vista start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
279
Ik heb linux nodig voor mijn studie.
om niet elke keer via een virtuele computer te moeten werken (dat werkte toch niet goed genoeg naar mijn idee, zeker niet als het ging om de muis te gebruiken)

hiervoor heb ik een partitie gemaakt op mijn harde schijf, waarop ik linux wilde installeren.
ik had de linux ubuntu disk gedownload, en op een cd gezet. ik heb de computer opnieuw opgestart, via de bios opgestart met de CD.

eenmaal linux opgestart wilde ik hem installeren. volgde de instructies en wilde op installeren klikte.
ik heb niet voor de complete schijf gekozen, in plaats daarvan heb ik gezegd dat ie de 3de partitie moest verkleinen, en dat gebruiken voor de installatie.
vlak nadat ik op installeren drukte kreeg ik de melding dat de cd-drive de cd niet goed heeft kunnen lezen.
installatie brak af, en ik was gedwongen om de comp opnieuw op te starten. hier ging het mis.
ik kreeg de volgende foutmelding
Code:
broadcom UNDI PXE-2.1 v9.4.5
Copyright (C) 2000-2006 Broadcom Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
All rights reserved.
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting Broadcom PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key
_

deze melding krijg ik als ik opstart via de hard disk, maar ook als ik via de bios opstart via de CD. aangezien de bios het lijstje af gaat (als A niet lukt, springt ie over op de volgende keuze, B)
mijn hard disk staat op nummer 1: , mijn network boot op nummer 2: , en mijn CD boot op nummer 3:
als ik dezelfde melding krijg bij de CD neem ik aan dat de hard disk kapot is, of niet opstartbaar is, en dus vervolgens op een cd-drive overgaat die ook niet op te starten is.

ik heb de laatste tijd niet echt een goed gevoel dat mijn Drive goed werkt. zoals bijvoorbeeld kan ik geen CD's lezen, alleen dvd's.
als ik een CD in de drive gooi, gaat ie stotteren, dat hoor je ook goed.
normaal is het zo dat je een CD/DVD in de drive stopt, en even later hoor je hem zacht zoemen, bij mij was het zo:
"zoeEEEEM, klikklik, zoeEEEEM, klikklik" en zo gaat ie door tot uiteindelijk opgeven, en als ik weer de drive wil openen (via "deze computer") gaat ie weer stotteren.

ik vraag me nu echt af wat ik moet doen, aangezien hij geen CD/DVD's leest om te kunnen herstellen.

ik heb ook nog een Hirens Boot CD, maar daar heb ik nooit mee gewerkt, en weet dus ook niet hoe en wat ik met die cd meot doen (denk trouwens ook niet of ie op kan starten, aangezien hij hetzelfde doet met de andere cd's...)

please help me, want heb m'n laptop hard nodig voor mijn studie.

grts Mark Straatman

EDIT: voor meer info over mijn laptop, de link staat in mijn ondertekening.
 
Laatst bewerkt:
welke versie van linux heb je gedownloaded?

en wat is er aan de hand met je vista...
(start het niet meer op?)
hierover zie ik toch niets staan in je post:confused:
 
ubuntu 7.10

hij kan gewoon niet meer opstarten...
windows vista was het enige wat ik erop had staan. maar als ik op wil starten krijg ik dezelfde melding als wanneer ik de drive gebruik.

ik krijg die error code elke keer weer.
 
je hebt dus eerst gewoon de live-cd van ubuntu kunnen gebruiken en dan heb je het proberen te installeren...

Laat me raden, een acer laptop
 
je hebt dus eerst gewoon de live-cd van ubuntu kunnen gebruiken en dan heb je het proberen te installeren...

Laat me raden, een acer laptop

nix mis met acer ;) draait hier goed :)
Mss heb je een corrupte cd van linux te pakke, probeer hem nog eens te downloaden via een andere pc dan uiteraard, en brandt hem tegen een lagere snelheeid, en neem de live-cd niet de alternate, en dan kan je gerichter naar de oplossing zoeken.

Maar wat je eerst kan proberen is de herstelcd van vista er duwen, want je denkt dat je cd/dvd speler kapot is en dan weet je het direct.
Normaal kan je kiezen om te herstellen en al je bestanden te behouden.

Als het een acer is heb je waarschijnlijk ook zoiets als D2D, disk to disk recovery, dan moet je ff in je bios aanzetten dat je dat kan selecteren (bv op F12 drukken bij het computerlogo), maar zoals ik juist zei moet je dat mss nog instellen dat dat mogelijk wordt.
 
ik heb de CD gebrand op een DVD, en ging al vaker goed. ik gebruikte het eerder om mijn andere computer te voorzien met ubuntu, en alles ging gewoon goed.

herstel CD van vista werkt niet. zoals ik eerder zei zegt de computer dat er geen enkel opstartbaare drive is gedetecteerd.
de enige die ik heb is de CD drive, en als ie die niet kan vinden is daar iets mis mee.

de D2D is toch via de ALT+F10 combo tijdens de Acer logo?
dat heb ik eerder geprobeerd, maar dit werkt op geen enkele manier.

EDIT:
je hebt dus eerst gewoon de live-cd van ubuntu kunnen gebruiken en dan heb je het proberen te installeren...

Laat me raden, een acer laptop

hoe raad je het toch? :p
link in mijn sig ;)
 
ja ik had jouw link nog niet opgemerkt :p

Ik dacht dit gewoon omdat ik ook wel eens linux heb proberen te installeren (ubuntu 7.10)
en dit was bij mij ook gewoon mislukt.
Mijn vista was wel al naar de kl*te maar ik wou er nog gegevens afhalen.
Zelf heb ik dan ook een acer laptop 7720G
Ik kon na ongeveer dezelfde error(broadcom) maar ik kon nog altijd de live cd van linux draaien.
Vista werkte toen al een tijdje niet meer.

Mijn laptop heb ik binnen gegeven en is gerepareerd. wel heb ik het me nog niet gewaagd om linux nog eens te testen :p
Ik zou eens bellen naar de acer helpdesk.(tip: aantal keren bellen)

Je zou inderdaad vista moeten kunnen recoveren via alt+f10 maar dit had bij mij ook al nooit gewerkt.
verander eens de volgorde qua opstart in je bios(f2) zodat je misschien wel een cd/dvd kan uitvoeren
 
de D2D is toch via de ALT+F10 combo tijdens de Acer logo?
dat heb ik eerder geprobeerd, maar dit werkt op geen enkele manier.

)

kan zijn dat je dat eerst moet aanzetten in de bios, dus F2 tijdens het ACERlogo om de bios te betreden en dan een beetje door de tabs bladeren en zoeken waar je D2D staat en op enable zetten en dan zie de sneltoets ook staan, ik geloof dat het F12 is.
 
Hoi !

Ubuntu 7.10 heeft 3 (!) partitie's nodig om te installeren !

Voor 'n dual-boot met Vista had je de beter nieuwste versie 8.04 kunnen nemen; daarbij wordt Ubuntu automatisch correct geinstalleerd op 1 partitie. (eigen ervaring).

Waarschijnlijk is nu je MBR naar de filistijnen.

Proberen op te starten van de Hiren's CD, en proberen met bijv. testdisk de MBR en de bootsector te repareren.

Opstarten van de originele Vista-DVD en voor repareren kiezen is ook een mogelijke oplossing, maar je weet nooit bij die OEM-krengen of dat gaat lukken.

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

@Sponzenbroekske: ik snap geen jota van je laatste post, maar op 1 partitie die oude Ubuntu-variant installeren gaat niet; zeker niet op een schijf waarop al een partitie met Vista staat.
Hoe je het ook draait: de MBR veranderd en daar kan geen Microsoft-OS mee overweg.

Zie ook de post van @jelpot, en zo zijn er vele op internet.

Greetz,

Harry
 
Hoi !

@Sponzenbroekske: ik snap geen jota van je laatste post, maar op 1 partitie die oude Ubuntu-variant installeren gaat niet; zeker niet op een schijf waarop al een partitie met Vista staat.
Hoe je het ook draait: de MBR veranderd en daar kan geen Microsoft-OS mee overweg.

Zie ook de post van @jelpot, en zo zijn er vele op internet.

Greetz,

Harry

idd microsoft kan er niet mee overweg dat je MBR wijzigt daar spreek ik je dan oo niet tegen, maar je zegt dat ubuntu 3 (!) partities nodig heeft. En dat is niet waar. 1 extended partitie is voldoende en daaronder nog 1 logical partitie is voldoende en die kan je na de installatie zelfs nog uitvegen als je voldoende ram hebt. Dus 1 extended + 1 logical = nog 3 partities van de 4 over :)
En ik heb 7.10 zelf ook naast vista gezet, toen op 2 partities omdat mijn linuxkennis iets beperkter was :)

EDIT: je kan beter linux de bootmanager laten regelen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan