Vista vervangen door XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Mijn laptop van 6 jaar oud met Vista heeft de laatste tijd dusdanige kuren gekregen dat de enige oplossing nog schijnt te zijn om Vista er af te halen (voortdurend vastlopen in de opstart, hij werkt alleen nog redelijk goed in de veilige modus, en ook daar vertoont hij vervelende haperingen bv in het emailprogramma). Vista was voorgeinstalleerd en daar heb ik geen installatieCD van maar ik heb wèl van een andere, intussen ook al afgedankte PC, nog een installatie-CD liggen van XP met servicepack. Kan ik ergens een handleiding vinden in het correct formatteren en herinstalleren met XP van mijn laptop?

Laatst bewerkt:
een echte handleiding is er niet.... Dit omdat laptops nogal verschillend zijn hierin. Als alles werkt dan doe je het cdtje erin, start je de laptop opnieuw op, zorg je er voor dat hij opstart vanaf cd (bootXXXX, meestal iets van F12, of je zet je bootvolgorde anders in t bios), dan vraagt hij of dat je wilt opstarten van cd, druk op ja, en wacht wat er gebeurd op het blauwe scherm. Er word gevraagd of je wilt formateren, of niet, enz. Goed lezen wat er staat. Maar, het kan zijn dat de laptop bepaalde dingen niet kan laden van de cd, die nodig zijn als ondersteuning van de hardeschijf, je krijgt niet de kans om dat te annuleren en vervolgens door te gaan.
Als je geluk heb dan krijg je dat niet, maar het kan wel zo zijn. Laptops kunnen een beetje lastig zijn en vooral de laptops die wat ouder zijn.
Je zou kunnen kijken of je een dvd vinden op het wereldwijdeweb, die alles in zich heeft, een os, en alle kant en klare drivers. Want vergeet niet, na installatie moet je ook alle drivers weer installeren.

als je laptop vista kon draaien zonder veel problemen zou ik overschakelen naar win 7, en niet naar xp.

Ik ben het met De Jean eens.

Je kunt beter een Windows 7 installatie doen. beter voor je systeem en XP support gaat vervallen in 2014.
ISO van windows 7 kun je zo van internet afhalen.

Maar heeft Windows 7 niet meer schijfruimte en intern geheugen nodig dan Vista? Ik wil de laptop gezien zijn leeftijd niet zwaarder belasten dan nodig, hij wordt alleen gebruikt voor eenvoudige basisfuncties en hij moet veilig op internet kunnen. Ik zat daarom ook al te denken aan Ubuntu ofzo (die heeft geen last van stakende ondersteuning neem ik aan).
--Windows 7 van internet: ik neem aan dat dat alleen betaald is (of een gratis beta versie oid)?
--Ik ben minstens een halve zo niet driekwart digibeet..indien van internet, eerst downloaden op een lege partitie? en dan?

Vista ergens vandaan halen en met je code een herstelinstallatie doen kan ook.
Legaal kun je niet werken met een gedownloade versie van W7 zonder een legale key te hebben, overigens.
Zou XP erop zetten, die ondersteuning geldt voor de updates en hulp, na sp3 en updates niet echt belangrijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan