Vista op een Laptop, hoeveel geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
314
Geachte lezers,

Normaliter vertoef ik op het excel of access forum, maar deze vraag leek mij hier gepast.
Mijn vrouw wil een Laptop voor haar studie en voor internetgebruik. Nu ligt ons budget rond de € 600,--. Voor dit bedrag kun je best een aardige laptop voor tekstverwerking etc halen. Er worden verder geen spellen op gespeeld en tvkijken doen we wel op de daarvoor bestemde TV.
Nu heb ik redelijk verstand van computers en weet ik wat er nodig is voor bovenstaande. Waar ik geen ervaring mee heb, is Vista. De Laptop die ik heb gezien van Fujitsu Siemens (Amilo 1705) bezit over 1 gig werkgeheugen. Ik heb gehoord dat Vista een hopeloos zootje ellende is en flink veel van je systeem vraagt.
Wie kan mij vertellen hoeveel geheugen nu voldoende is voor de werkzaamheden die zij ermee gaat doen.
Bedankt!
Allard
 
Hoi,

Ik weet het niet hoor .... dat idee van 'mijn vrouw gaat er alleen maar ....' etc.
Vorige maand heeft een 'klantje' een notebook (Toshi) aangeschaft, uiteraard met Vista (let erop dat je niet V.-basic, maar Premium erop hebt staan!) met 1 gig geheugen.
Deze maand heb ik een Toshiba voor mijn afgestudeerde dochter aangeschaft (ze gaat doorstuderen ;)) ... met een dual-core processor en 2 gig werkgeheugen en Vista Home Premium.
En ik moet zeggen, dat werkt een stuk gelikter ... opstarten, internetten, zélfs met Norton internetsecurity .... en dat zégt wat!

Dus, tip: toch iets meer uitgeven en kijken naar bovenstaande specs.

Dus bijvoorbeeld zoiets:
http://www.kieskeurig.nl/product/93539EDB72224FBCC125731C004EAB8C.htm
of deze:
http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2079

En ... ik ben me nu écht gaan verdiepen in Vista sinds ik een aantal weken aan het experimenteren ben geweest op die Toshiba voor mijn dochter .... het valt allemaal wel mee. Onbekend maakt ..... je moet je dus écht wel verdiepen in de nieuwe 'werkomgeving' van Vista om te ontdekken waar wát zit.
 
Laatst bewerkt:
Men vindt Vista een zooitje omdat ze het niet gewend zijn...
Het zijn pure voorordelen. Degenen die het nog nooit gebruikt hebben, hebben het meeste
commentaar. Ik gebruik het nu een ruim halfjaar en wil niet meer terug naar XP. Ik had
geen overstaproblemen. Waardoor? Ik was voorbereid, zoals Microsoft vroeg. En daar
mankeert het bij de meesten aan. Die denken 'goh, laat ik Vista er eens opgooien', letten
niet op en hebben daarom een slechtdraaiend systeem met niet-werkende programma's.
Vervolgens keuren ze het af, noemen ze het slecht en zorgen ze er het liefst voor dat het
uit de winkelschappen verdwijnt. Ze kraken het zoveel mogelijk af, zodat anderen het niet
gebruiken. En dan Microsoft de schuld geven. Doppen open, dat voorkomt problemen!

'Wees voorbereid', zei Microsoft lettterlijk. En nee, dat is geen onzin.
 
Laatst bewerkt:
Goed, wat betreft het geheugen: minimaal voor alle vistaversies: 512 MB RAM
aanbevolen voor vista home premium of hoger: 1 GB RAM. Lukt 1 GB dus niet kan je dus altijd je vista draaien op 512 MB + eventueel een geheugenstickje om readyboost te gebruiken.
Voor doodgewone (nietgeavanceerde) tekstverwerking is anno 2007 nodig:
nog steeds slechts 512 MB RAM, niet meer! (voor vista, in xp zelfs nog steeds niet meer dan 256 MB)
Met andere woorden, je komt toe met 512 RAM in principe. 1 GB is handig voor de toekomst. Tot hier de feiten.
Nu komt elke laptop anno 2007 daarvoor in aanmerking, dat is het probleem niet. Je hoeft dus eigenlijk vooral kijken naar de prijs/kwaliteitverhouding.

Voor wat je nodig hebt raad ik aan:
Fujitsu siemens
Amilo Pro V3515 Core Duo T2350 1.86 GHz
1gb RAM (uitbreidbaar tot 2 GB)
120gb HDD
Dvdrw
15.4in
Vista Hprem
€ 609,02

Vista is helemaal geen zootje ellende, ik heb hier een laptop met 1 GB RAM (eigenlijk slechts 895 MB vanwege de shared graphic memory) en mijn vista ultimate draait sneller en vlotter dan mijn xp MCE. Dat zegt wat me dunkt. Als je de cijfers bekijkt is vista gewoon sneller dan xp.
 
Laatst bewerkt:
Onbekend maakt onbemind, daar heb je zeker gelijk in. Ik heb van Vista helemaal niets gezien (uitgezonderd de tijdschriften). Ik ga ook pas over als ik het vertrouwen heb dat alle kinderziektes zijn verdwenen. Voor een nieuw aan te schaffen PC (of Laptop) werkt het anders.
Mijn vrouw gebruikt dat ding iig zeker weten alleen voor tekstverwerken en internetten. Voor spelletjes hebben we een andere PC (de mijne). Ik ben in ieder geval blij met de tip om voor Vista Premium te gaan. Degene die ik heb gezien was Basic (bijna ingestonken:))
Bedankt voor jullie tips tot zover!!!

Groet,
Allard
 
Check dit even: www.xxodd.nl.
Ik heb nu bijna een jaar een XXODD (eerst XP gebruikt, later dus overgestapt naar Vista,
met dezelfde computer, geen problemen: voorbereiding) en ben er zéér tevreden over.

Ohja, en je kunt ze ook met XP kopen, gewoon kiezen...
 
@Mcceller,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar ook gedeeltelijk weer niet.
Ik heb een nieuw systeem van €1600,- . Het is een Dualboot XP/Vista en beschikt over de nieuwste Vista Compatible Hardware maar ook ik heb toch wat problemen met Vista. Veel programma's willen gewoon niet draaien op Vista en de eerste foutmeldingen dienen ze zich reeds aan. Op XP draait alles prima zonder ook maar één foutmelding. Om maar eens wat op te noemen. Ik werk met Grabit en nieuwsgroepen. Als ik op Vista een film binnenhaal gaat dit naar het lijkt in eerste instantie goed maar zodra hij binnen zou moeten zijn blijkt er slecht een lege map te zijn. Verder werken Alcohol 120% en Limewire,Clone DVD en nog een aantal proggies niet op Vista...kortom. Ik ben er nog niet kaopt van en ik was goed voorbereid.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nu eenmaal programma's die nog niet compatibel zijn met vista, maar dat zal niet zo lang meer duren of ook voor deze programma's komt een versie die compatibel is met vista. Ook is het niet verwonderlijk in deze wereld van digitale technologie dat niet alles compatibel is met elkaar en dat er foutjes in systemen kunnen sluipen. Maar die kans is even groot in xp als in vista. Net als de kans op fouten of ongewenst gedrag even groot is in xp als in vista.

Ik raad vista aan, zeker voor beginnende gebruikers, er is geen 'universele versie' die voor iedereen goed is, afhankelijk van iemands situatie en systeem kan je zeggen, die versie.
Voor mensen die echter jarenlange ervaring hebben met xp is het echt gewoon wennen. Zeker als je dan nog superkieskeurig bent ook, dan raad ik gewoon een dualboot aan. Zodanig dat je aan vista kan wennen en als je over iets bepaald echt niet tevreden bent in vista omdat het in xp nu eenmaal beter was kan je het daar nog steeds doen.
 
@Mcceller,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar ook gedeeltelijk weer niet.
Ik heb een nieuw systeem van €1600,- . Het is een Dualboot XP/Vista en beschikt over de nieuwste Vista Compatible Hardware maar ook ik heb toch wat problemen met Vista. Veel programma's willen gewoon niet draaien op Vista en de eerste foutmeldingen dienen ze zich reeds aan. Op XP draait alles prima zonder ook maar één foutmelding. Om maar eens wat op te noemen. Ik werk met Grabit en nieuwsgroepen. Als ik op Vista een film binnehaal gaat dit naar het lijkt in eerste instantie goed maar zodra hij binnen zou moeten zijn blijkt er slecht een lege map te zijn. Verder werken Alcohol 120% en Limewire,Clone DVD en nog een aantal proggies niet op Vista...kortom. Ik ben er nog niet kaopt van en ik was goed voorbereid.

Dat is dus wat ik bedoel. Het wordt omgedraaid. Die programma's draaien niet op Vista
ligt nu volgens jouw aan Vista. Waarom? Die programma's draaien toch niet? Men moet
er niet zomaar vanuitgaan dat het zus werkt, het zo ook wel zijn werk doet.
 
Er zijn nu eenmaal programma's die nog niet compatibel zijn met vista, maar dat zal niet zo lang meer duren of ook voor deze programma's komt een versie die compatibel is met vista. Ook is het niet verwonderlijk in deze wereld van digitale technologie dat niet alles compatibel is met elkaar en dat er foutjes in systemen kunnen sluipen. Maar die kans is even groot in xp als in vista. Net als de kans op fouten of ongewenst gedrag even groot is in xp als in vista.

Ik raad vista aan, zeker voor beginnende gebruikers, er is geen 'universele versie' die voor iedereen goed is, afhankelijk van iemands situatie en systeem kan je zeggen, die versie.
Voor mensen die echter jarenlange ervaring hebben met xp is het echt gewoon wennen. Zeker als je dan nog superkieskeurig bent ook, dan raad ik gewoon een dualboot aan. Zodanig dat je aan vista kan wennen en als je over iets bepaald echt niet tevreden bent in vista omdat het in xp nu eenmaal beter was kan je het daar nog steeds doen.

Inderdaad, er zijn versies voor iedereen. Vista is een dikke laklaag die over de achtergrond
wordt gelegd, waardoor alles helder en overzichtelijk is. En ja, dat is wennen. En ja, dat
is soms irritant omdat Vista doet wat hij wil... Neem dit...

Maar dit is in mijn ogen geen rede Vista af te kraken...
Mag ik jullie even helpen herinneren aan het commentaar dat XP kreeg?
 
Laatst bewerkt:
Geachte lezers,

Normaliter vertoef ik op het excel of access forum, maar deze vraag leek mij hier gepast.
Mijn vrouw wil een Laptop voor haar studie en voor internetgebruik. Nu ligt ons budget rond de € 600,--. Voor dit bedrag kun je best een aardige laptop voor tekstverwerking etc halen. Er worden verder geen spellen op gespeeld en tvkijken doen we wel op de daarvoor bestemde TV.
Nu heb ik redelijk verstand van computers en weet ik wat er nodig is voor bovenstaande. Waar ik geen ervaring mee heb, is Vista. De Laptop die ik heb gezien van Fujitsu Siemens (Amilo 1705) bezit over 1 gig werkgeheugen. Ik heb gehoord dat Vista een hopeloos zootje ellende is en flink veel van je systeem vraagt.
Wie kan mij vertellen hoeveel geheugen nu voldoende is voor de werkzaamheden die zij ermee gaat doen.
Bedankt!
Allard

Laat ik even antwoord op je vraag geven. Ik heb Vista met 1GB RAM, zonder problemen.
Ik bewerk video's en foto's, kijk video's, heb geen probleem met Vista Flip 3D en de andere
uiterlijke kenmerken en foefjes en ben uitermate tevreden over de snelheid.
 
Hoi tenslotte .... ?!?

Let ook op de processor
Er zijn op dit moment aanbiedingen met de Intel Celeron M ... processor.
Da's niet echt een snelle voor Vista.

Komt dus uiteindelijk op het volgende neer:

Processor: Dual core

Geheugen: kán met 1 gig, liefst 2 gig. Nog een tip wat dit betreft: intern geheugen extra kopen, evt. later is niet echt goedkoop. Notebooks hebben in de regel twee slots voor geheugenbankjes; heb je in de notebook 1 gig zitten, dan is dat vaak verdeeld over 2 x 512 ... alles bezet dus. Wil je later uitbreiden dan zit je gebakken aan 2 nieuwe bankjes van 1 gig ....

Vista Home Premium en niet Basic nemen.

Alle mooie adviezen hiervoor ten spijt: het is altijd beter om voorbereid te zijn op een intensiever, of ander gebruik (denk aan foto's, video etc. en de bewerking daarvan).

Sterkte met 'zoeken'
.
 
Ook processorkeuze is persoonlijk. Ik zou persoonlijk liefst niet meer teruggaan naar een intel maar het op een amd houden. Uiteraard is processor belangrijk. Maar RAM is nog net ietsje belangrijk.
Maar 'liefst' 2 GB is vaak overbodige luxe. En als het nodig is heb je geluk met vista, daarin kan je gebruik maken van readyboost.
Overigens zijn de moderne laptops wel voorzien van 1 GB RAM uitbreidbaar tot 2 GB. Maw: als het niet nodig is (en dat is het niet voor het gebruik van de TS) vermijd dan extra budget te spenderen voor meer RAM.
 
Ik vraag me af waarom iedereen vindt dat je voor tekst verwerken een dual core nodig hebt, alsof je met 300 tekens per seconde tekst over het beeld heen knalt. Een pentium 4 is al lang goed genoeg, ik kan het weten heb er zelf een vista draaide er prima op, zonder problemen en retesnel. 1 Gb RAM is ook meer dan zat, persoonlijk zou ik voor een pentium 4 laptop gaan, deze is vergelijkend snel (mits hij HyperTreading heeft) en is wel goedkoper.
 
Verder werken Alcohol 120% en Limewire,Clone DVD en nog een aantal proggies niet op Vista...kortom. Ik ben er nog niet kaopt van en ik was goed voorbereid.

@ Raymon Bos:

Alcohol 120% is Vista compatible vanaf versie 1.9.6.x
Limewire versie 4.12.6. Pro werkt prima op Vista
CloneDVD is Vista compatible vanaf versie 2.9.0.8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan