vista wil niet formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

frensie

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2003
Berichten
141
hallo ik heb een probleem met een laptop, er staat vista op en ik wil er xp opzetten. nu gaat het best wel goed met een xp cdrom laten opstarten maar dan krijg ik de melding "setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden".
nou heb ik al veel gezocht op internet en zegt men dat je die stations moet instaleren dmv een diskette, maar nu komt het, er zit geen diskette station in, wat nu?


groeten frens
 
even een tip, voordat je verder gaat met proberen van xp te installeren...
heb je op de site gekeken van jouw producent van je laptop of er wal xp-drivers aanwezig zijn?
(als je deze niet kan vinden zou je er beter niet aan beginnen want dan kan je bijvoorbeeld voorhebben dat je niet op internet zal geraken of je geluid niet zal werken)

dan, waarom je geen schijven kan vinden voor de installatie voor xp is omdat de harde schijven in je laptop heel waarschijnlijk SATA zijn, en daarvoor heb je dus drivers nodig.
Je hebt het dus inderdaad goed gelezen dat je dan via een diskette je drivers moet toevoegen maar aangezien je geen diskettestation heb (zoals ik trouwens) zou je een nieuwe installatie-cd moeten gaan slipstreamen met je sata-drivers.

dat slipstreamen kan met het programma nlite.

MAAR, dit is allemaal misschien gewoon een beetje ingewikkeld gedoe voor jou, dus is er ook nog een gemakkelijkere optie maar misschien is deze niet beschikbaar voor jou(we zullen wel zien hé :p)

Wat het simpelste is is wanneer je opstart op esc of f2 gaat drukken om in de bios te komen.
Dan ga je op zoek naar schijfdetectie en normaalgezien zou je deze dan naar de IDE modus kunnen omzetten.
Als je dat hebt gedaan.
instellingen opslaan en opnieuw opstarten.
Nu zou de installatie van xp vlekkeloos moeten verlopen ;)

succes :thumb:
 
alvast bedankt voor de snelle reactie.
ik kan die schijfdetectie niet vinden in de bios, waaronder staat dat?en wat ik er van kan vinden is dat er staat standaard ide meer niet
 
Laatst bewerkt:
ja, waaronder staat dan???
ik weet niet juist waar dat zou staan bij jou, bij elke merk-pc(acer, hp) is er wel een ander bios-systeem en kan dus heel erg verschillen.

bij mij stond het standaard ingesteld als AHCI of zoiets en dan kon ik ook nog voor IDE kiezen.
Misschien is het gewoon niet mogenlijk bij jou, ik weet het niet zo zeker.
 
dan hoef je dus je installatiebestanden slipstreamen met je sata-driver en dan branden op een cd...(uitgelegd met nlite in men eerste bericht ;) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan