vista op dvd zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peterbe

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo allemaal

Wie kan mij vertellen hoe ik vista die nu op mijn harde schijf staat op dvd kan branden zodat ik na een probleem deze weer vanaf de dvd weer op de pc kan installeren. ( ik heb nl. een nieuwe pc gekocht waar geen vista programma bij geleverd is. Deze was al geínstalleerd( ik heb er toch voor betaald)). B.v.d.:thumb:

met ghost zou dat kunnen of met drive image van acronis.
maar als het een acer is dan zit er een mogelijkheid in je computer om het te branden.

Als je Vista Business, Enterprise of Ultimate hebt, hoef je geen externe software te hebben. Vista heeft een uitstekende ingebouwde backup waarmee je geheel Vista + alle andere programma's kunt backuppen. (Schaduwkopie maken). Heb je de Basic of Home, dan zit die functionaliteit er niet in.

Als je Vista Business, Enterprise of Ultimate hebt, hoef je geen externe software te hebben. Vista heeft een uitstekende ingebouwde backup waarmee je geheel Vista + alle andere programma's kunt backuppen. (Schaduwkopie maken). Heb je de Basic of Home, dan zit die functionaliteit er niet in.

hu , bij mijn Basic van compaq had ik wel Back-Up mogelijkheden.....
volgensmij was dat van Vista zelf

Het onderscheid zit 'm in de soort van backup. Alle versies van Vista hebben de optie om bestandsbackup te maken, maar alleen de eerder genoemde 3 hebben daarnaast ook de schaduwkopie mogelijkheid, of anders gezegd: een complete systeembackup.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat die optie werkt! Eén van mijn Raptors uit mijn 7 maanden oude systeem overleed en toen een nieuwe was geplaatst (in Raid-0) had ik dus "niets" meer. Het toeval wilde dat ik op de dag voor het overlijden van de Raptor een schaduwkopie had gemaakt. Toen de nieuwe Raid-0 er was, kostte het exact 35 minuten om de schaduwkopie terug te zetten, waarna het systeem weer exact zo was als voordat de Raptor overleed.

[edit] dat lukt dus geen mens (35 min.) een "schone" installatie van geheel Windows, álle progamma's etc. etc.) [end edit]

Laatst bewerkt:
Correct, na vervanging van de Raptor had Alternate keurig netjes weer een kale Vista op mijn systeem gezet, maar daar had ik natuurlijk geen tierelier aan: al mijn programma's, Windows update etc. etc. moesten weer geïnstalleerd worden en da's toch een klus van een avondje of 2 a 3.
Derhalve Vista CD erin, booten ermee, formatteren van de C: (de 2 in Raid 0 staande Raptors) en vervolgens wederom booten met de Vista Ultimate en kiezen voor het menu systeemherstel. Daar wordt gevraagd waarvandaan je wil recoveren en daar kon ik kiezen voor één van de in het systeem aanwezige harddisks óf een andere bron, in mijn geval dus de externe usb hdd. Vervolgens begint Vista te ratelen en middels het langzaam voorschuivend voortgangsbalkje stond na een stief halfuurtje weer de complete vistaconfiguratie, zoals die erop stond voordat één van de Raptors overleed, op mijn C:

Achteraf was ik blij met de crash, want het is altijd maar afwachten óf zo'n backup ook écht teruggezet kan worden (foutmeldingen en / of andere gekke dingen waardoor het niet werkt). Het ging echter prima!

Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid:

Kan je hem 'kaal' booten en dan herstellen of moet je Vista eerst (basis zeg maar) installeren?

Ja, een geheel geformatteerde schijf is in staat die backup te ontvangen en na een half uur een compleet werkend systeem af te leveren waar je niets meer aan hoeft te doen.

Misschien nog duidelijker / scherper gesteld, waarbij ik er vanuit ga dat Windows op C: staat:

- neem jouw pc zoals deze NU is als uitgangspunt
- maak die Windows volledige systeembackup op een externe disk (of desgewenst op een andere schijf(partitie) van je systeem
- formatteer C:
- boot met de Vista CD en... zie verder mijn vorige bericht.

Na dat half uur heb jij weer je eigen pc zoals die was vóór je ging formatteren.

Het systeembackup tooltje biedt overigens nog meer mogelijkheden dan alleen C:

Je kunt vóórdat je die systeembackup gaat maken, opgeven van welke schijf(partities) een volledige backup gemaakt moet gaan worden. Als jij dus "tig" schijven hebt en je backuplocatie is groot genoeg om die backup van al die schijven te herbergen, dan is ook dat mogelijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn voorlaatste bericht nog eens doorgelezen, het stond daar eigenlijk ook al een beetje:

Derhalve Vista CD erin, booten ermee, formatteren van de C: (de 2 in Raid 0 staande Raptors) en vervolgens wederom booten met de Vista Ultimate en kiezen voor het menu systeemherstel.

Laatst bewerkt:
en vervolgens wederom booten met de Vista Ultimate
Dit bracht mij in verwarring.
Normaals als je een image terugzet hoef je ook niet te formatteren en ik ben nog niet zo bekend met de Vista CD om te weten wanneer welke opties worden geboden :).

Gebruikte zelf overigens altijd Norton Ghost en maak nu images met Acronis maar als het ingebakken zit in Windows is dat natuurlijk ook perfecto!

Heb wel het gevoel dat Acronis meer opties biedt, ook qua uitsluiting, automatisering en compressie. Maar dat is gezegd: ben er nog niet uitvoerig me bezig geweest dus moet gewoon nog eens goed kijken.

Thx Pas!

Wat je schrijft over terugzetten en het niet hoeven formatteren, is op zich heel interessant. Ik ben te "lui" geweest om in de Helpfunctie van Windows te zoeken of dat nodig was. Ik heb het alleen gedaan uit voorzorg. Ik wilde mijn systeem 101% terug hebben als vóór de hdd crash en ik twijfelde of die schaduwbackup de door Alternate eropgezette versie helemaal zou overschrijven. Voor alle zekerheid heb ik dus geformatteerd, maar of dat nodig was, durf ik niet te zeggen. Ik sluit zelfs niet uit dat de backupfunctie van Windows gedurende enkele seconden een snelformat uitvoert alvorens de schaduwkopie teruggezet wordt.

Door het inbedden van die backup tool spaart een gemiddelde user weer een tientje of 4 uit voor de aanschaf van externe backupsoftware, dus dat maakt Vista Ultima theoretisch weer 40 euro goedkoper.

Laatst bewerkt:
Alles!
[edit] ik heb even t.v. gekeken, 3x raden waarnaar [end edit]

Laatst bewerkt:
Kijk, dat zou ik weer niet zo handig vinden. Teveel GB.
Ik maak een image van C/D en gebruik een losse tool voor E/F/G.

Maargoed, dat moet ieder op zichzelf weten en het is een mooie toevoeging. Thx Pas :thumb:.

(laat me raden: de avondherhaling van Sesamstraat:D?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan