Hi,
Dus jij bent er zo een, die harder op de toetsen op de afstandbediening gaat drukken als de batterij leeg is ?
Ik lees dit soort verhalen zo vaak en vraag me dan af waarom nou??
Als je Vista geïnstalleerd hebt en daar ook de drivers van je moederbord en videokaart hebt toegevoegd
draait het toch als een zonnetje?
Dan ga je extra dingen installeren en gaat het nog steeds goed.
Maar na verloop van tijd lijkt het allemaal wat langzamer te worden en gaan we met allerlei cleaner programma's aan de slag.
Cleaner programma's die ook in de registry gaan klooien.
Of we gooien zelf eens wat weg (filetje) waar we het nut niet van zien.
En dan werken er dingen niet meer en gaan we nog meer klooien en dan wordt het nog erger.
Je hebt een nieuwe (lege PC met een harddisk > 200G)
Installeer Vista en geef het slechts 70G ruimte als C: partitie (NTFS))
Installeer de drivers van het moederbord
Installeer de drivers van de video kaart
Installeer alle windows updates tot nu toe (service packs)
Nu even rondneuzen in Vista stel alles zo in als jij dat hebben wilt (beeldscherm resolutie muis, geluid, netwerk enz)
Schakel systeem herstel helemaal uit (weg er mee)
Ga met dit rommelen door tot het naar je zin is.
Maak dan een D: partitie aan van 100G (NTFS) en formatteer deze.
Installeer nu de meest basale applicaties die je wilt hebben op de D: partitie (bijv winzip, office, autocad?? (ik noem maar wat)
Voel dat het allemaal lekker loopt.
Als je tevreden bent kan je de rest van de harde schijf partitioneren en formatteren
in brokken die je zelf handig vindt.
Stop nu een bootable CD in de drive met Acronis of Norton GHOST of wat voor backup ding je hebt,
en restart de PC.
Maak nu een FULL IMAGE dump can de C en de D partitie,
het liefst wegschrijven naar een partitie op een tweede Harddisk,
het kan ook naar dezelfde schijf maar dit is langzamer.
Je kunt ook direct naar DVD of CD branden.
Als dit gebeurd is kun je gewoon met je systeem aan de slag.
Brand achteraf de image files wel op een DVD/CD zodat ie van de harde schijf af kan. Maar laat hem eerst nog even staan.
Nu je toch aan het spitten bent is het misschien goed om eens te kijken of het ook werkelijk werkt.
Verniel gewoon VIsta door dingen ui de registy te verwijderen of systeem bestanden uit win32 weg te gooien. Je gaat gegarandeerd merken dat er dingen mis gaan.
Stop de backup BOOT Cd er weeer in, start op en lees de Image terug naar C: en D:
als dit proces klaar is de CD er weer uit, opstarten en voila Vista (zoals ie was) !!
Als je iets installeert doe je dit op D:
Sommige applicaties willen of gaan uit zichzelf naar C: dit is op zich niet zo erg.
Waarom zo'n klein Ctje??
Omdat windows van deze partitie altijd een bende maakt !
Om de zaak een beetje op snelheid te houden moet je regelmatig de zaak eens defragmenteren.
Hier zal je zien dat na een week of twee C: helemaal in de war ligt en D: redelijk goed blijft (zeker als je niets geïnstalleerd hebt)
Als je veel veranderd (installeerd of deinstalleerd, servicepacks, updates of instellingen)
is het een goede zaak af en toe eens een nieuwe image te maken en op de plank te leggen.
Gooi nooit die EERSTE image weg dit is je minimle systeem.
CenD zijn een tweeeiige eenling je moet ze altijd samen dumpen,
de registry op C: zit vol met informatie over de geinstalleerde programma's op D:
Dus ook terug zetten altijd CenD
Dus geen muizen meer vernielen, als je het gevoel hebt dat er dingen niet meer goed werken
gewoon een image terug plaatsen waar het nog wel goed was.
En in dit geval heb je niet het valse gevoel van zekerheid van de herstelpunten van windows
die je in tijd van nood vertellen dat het herstelpunt beschadigd is, of weet ik wat voor
kreet het ding geeft.
Bij mij zat altijd MURPHY in het systeem "het werkt altijd behalven als het nodig is"
het is een lang verhaal geworden (sorry)
grtz gerrit