vista slaat steeds vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
windows vista zat bij mn pc sinds de aankoop zo anderhalve maand geleden, en sindsdien volgen de problemen elkaar op.. Dit keer slaat van begin af aan vista soms wel eens vast, beeld is " bevroren ", muisbewegingen reageert ie niet op, en en al oude control + alt en delete werkt ook niet, en dan zit er niks anders op dan via de aan / uit schakelaar de pc opnieuw op te starten ( ik miste ineens heel erg de " reset " knop op de voorkant die je nog wel eens had bij oudere pentium modellen ).

Maar dit zal vast niet de bedoelingen zijn. pc is vrij van virussen, spyware en malware, is up to date. we praten hier over vista home premium, op een redelijk nieuwe pc.

hopelijk heb ik bij deze voldoende info gegeven, zo niet, dan hoor ik het graag :)

alvast bedankt !

Het downloaden van de nieuwste drivers (vooral video-drivers) is heel vaak de oplossing voor dit soort problemen.

Binnen Vista kunnen dit soort stabiliteitsproblemen ook te maken hebben met DEP (Data Execution Prevention) die aan staat.

Deze kun je uitschakelen:

Start/Alle Programma´s/Bureau-accessoires

Rechtsklik op Opdrachtprompt en kies voor ´Uitvoeren als administrator´

Type de volgende regel in, gevolgd door de Enter toets

bcdedit.exe /set {current} NX AlwaysOff

Start het systeem opnieuw op en kijk hoe het nu gaat.:)

Laatst bewerkt:
@ lexaldo: alles was up to date, dus ook de videodrivers :)

@ ikself: en dat kan dus geen kwaad, niet dat ik straks foutmeldingen krijg en dergelijke ?

@ ikself: en dat kan dus geen kwaad, niet dat ik straks foutmeldingen krijg en dergelijke ?
Zolang ik nu met Vista draai (4 maanden) heb ik DEP uitgeschakeld staan. Geen enkel probleem. :)
En DEP inschakelen gaat op dezelfde manier, maar dan:

bcdedit.exe /set {current} NX AlwaysOn

dus feitelijk kan er weinig misgaan :) ik zal het uitproberen, bedankt alvast voor de tip ! :D

heb het ingevoerd, en het ging een tijdje goed, maar helaas sloeg de boel eerder deze avond weer vast :(

zijn er nog andere opties ? net sloeg ie 2 keer achter mekaar vast, en het begint enorm irritant te worden nu.. ik durf dus ook geen belangrijke documenten te maken, dat doe ik nog steeds op een pentium 3 met xp.. :confused:

Gebruik de toetsencombinatie Ctrl-Shift-Esc en kijk in taakbeheer of er processen bij staan die een hoop geheugen gebruiken en/of die je niet kunt plaatsen.

Op o.a. deze site kun je zien waar het proces voor dient en of bepaalde processen wel/niet verdacht zijn.
Is het een verdacht proces dan kun je dit via Proces beëindigen stoppen.

Om te voorkomen dat het proces bij het opstarten van Windows weer geactiveerd wordt kun je dit m.b.v. het programmaatje Startup Control Panel uitvinken. Dit kun je veilig doen, je kunt het proces, indien nodig, later heel makkelijk weer activeren.

Download hier het programmaatje Startup Control Panel. Pak de zip uit, kopieer het .exe-bestand naar je bureaublad en dubbelklik erop.

Maar allereerst zou ik toch scannen op spyware/virussen:

Online-scans: hier, hier of hier .

Spywarescanners:

Superantispyware: >klik<
Adaware: >klik<
Spybot: >klik<

Wel eerst updaten alvorens te scannen. :)

Laatst bewerkt:
@ ikself: qua taakbeheer heb ik al wat dingetjes uitgeschakeld. Niet veel omdat vista toch net iets meer services heeft dan xp. Daarnaast heb ik dit probleem vanaf het begin dat ik deze pc heb, dus lijkt me sterk dat er toen al een virus op zat. Daarnaast heb ik hem meerdere malen grondig gescant ( spyware doctor, spybot, adaware, avast en a-squared), ze vonden niks.

@ maikel: er zit 1 gb aan werkgeheugen in.

Het kan ook een hardware probleem zijn, wat bijvoorbeeld wel eens voorkomt is het niet of niet goed draaien van de processor fan waardoor de processor te heet wordt en dan vastslaat om schade aan de processor te voorkomen.

Stof in de ventilator of de pc op een plek onder het bureau vlakbij de verwarming neerzetten helpt bijvoorbeeld ook niet. Neem dit ook eens mee op het moment dat het voorkomt.

Ga eens na of je probleem zich voordoet als je steeds een soortgelijke handeling doet. Heb je nog garantie op de pc claim deze dan! Hoewel software problemen vaak niet onder de garantie vallen moet het natuurlijk wel gewoon goed werkend afgeleverd worden.

Heb je nog garantie op de pc claim deze dan! Hoewel software problemen vaak niet onder de garantie vallen moet het natuurlijk wel gewoon goed werkend afgeleverd worden.
Mee eens! Heb je er ook een recovery-cd/dvd bijgeleverd gekregen? Als je m terugzet naar de situatie waarin je de pc geleverd hebt gekregen en het probleem doet zich nog steeds voor, weet je zeker dat het óf aan de hardware ligt, óf dat de leverancier de pc niet juist heeft geconfigureerd. In beide situaties kun je de leverancier hierop aanspreken en kun je garantie claimen! :)

Misschien staat er wel een heleboel overbodige troep in je opstartlijst.
Start-->uitvoeren-->msconfig (intypen en dan OK kiezen)-->kiezen tab: opstarten.
(Bij mij staan er maar een stuk of vier items aangevinkt in die lijst en hij loopt als een trein).

Als je nog nooit zelf de nieuwste videodriver hebt geladen, kan het handig zijn dat toch eens te doen. Welke videokaart heb je?
Voor het geval je dat niet mocht weten: Start-->Configuratiescherm-->Apparaatbeheer-->Beeldschermadapters(+).

Laatst bewerkt:
zal de garantie erop naslaan dan, maar dacht dat dit een 1 of andere vista-euvel was, aangezien ik meerdere mensen ken die het hebben.

Stof kan niet de oorzaak zijn, nogmaals de pc is vrij nieuw, dus het lijkt me niet dat er nu al een complete stofnest van binnen zit. temperaturen in de pc zijn trouwens volledig normaal

de opstartlijst heb ik zelf al onder handen genomen, het hoognodige start alleen op ( virusscanner, enz.. )

de videokaart is een standaard meegeleverde ati radeon xpress1250, met drivers die volledig up to date zijn.

zal de garantie erop naslaan dan, maar dacht dat dit een 1 of andere vista-euvel was, aangezien ik meerdere mensen ken die het hebben.

Stof kan niet de oorzaak zijn, nogmaals de pc is vrij nieuw, dus het lijkt me niet dat er nu al een complete stofnest van binnen zit. temperaturen in de pc zijn trouwens volledig normaal

de opstartlijst heb ik zelf al onder handen genomen, het hoognodige start alleen op ( virusscanner, enz.. )

de videokaart is een standaard meegeleverde ati radeon xpress1250, met drivers die volledig up to date zijn.

Hier ga ik waarschijnlijk commentaar op krijgen maar: ik ken geen Vista euvels eerlijk gezegd. Ik ken wel hardware boeren die pc's maken die met vista minder goed werken :)

Een pc is overigens meestal een betere stofzuiger dan de stofzuiger in de gangkast dus pas op wat je zegt; een hap stof zit zoooo in de pc hoor vooral als hij op de grond staat.

die vista problemen laat ik maar even terzijde, het zat bij de pc, als het aan mij lag stond er allang xp op, maargoed :D

heb speedfan hier even aangezet, de temperaturen zijn redelijk laag ( pc staat nu dikke 2 uur aan ):

temp1: 35
temp2: 32
temp3: 25

Het stofgehalte valt mee, en nee mijn pc staat niet op de grond, die staat op tafel, anders stoot ik er steeds tegenaan :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan