Vista start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Mijn vista laptop wil niet meer aan de praat geraken na een nood-afsluiting (na het op het oog normale afsluiten bleken er lampjes te blijven branden, ook bv van de muis. Ik heb hem toen weer opnieuw proberen op te starten maar dat ging niet meer).
1) bij opstarten begint het met "opstartherstel" : het eindigt na het kleine oplaadbalkje met een blank scherm.
2) in veilige modus via F8: zowat alle keuzemenu-mogelijkheden geprobeerd. Eindigt allemaal met een blank scherm of er verschijnt nog wel een lijst met geladen bestanden die verder geen vervolg heeft. Laatst bekende configuratie herstellen: gebeurt niets. Opstartlogboek maken: idem.
3) de mogelijkheid om te starten met prompt heb ik niet geprobeerd omdat ik er geen verstand van heb met welke commando's ik het eventueel kan proberen als hij zover komt.

Goede raad voordat ik er mee naar de dokter moet?

Hier staat hoe je Systeemherstel ka uitvoeren. Probeer dit te doen in de Veilige Modus.

als commando kan je proberen rstrui.exe.

hopelijk werkt dat voor je zodat systeemherstel wordt opgestart

als commando kan je proberen rstrui.exe.

hopelijk werkt dat voor je zodat systeemherstel wordt opgestart

Ik kom ook niet aan de prompt toe. Hij maakt eerst een lijst van de geladen bestanden en dan gebeurt er vervolgens weer helemaal niets meer. (een ogenblik geduld.......waarschijnlijk tot St Juttemis). Ik kan alleen maar gewoon de laptop uitschakelen. Ik kom dus ook nergens toe aan systeemherstel.

(een ogenblik geduld.......waarschijnlijk tot St Juttemis).

Hij is toch plotseling aan systeemherstel begonnen na héél lang wachten. Maar daar is hij intussen ook al ruim een uur mee bezig. Is dat normaal?

ik zou nog eventjes wachten...

zie je iets van vooruitgang?

ik zou nog eventjes wachten...

zie je iets van vooruitgang?

De vooruitgang kan ik nergens aflezen helaas, het balkje "problemen vaststellen" blijft mooi lopen...........van links naar rechts, van links naar rechts, van links naar rechts,,van links naar rechts, van links naar rechts.............
(Het is overigens "Opstartherstel"waar hij mee bezig is, geen systeemherstel)

Laatst bewerkt:
oh opstartherstel, jah daar zou ik niet te veel op hopen...

Heb je een vista installatiedisk?
zoja, steek deze dan eens in en kies voor repareren.
nee? download dan deze vista recovery disk, brand het op een cd en boot vanaf de cd om je vista te repareren

Dank voor de tip, dan ga ik hem nu gewoon weer uitzetten (en nu loopt hij bij "annuleren" weer helemaal vast.........) en naar bed. Morgen weer verder.

Heb je een vista installatiedisk?
zoja, steek deze dan eens in en kies voor repareren.

Ik heb er destijds een Vista-recoverydisk bijgekregen. Ik neem aan dat als ik daaraan begin alle data kwijt ben op de HD? (gezien de grote waarschuwing op het schijfje). Of is er op die Cd nog een mogelijkheid om te kiezen voor reparatie zónder dataverlies? (gelukkig is verlies geen al te grote ramp maar toch...).

Is dit dan misschien een goede gelegenheid (als ik toch alles kwijt ben) om meteen maar terug te vallen op XP? (ik heb de XP-installatieCd nog van mijn vaste pc, 4 jaar oud). Vista heeft ons al genoeg hoofdbrekens gekost.....

de standaard recovery disks die je hebt meegekregen zullen inderdaad gewoon zijn om je vista te herinstalleren. (dit is waarschijnlijk echter een oem versie en geen originele vista installatie disk van vista)

de recovery disk waar ik naar gelinkt heb heeft de reparatiemodus van de originele vista installatie dvd maar zonder installatiebestanden.

Hiermee zou je dus je vista moeten kunnen herstellen.

Ik heb persoonlijk echt geen problemen meer met vista, maar ja misschien vinden bepaalde mensen xp nog wel altijd handiger werken.
Je zou kunnen terugvallen naar xp maar voordat je dit doet moet je even controleren of je er wel drivers beschikbaar zijn van xp voor jouw systeem en dit is met de nieuwere systemen niet altijd het geval meer.

de recovery disk waar ik naar gelinkt heb heeft de reparatiemodus van de originele vista installatie dvd maar zonder installatiebestanden.
Hiermee zou je dus je vista moeten kunnen herstellen.
Je bedoelt dus zónder dataverlies? Zou wel prettig zijn. Dat zullen we dan maar eens gaan proberen.....(de bijgeleverde disk was inderdaad van de laptop-fabrikant, niet van Microsoft).

Je bedoelt dus zónder dataverlies? Zou wel prettig zijn. Dat zullen we dan maar eens gaan proberen.....(de bijgeleverde disk was inderdaad van de laptop-fabrikant, niet van Microsoft).

Nou, ik heb de Vista recoverydisk gedownload én utorrent-exe. Staan samen in het schermpje van de downloadmanager. Maar wat moet ik er nu mee ? Ik snap wel wat engels maar niet voldoende om al die vaktaal in de handleidingen góed te begrijpen....utorrent is een programma op zich waar ik een paar avondjes op kan studeren...Help! (Oh, even wachten met reageren, ik heppum geloof ik door...)

Laatst bewerkt:
De recoverydisk heb ik nu maar repareren is niet gelukt .... in het menu van de gedownloade recovery-cd is Startup-repair de enige mogelijkheid volgens mij om te repareren zonder dataverlies. . Hij geeft aan dat hij dat niet automatisch kan repareren: "1 Root cause found: No OS files found on disk, Partition table repair failed error 0x490" Bij systeemherstel kom ik ook niets verder.
Valt er nog iets anders te proberen dan rigoureus de bijgeleverde fabrikanten-recoverydisk in te zetten? (met verlies van data dus?).
O ja, er stond in het menu ook de mogelijkheid naar een opdrachtprompt te gaan. Toch de hierboven ergens genoemde rstrui.exe intikken (ik weet verder niks van DOS) ? En dan?

Laatst bewerkt:
wat was er weer precies gebeurd voordat je pc niet meer opstartte?
had je iets geinstalleerd, verwijderd,...?

Ja, je zou het command rstrui.exe eens kunnen proberen maar dit is gewoon om systeemherstel op te starten dus ik weet niet of het op die manier wel zou werken

Om je gegevens veilig te stellen zou het eens kunnen proberen met een live cd van linux of met de ultimate boot cd

Ik heb nu opgestart met de Ubuntu-cd. Dat werkt allemaal prima, leuke ontdekkingsreis, maar zo te zien kan ik nergens toegang krijgen tot de windows-systeembestanden (ook niet zichtbaar maken) en ik kan dus ook niet bij de files komen die in Windows-vista Mijn documenten etc zitten. Alleen de mappen/files die op de D: partitie stonden zijn zichtbaar en kan ik veiligstellen. Maar het meeste zat nog in Mijn documenten. Ook met deze methode zal ik die dus wel kwijt zijn...

Ik heb net even gekeken naar de ultimate boot cd, maar daar staat zóóóveel op, met welke tool daarvan zou ik moeten proberen op te starten? Ik kan daar niet echt wijs uit.....

Laatst bewerkt:
ja, ik dacht dat je met die live cd van ubuntu wel aan je bestanden zou kunnen maar ik ken zelf men weg niet zo in linux.

voor de ultimate boot cd zou je eens moeten kijken onder hard disk tools

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan