vista upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Ik heb onlangs de upgrade versie van windows vista (business) aangeschaft.
Wil deze nu installeren. Heb eerst de advisor gedraaid en kreeg daar
de volgende bijzonderheden door:

-Géén problemen voor systeemonderdelen.

-VIA/S3G UniChrome Pro IGP (monitor) bijgewerkt stuurprg nodig.

- Norton AntiVirus Symantec Corporation Microsoft Dit programma dient te worden verwijderd alvorens een upgrade naar Windows Vista uit te voeren. Na het uitvoeren van de upgrade kunt u dit programma vanwege compatibiliteitsproblemen niet meer installeren.
Norton SystemWorks Symantec Corporation Microsoft Dit programma dient te worden verwijderd alvorens een upgrade naar Windows Vista uit te voeren. Na het uitvoeren van de upgrade kunt u dit programma vanwege compatibiliteitsproblemen niet meer installeren

Is vista nu goed te installeren?
Verderop in het installatiemenu krijg ik NIET de
keuze tussen upgrade en nieuwe installatie, maar alleen de laatste. Kan
dus niet upgraden aanklikken. Wel kan ik windows xp overschrijven, maar
dat durf ik dus eigenlijk niet. Mijn documenten staan overigens wel op
een andere partitie.
Wat gaat er fout? En wat kan ik met die dvd als de upgrade niet kan
worden uitgevoerd?

Gr Paul

als je upgrade doe overschijf je zo wie zo je winxp instalatie van daar ook de melding,
antivirus uninstaleren wegens problemen die optreden als je dat niet doet.

Hallo !

Kijk es hier: http://www.schoonepc.nl/vista/windows_vista_setup.html

Net zoals Menno Schoone raadt ik een upgrade-install niet aan !

Met de upgrade-DVD kun je ook een clean install doen, zie het kader "workaround"in de link.

Wil je toch overschrijven: zorg dat Norton 100% verwijderd is d.m.v. de Symantec Cleaning Tool, anders krijg je grote problemen. (dus niet alleen maar un-installen !)

Succes,

Harry.

Sorry hoor maar ik begrijp nog niet wat ik het beste kan doen:

Bij het installeren krijg ik een menu met alleen de volgende keuzemogelijkheid (upgrade mogelijkheid is grijs en kan niet worden aangeklikt):

"Aangepaste installatie"(geavanceerd)... ... Een nieuw exemplaar van Windows installeren, selecteren waar u W. wilt installeren, of de schijven partities van de computer wijzigen. Met deze optie worden uw bestanden, instellingen en programma's niet behouden.

Mijn stations op lokale vaste schijven: windows xp (C- 54 GB) en data (D-246 GB)

Ik ben namelijk nu bang dat als ik verder ga ik straks al mijn documenten kwijt ben.

Paul

Als je alleen met Vista verder wilt, zou ik het zo doen als Harry zegt.
Een andere mogelijkheid is een Dualboot systeem, dus met XP en Vista op een andere partitie.
Een ander link met het zelfde verhaal vind je hier.
En zorg voor een goede back-up van je belangrijke data

Hoi Paul,

Ik heb de installatie al vaak voor me gezien, maar een upgrade heb ik nog nooit
uitgevoerd, ik ben nogal van het 'niet sloom maar schoon'.

Wanneer je een nieuwe installatie kiest, krijg je waarschijnlijk gewoon de keuze
op welke partitie je Windows wilt installeren, en díe partitie wordt dan dus geformatteerd,
en wat er op die partitie staat gaat dan dus verloren.

Microsoft geeft deze melding denk ik omdat de meeste mensen gewoon de standaard
Windows-mappen (Documents and Settings, je kent het wel) gebruiken om hun data in
te bewaren. Tot die groep behoor ik niet (C=Windows, D=Software en E=Data), en jij
begrijp ik ook niet. In jouw geval zal het dus geen kwaad kunnen om die schone installatie
te kiezen.

Wanneer iemand anders deze keuze maakt met minder of geen ervaring, die dus waar-
schijnlijk maar half weet wat een partitie is, raakt die persoon zijn data dus kwijt. Daarom
waarschuwt Microsoft hiervoor.

Met bestanden, instellingen en programma's bedoelt Microsoft dus waarschijnlijk gewoon
alles op de C-partitie.

Wel wil ik je waarschuwen: je bent iets sneller kwijt dan je lief is.

Ik weet niet of je ooit XP geïnstalleer hebt; dat is kinderspel. Vista is alleen maar
gemakkelijker.

Terwijl ik dit type schiet me iets te binnen: een upgrade moet je altijd vanuit je oude
besturingssysteem uitvoeren. Dit staat waarschijnlijk ook in de installatiewizard die je
al zag. Kun je ook geen upgrade kiezen wanneer je de schijf in de computer plaatst
wanneer XP draait?

Ik begrijp dat je naar de Business wil. Welke editie van XP gebruik je? Upgraden van
XP Media Center naar Vista Business is namelijk onmogelijk:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Vista_Upgrade_Paths.png

Succes.

Melvin.

Melvin, Ton, Harry, Virtuosa bedankt voor de reacties!

Ik zal morgen e.e.a. toch maar gaan uitproberen en zal hier de "conclusies" vertellen.

Voorlopig bedankt voor de info/links.

Paul

Sorry voor de late reactie. Even een tijdje in de ijskast gezet. Ik ga binnenkort misschien nog eens proberen en zal dan zeker het antwoord (opgelost/niet opgelost) hier vermelden. Het wordt mij overigens van verschillende kanten ontraden om te upgraden. Veel prg blijken toch problemen te hebben met vista...tja...?

Groet,

Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan