Vista - partitie aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
2 vragen over partitiëren:

Mijn computer met Vista HE bevat een 300 GB disk, welke af fabriek al opgedeeld was in 2 partities á 150 GB C: en D:

Ik heb nu, wegens wat problemen, mijn C: geformatteerd en Vista weer geinstalleerd, hetgeen een leerzaam gebeuren is geweest.

Je heb de mogelijkheid om m.b.v. Vista je hardeschijf anders te partitiëren.
Volgens "bartje" heeft Vista aan 50 GB voldoende ruimte om het systeem goed ta laten draaien, dus wilde ik de C: opdelen in 50 GB voor Vista en 100 GB voor andere zaken.
Maar het partitieprogramma van Vista laat dit niet toe en claimt dat de C: partitie minimaal 100 GB groot moet zijn en dat er dus "slechts" 50 GB overblijft om als nieuwe partitie in in te delen.

1. Weet u waarom Vista 100 GB claimt terwijl 50 GB ruime voldoende moet zijn?
2. Kan ik m.b.v het partitieprogramma de overblijvende 50 GB inlijven in mijn D: , zodat deze 200 GB wordt?

met een vriendelijke groet,

Laatst bewerkt:
die eerste weet ik niet echt een antwoord op maar 50 gb vind ik vrij weinig voor vista maar ik heb dan ook heel wat programma's:P
die 2de die 50 gb heb je nog appart in een patitie? want dat zou je wel toe kunnen voegen als je op start klikt -> met de rechtermuis klikken op computer -> beheren -> krijg je als goed is een computer beheer scherm en klik je op opslag en dan schijfbeheer en krijg je de indelen van je hardeschijf:P

hopelijk heb je hier wat aan.

mvg,
kevin10

die eerste weet ik niet echt een antwoord op maar 50 gb vind ik vrij weinig voor vista maar ik heb dan ook heel wat programma's:P
die 2de die 50 gb heb je nog appart in een patitie? want dat zou je wel toe kunnen voegen als je op start klikt -> met de rechtermuis klikken op computer -> beheren -> krijg je als goed is een computer beheer scherm en klik je op opslag en dan schijfbeheer en krijg je de indelen van je hardeschijf:P

hopelijk heb je hier wat aan.

mvg,
kevin10
Het gaat in mijn geval alleen maar 50 GB voor alleen Vista, geen andere programma's

Waar kan ik vinden of mijn Vista versie 32 of 64 bit is?

start
-computer(rechterklik)
-eigenschappen
en dan staat het daar ergens normaalgezien is dat dan ook wel gewoon 32 bit hoor :thumb:

Ik zou de 100 Gb aanhouden voor Vista en daar de andere programma's op installeren. Als er iets fout gaat is het bijna altijd met programma's. Op de D: partitie kan dan een image backup van C: gezet worden (beter op een externe disk). En op de C: partitie zet men dan een data backup van de D: partitie (en op de externe disk).
Met Vista is het niet mogelijk om een gedeelte van de C: aan D: toe te voegen zonder verlies aan data. Met easus partitioner is dit wel mogelijk maar voer één aktie per keer uit anders gat het soms fout.

Hartelijk dank voor al uw reacties. Ik heb de laatste tip gelezen en ga dit zo ook uitvoeren.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan