Vista partitie enz... verwijderen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik zit met een nieuwe laptop waarop Vista op de C-schijf was geinstalleerd en recovery op de G-partitie, D is een data-partitie.
Zoals jullie misschien lazen op het forum wilde ik XP erop zetten, dit heb ik nu gedaan door een nieuwe partitie te maken (E). XP werkt nu prima, ik krijg wel geen dual-bootscherm maar dat gaat blijkbaar helaas ook niet als je eerst Vista installeerd zo lees ik.

Mijn vraag is nu als volgt, als ik enkel XP wil behouden, hoe kan ik dan het beste Vista verwijderen (kom er nu niet meer in sinds xp is geinstalleerd) en ook de andere partitie's D en G zou ik willen verwijderen waarna ik de XP-partitie iets wil uitbreiden en dan ook de letter C wil geven en de rest van mijn harde schijf wil ik dan D maken. Misschien veel gevraagd maar hopelijk is dit duidelijk of kan dit enkel door alles te formatteren en opnieuw XP te installeren (hopelijk niet ;)

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Danny
 
1) Het verhaal dat je eerst XP moet installeren is waar, maar is niet volledig.
Het kan namelijk vrij makkelijk wel, namelijk met het gratis en top programmaatje VistaBootPRO..

Daar kan je zelf alles instellen, en welke bootable partities in de lijst moeten komen en welke naam ze moeten krijgen, bij het opstarten.
Programma is te installeren onder XP of onder Vista.

2) Vista verwijderen = Partitie waar Vista op staat formatteren.
Dan kan je evt. die lege partitie bij een andere partitie toevoegen.

Succes!:thumb:
 
Hoi !

@Michael4446: Dat advies had ik TS al in z'n votige topic gegeven !

TS meldt er nu niets over, dus ik ben benieuwd !


Greetz,

Harry.
 
Ik sluit mij hier ook even aan.
 
Vistabootpro

Hoi,

Om even terug te komen op vistabootpro. Dit heb ik geinstalleerdin xp en xp handmatig toegevoegd in de lijst maar ik kan niet meer in vista komen, krijg geen menu te zien. Als ik via dit een oplossing kan vinden dan heeft dit mijn voorkeur. Hoe kan ik in vista geraken?

Groetjes,
 
Hoi !

De Bootpro openen, onderste knop rechts,(bootloader), vinkje bij: Reinstall the Vista bootloader.

Greetz,

Harry.
 
Harry, niet naar gekeken, sorry. Maar het moet zo wel lukken. Bij mij op andere pc ook Vista meegeleverd en later ook XP erop, toch zat ruimte over op hdd.

@ D@nny, vergeet niet de namen van de te kiezen OS's te wijzigen als je dat wil of een standaard OS te kiezen. Deze wordt na een x aantal seconden automatisch gekozen.
 
ntldr

Hoi Harry en Michael,

Ik heb juist gedaan wat Harry schrijft, daarna opgestart en ik kreeg een mooi keuze-scherm. Helaas als ik op XP klikte kreeg ik een scherm met als fouten NTLDR en status
0xC00000f, met ook info om eventueel de xp-cdrom erin te duwen en opnieuw op te starten, dit heb ik gedaan maar ik kom gewoon terug bij het opstartkeuzescherm. :( In bios staat boten vanaf cd-rom.
Vista werkt zonder problemen.
Voor ik iets verkeers doe, zou het op te lossen zijn met volgende link, gevonden via het forum??
http://tinyempire.com/notes/ntldr-dutch.htm
Heb wel geen diskettestation, kan dit dan ook met CD-rom?

Of bestaat er een 'makkelijkere' mogelijkheid om dit via Vista in orde te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Danny
 
Laatst bewerkt:
boot.ini

Kijk ook eens hier.

Hoi Michael,
Begrijp ik het goed en moet ik boot.ini, ntldr en ntdetect.com copieren van mijn XP partititie naar mijn C-schijf? en moet die dan in een bepaalde folder staan?
Beetje chinees voor mij :eek:

Groetjes,
Danny
 
Opstarten met Vista, dan boot.ini kopieren en checken naar C partitie.
Boot.ini moet zo: C:\boot.ini.
Probeer die eerst.

Je moet wel verborgen bestanden verbergen uitzetten in Vista.
 
Laatst bewerkt:
Hallo !

@Michael4446: helemaal correct !

De foutmelding die TS krijgt betekent immers dat de boot.ini op de slave staat.

Zoals jij het voorstelt moet het lukken.

Greetz,

Harry.
 
geen boot.ini

Opstarten met Vista, dan boot.ini kopieren en checken naar C partitie.
Boot.ini moet zo: C:\boot.ini.
Probeer die eerst.

Je moet wel verborgen bestanden verbergen uitzetten in Vista.


Hoi,

Via mapopties 'verbrogen bestanden en mappen weergeven' aangevinkt en de hele laptop laten doorzoeken maar ik kan nergen meer boot.ini vinden. ;( kan dit?
Nog straffer misschien, ook op de vaste pc met enkel XP erop vind ik het niet, wel staat er het tabblaadje boot.ini bij msconfig. Is hier een oplossing voor??

Groetjes,
 
Voor XP en Vista deze opties:

- Verberg beveiligde bestanden ( = een vinkje uitzetten )
- Laat verborgen bestanden en mappen zien. ( = een bolletje 1 naar onder zetten )

Succes!:thumb:
 
leerrijke dag

Voor XP en Vista deze opties:

- Verberg beveiligde bestanden ( = een vinkje uitzetten )
- Laat verborgen bestanden en mappen zien. ( = een bolletje 1 naar onder zetten )

Succes!:thumb:

Hoi Michael en harry snor,

Zo vind ik inderdaad iets (dat van beveiligde bestanden stond nog op), ik vind boot.ini enkel onder de C schijf, dus in de partitie van Vista, verder staat daar ook al iets in van XP dus ik vermoed dat al via bootpro geregeld was. nog suggesties :( :(

Als ik bij bootpro uninstall vista bootloader doe, krijg in dan automatisch mijn XP terug geopend? (en dan misschien maar zo vista verwijderen en opnieuw installeren...?)

Groetjes,
 
Hoi !

Tja, als je boot.ini al op de C-partitie aanwezig is zou je toch die foutmelding niet moeten krijgen.Ik zou deze verwijderen en de opnieuw installeren volgens de aanwijzingen van @Michael446.


Maar als je via BootPro de Vista bootloader uninstalt, zou je PC weer in XP moeten opstarten.

En inderdaad, zoals al gezegd DE manier is altijd het oudste OS eerst !

Succes,

Harry.
 
Geef het op

Hoi,

Ik ga voorlopig het volgende doen. Ik laat alles zoals het is, hij start nu automatisch op in XP, als ik een keer met Vista wil spelen laad ik dit via VistaBootPro en start alles opnieuw op en nadien doe ik de uninstall. Niet de handigste manier maar misschien wel de veiligste. Het is een nieuwe laptop en ik durf niet goed alles te formatteren (nu zit er een herstelpartitie enz.. op en qua garantie?)
In tussentijd hoop ik dat er ooit een patch gaat uitkomen zodat het probleem op een makkelijke/snelle manier is op te lossen. Nu moet ik mijn XP maar eens helemaal gaan instellen voor mijn avondschool anders geraak ik achterop door dat hele XP/vista gebeuren.

Michael en Harry nog bedankt voor jullie ultra snelle voorstellen. :)

Misschien nog een vraagje wat niet rechtstreeks te maken heeft met dit topic.
De partitie waarin WinXP is geinstalleerd is nu gewoon D - lokaal station, kan ik hieraan ook nog een andere naam geven door 'naam wijzigen' of komt en dan een conflict?

Groetjes,
Danny
 
Hoi !

Andere naam geven kan, letter wijzigen NIET zonder problemen.

Voorlopig kun je het inderdaad zo laten.

Succes verder,

Harry.
 
gelukt,

Hoi,

Het is mij gelukt om op mijn vista laptop, waarop ik nadien ook XP had geinstalleerd het bootmenu te krijgen en vrij te kunnen kiezen wat ik opstart.
Via deze link: http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp
ik heb hierop ingepikt vanaf "Download and install EasyBCD."

Blijkbaar kan dit programma net iets meer dan VistaBootPro.

Dit even ter info.
Groeten,
Danny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan