vista start niet meer op, scherm blijft zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markoezie

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
Na de schijfpartities bewerkt te hebben met Gparted start vista niet meer op. Ik heb niets aan de windowsschijf gedaan, alleen een lege schijf geformateerd.
Vista start wel een stukje op, tot en met het balkje middenin. Daarna wordt het scherm zwart.
Ook in de veilige modus geen oplossing te vinden. Die start ook niet meer geheel op en blijft hangen bij de drivers. De laatste die geladen wordt is windows/system32/drivers/crcdisk.sys Daarna blijft ie hangen (blijft blijkbaar naar een andere driver zoeken). Ook systeemherstel etc levert niets op.
Ik heb helaas geen windowscd of recorverycd. Heb de pc net een paar dagen en die is gepre-installed. Dom natuurlijk om niet meteen een cd/backup te maken, maar ja...

Bij het opstarten van Gparted kreeg ik bij een eerder poging wel een foutmelding omdat ik de nvidia had aangeklikt. Moest iets van vesa zijn. Of dat er iets mee te maken heeft. Wellicht een driver van nvidia weg/broken???

Makkelijkste oplossing is om op te starten met een VistaDVD.

Die moet herkennen dat er een Vista installatie aanwezig is, maar geeft de boodschap dat er opstartproblemen zijn. Je kunt dan kiezen voor 'opstartvbestanden repareren en opnieuw opstarten'.

Het probleem is dat ik geen vista DVD heb. Het is een pre-installed systeem. Of kan ik zo'n dvd zelf ergens downloaden/maken?
In de veilige modus kon ik ook kiezen voor repareren. Dat deed ie blijkbaar maar opstarten ging niet anders dan daarvoor, niet dus.

Laatst bewerkt:
Dat is echt een flink probleem, Je zult toch aan een VistaDVD moeten lenen. of , als het een vrijwel nieuwe computer is terug naar de winkel en de zaak eerlijk uitleggen. Wellicht hebben hun een recoveryDVD.

Zonder de DVD kun je niets . Mogelijk dat een kennis er 1 heeft waardoor je de repair functie even kunt gebruiken.

Maar eigenlijk zoals jurrien al aangeeft behoort de winkel je de DVD te leveren of duidelijk aan te geven dat je de geen DVD krijgt en zelf voor een kopie moet zorgen want je moet de pc altijd kunnen herstellen aangezien je ook betaal voor de licentie van Vista.

Dus even in overleg met de winkel is het enige wat je kunt doen.

Opgelost. vond in de handleiding, laatste pagina natuurlijk, de mogelijkheid om in de bios een herstel te doen naar de oorspronkelijke systeeminstellingen. Iets van acer recovery.
werkte prima.
bedankt voor het meedenken.
Zal nu eerst maar eens een hersteldvd maken.

Bedankt voor de terugmelding, Gelijk je HerstelDVD branden natuurlijk.:thumb:

Tja, dat dacht ik ook, een herstelcd of dvd branden maar hoe doe ik dat. In vista kan ik er niets over vinden. Wel backup maar geen herstelcd of zo.
Kan ik die ergens anders downloaden?

Het probleem is dat ik geen vista DVD heb. Het is een pre-installed systeem. Of kan ik zo'n dvd zelf ergens downloaden/maken?
In de veilige modus kon ik ook kiezen voor repareren. Dat deed ie blijkbaar maar opstarten ging niet anders dan daarvoor, niet dus.

Bij een pre-installed staat meestal op een aparte partitie de Recovery. Maar omdat je je schrijft dat je met Gparted aan de gang bent geweest weet ik niet of je dat soms per ongeluk verwijderd hebt.Als het een nieuwe computer is moet er of een recovery-partitie zijn of een recoveryDVD. Bij sommige merkcomputers dien je GELIJK na aanschaf! de recovery-partitie te branden op DVD. Je zult zelf het beste weten wat voor jou van toepassing is.

klopt, je hebt helemaal gelijk, hij vroeg de 1e keer of ik die schijf wilde branden, doe ik later wel dacht ik toen, dom natuurlijk.
er staat een aparte partitie (eisa-configuratie heet die). Zou ik die moeten branden?

Ja, Dat is de hem volgens mij. dat is de recovery-partitie, Brand die op DVD en je bent klaar.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar hoe kan ik die partitie branden. Het brandprogramma ziet die partitie niet???

Opgelost,
Via Acer een link ontvangen met Erecovery, dat opnieuw gedownload en geinstalleerd. Krijg dan meteen weer de vraag of ik een dvd wil branden. Nu maar ja gezegd en het was geregeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan