10 Gig zonder mijn program files (heb al wel het een en ander geïnstalleerd vandaar.) En nee dat komt niet door mijn documenten want die staan op een aparte schijf. Dus ik denk dat dat ong wel klopt. Vista is wel erg groot dat was mij ook al opgevallen... Maareh een virusscan kan nooit geen kwaad dus dat zou ik zowieso even proberen (pandascan ofzo, lekker makkelijk online) En heb je al wel documenten enzo er op gezet? Dat zet ie standaard ook op C: Ook is mij opgevallen dat Vista erg veel ruimte inneemt met tijdelijke bestanden en settings enzo......

Maar zou me er niet al te druk om maken het is in ieder geval een stuk groter als dat XP was.


mijn vraag nu hoe kan ik mijn c schijf groter maken ik heb 20 gig en wil nu uitbreiden naar 50 gig.
 
Is het een partitie op een grotere schijf?
Of is het maar 1 partitie en is de schijf dus maar twintig gig groot?

In het eerste geval kun je door bij uitvoeren "Diskmgmt.msc" in te typen Schijfbeheer van Vista openen en eventueel een andere partitie verkleinen en dan je C: vergroten.
LET OP! Maak wel een backup van je belangrijke spullen want er kan altijd iets fout gaan natuurlijk!

245453686.jpg


In het tweede geval kun je een andere hardeschijf aanschaffen en het makkelijkste is om Vista opnieuw te installeren. Maar je kunt ook je hele schijf kopieren, dit moet je wel met speciale software doen anders kun je later niet meer opstarten van je nieuwe schijf.
Ik zal eens voor je kijken of ik er achter kan komen met welke (gratis) software dit kan, als iemand anders dit weet graag even hier onder vermelden alsjeblieft.

Hoop dat je er nu mee aan de slag kunt als er specifieke vragen zijn hoor ik het wel
 
Laatst bewerkt:
dank je wel, ik ben een hele tijd bezig gewees en heb een uitweg gevonden, ik heb metPartitie expert 9.0 nl gedaan en was heel simpel.
Nogmaal bedank.
 
dank je wel, ik ben een hele tijd bezig gewees en heb een uitweg gevonden, ik heb metPartitie expert 9.0 nl gedaan en was heel simpel.
Nogmaal bedank.

Partitie Expert, nooit aan gedacht! Ook een goede mogelijkheid. Zet je je vraag even op opgelost? Zijn de modjes ook weer blij :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan