Vista uit dualboot verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valijn

Banned
Lid geworden
23 nov 2005
Berichten
1.823
Hoi,

Ik heb een evaluatieversie van Vista op mijn pc staan, naast WinXP
De ondersteuning van Vista is al 'bezig' af te lopen, want bij een aantal problemen wordt gemeld dat dit door Microsoft niet meer wordt ondersteund.
Ik wil Vista nu verwijderen, door de betreffende partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken.
Kan ik dit zonder problemen voor het opstarten met WinXP doen.
Ik krijg nu in eerste instantie het bootmenu onder BCDEDIT te zien en vrees dat dit tot problemen zal leiden als ik Vista op de aangegeven manier verwijder.

Graag jullie reactie.
 
Met Vistbootpro gaat het ’t snelste, mocht dat problemen opleveren is hier een alternatieve methode:

Start de computer op met de XP installatie cd en kies voor optie R, het herstellen van een installatie.
Daarna moet je je aanmelden bij een van de twee Windows installaties, meestal zal dit 1 zijn, de versie op C:\. Daarvoor is wel het admin wachtwoord nodig.
Daarna bent je ingelogd in de herstelconsole. Geef vanaf de prompt dan het commando: fixboot
en daarna nog: fixmbr
Bevestig het uitvoeren van beide met J en druk op enter.
Zodra dit klaar is logt je via het commando exit uit van de herstelconsole

De computer zal opnieuw opstarten en Vista is verdwenen.
Daarna kun je HDD of partitie waar Vista op stond formatteren.
 
Geef vanaf de prompt dan het commando: fixboot en daarna nog: fixmbr
Dit werkt lang niet altijd.Soms is formatteren voldoende,soms de bovengenoemde methode,dan weer het verwijderen en opnieuw aanmaken van de partitie.

Als je echt pech hebt,moeten alle partities op de schijf verwijderd worden en opnieuw weer aangemaakt,om de MBR te herschrijven.

BootVistaPro is de juiste manier,dus zeker de moeite waard om uit te zoeken hoe dat werkt en om een hoop gedoe te voorkomen.

Greetz
 
Dit werkt lang niet altijd.Soms is formatteren voldoende,soms de bovengenoemde methode,dan weer het verwijderen en opnieuw aanmaken van de partitie.

Als je echt pech hebt,moeten alle partities op de schijf verwijderd worden en opnieuw weer aangemaakt,om de MBR te herschrijven.

BootVistaPro is de juiste manier,dus zeker de moeite waard om uit te zoeken hoe dat werkt en om een hoop gedoe te voorkomen.

Greetz

Ik zeg ook Vistabootpro werkt het snelste, en de alternatieve methode heb ik al verschillende keren gedaan, zonder problemen. :)
 
Hoi Ton


.... waarvoor dank. Ik start nu weer 'normaal' op.

:thumb:
 
het commando: fixboot en fixmbr

.... dus

Irritant trouwens: ik krijg een mailtje van MS dat in juli mijn 'evaluation' afloopt maar kreeg ondertussen al allerlei meldingen bij conflicten, dat dat niet meer wordt gefixed ...... in deze versie.
 
Dan wil ik wel graag weten waarom je Vistabootpro niet gebruikt hebt?? :)
 
uhm er is een simpele manier

Heb je win xp cd nog?

doe hem in je dvd/cd speler

druk op een toets als die zegt
druk op een toets om van cd op te starten

dan gaat die alles laden etc
op een gegeven moment krijg je een menu en kun je op een toets drukken om windows recovery te starten
Druk dan R in van recovery
typ dan in

bootcfg /rebuild

dan krijg je waarschijnlijk een melding met

[1] C:\windows
instalatie toevoegen? ja/nee/alle

druk dan ja
 
De MBR is dan nog steeds die van Vista hoor, je hebt het alleen over de boot.ini, waar verder in dit geval niets mee is gebeurd, en dit werkt dus niet.
 
De MBR is dan nog steeds die van Vista hoor, je hebt het alleen over de boot.ini, waar verder in dit geval niets mee is gebeurd, en dit werkt dus niet.


in het geval bij mij verwijderde hij die en kreeg ik direct windows xp;)
 
Nogmaals, het kan niet, alleen met fixmbr als de reserve MBR nog van XP is.
 
ow sorry ja foutje:p


wat was idd iets met fixmbr :eek: :eek:

sorry foutje van mij

ik kon bootfix en dan fixmbr ofzoiets doen en toen had ik alles weer goed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan