Vista Windows loader menu aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hendrikdegraaf

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2006
Berichten
28
Hoi,

Ik zat te twijfelen of dit wel een goede post is voor dit forum, aangezien het ook over Ubuntu gaat, maar aangezien ik de oplossing toch in Vista wil zoeken leek dit me toch de beste plek.

Ik heb een Dell XPS M1330 laptop waarop ik momenteel Vista en Ubuntu Gutsy in dual boot draai. De laptop kwam echter ook met een andere applicatie: Dell Media Direct. Dit is best een geinig programma, want het kan stand-alone én binnen Vista draaien (in theorie). Op mijn laptop zitten twee knoppen: één voor het opstarten van Windows en een andere voor het direct opstarten van Dell Media Direct. Het probleem is dat Dell Media Direct en de GRUB loader (van Ubuntu) elkaar nogal in de weg zitten!

Als ik nu op de Media Direct knop druk gaat de computer aan en begint Dell Media direct te laden, alleen na een paar seconden verschijnt het GRUB menu eroverheen en begint deze te laden. Uiteindelijk "wint" de GRUB het van Media Direct.......

Ik heb een goeie HOWTO gevonden over het instellen van triple boot voor Media Direct, Vista en Ubuntu: deze werkt iets anders dan de meeste aanwijzingen, maar dat moet ook wel, i.v.m. de twee verschillende opstartknoppen..... Het idee is dat het GRUB menu niet in de MBR, maar in de /boot map wordt geïnstalleerd. Vervolgens komt dan een menu in de Windows Loader. Het eindresultaat is dan het volgende:

Aanzetten: - Media Direct knop -> Start Media Direct
- Aan/Uit knop -> Start Windows Loader keuzemenu: - Windows Vista.
- Ubuntu Gutsy

Ik heb de hele HOWTO van begin tot einde doorgenomen, en ook al is deze voor XP geschreven, het lijkt me dat het meeste wel moet lukken. Het enige probleem is dat op een gegeven moment de bootloader voor Windows moet worden aangepast. Vroeger zat dat in het bestand boot.ini, maar blijkbaar is dat voor Vista veranderd. De boot options moeten tegenwoordig worden aangepast d.m.v. het commandline programma bcdedit.exe. Ik kom er alleen helemaal niet uit!

Hieronder de aanwijzingen voor XP:
Code:
5-edit the windows boot loader to boot linux

once you're in a live cd session, you need to copy the first 512 bytes of the first linux logical partition. 
in a console, type:

dd if=/dev/hda5 of=./linux.bin bs=512 count=1

this will create a linux.bin file of size 512 bytes. you need to mail this file to yourself, or save it onto 
a usb drive. unless you know how to use linux to write to ntfs . notice the "if=/dev/hda5". some 
distros with older kernels will label scsi drives hda instead of sda. kubuntu 6.06 calls it sda. 
i used qtparted (included in the live cd) to verify the name of the correct partition.


now that you have the linux.bin file, reboot into windows xp and edit the c:\boot.ini appending thsi 
line to the end:

C:\linux.bin="Linux"

more info on how to do this on this site: http://www.geocities.com/epark/linux...w2k-HOWTO.html

now you can reboot into windows xp, but you'll get a choice between winxp and linux. 
when you choose linux, you'll get a grub menu to boot linux. you can now finish setting up linux.
Heeft iemand enig idee hoe zoiets moet in Vista?

Alvast hartelijk bedankt,
Hendrik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan