Vista & XP Dual-Booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim070192

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
Hee allemaal,

Ik wil graag XP installeren op een partitie naast Vista. Ik heb hier even naar gegoogled en de truk zou dus zijn dat je na het installeren van XP de Vista DVD erin stopt en via die DVD de Opstart instellingen zou herstellen oid. Maar nu het probleem, ik heb die DVD niet! Is er nog een andere manier om de boot.ini (of hoe dat bestand ook heet/is in vista) te herstellen zonder die DVD te gebruiken?.

MVG,
Tim

Windows XP toevoegen aan het bootmenu
We zijn alweer aangekomen bij de laatste stap. Download nu het gratis programma VistaBootPro.
Als je VistaBootPRO voor de eerste keer start, verschijnt er een scherm met de boodschap dat het aan te raden is om voor je het programma gebruikt een back-up van de instellingen te maken. Je wordt dan ook naar het Backup / Restore Center gebracht. Hier kun je op Browse klikken om een locatie en naam voor je back-up te maken. Kies eerst een locatie en typ dan achter ‘Bestandsnaam‘ de naam die je back-up moet gaan krijgen. Klik ten slotte op Opslaan om het bestand op te slaan. Nu kun je, mocht dat een keer nodig zijn, je back-up terughalen. Dit gaat in hetzelfde onderdeel van het programma, maar nu klik je op Open. Je navigeert naar je het back-upbestand en je kiest voor Openen om de back-up te openen. En als je dan op Restore klikt worden de instellingen die in de back-up staan toegepast.

Nu wordt het de hoogste tijd dat we XP gaan toevoegen aan het bootmenu, wat verschijnt bij opstarten van de pc. Ga hiervoor naar het onderdeel Manage OS Entries. Je ziet hier Microsoft Windows Vista staan, en verder niets, maar daar gaat verandering in komen. Wat je nu moet weten, of moet uitvinden is de driveletter van de partitie/schijf waarop XP geïnstalleerd is. Als je dit niet weet, kun je in Vista nog naar Start, Computer gaan en dan vind je de schijf/partitie van XP en de bijbehorende driveletter. Die driveletter is belangrijk, want dat is de sleutel tot de XP-partitie in het bootmenu. Zet en vinkje voor ‘’Add New OS Entry’’ in het onderdeel Manage OS Entries. Nu vul je achter OS Name in: Microsoft Windows XP (mag ook wel een andere naam, maar dit werkt het duidelijkst). Bij OS Type kies je voor Windows Legacy en nu het belangrijkste: bij OS Drive kies je de drive waarop Windows XP is geïnstalleerd. Dubbel check dit voor de zekerheid bij Start, Computer. En ten slotte klik je op Apply Updates om de wijzigingen door te voeren.

dualboot_vbp_4.jpg

Als Windows XP toegevoegd is aan het bootmenu, kun je het bootmenu aan eigen wensen aanpassen

Als deze actie gelukt is, en je ziet in het witte vlak Windows XP staan, dan kun je het bootmenu verder aan eigen wensen aanpassen. Als je één van de besturingssystemen selecteert kun je instellingen wijzigen. Onder het kopje ‘’OS Display Options’’ kun je aangeven welk besturingssysteem het ‘’default’’ OS ‘ moet zijn (dus welke na een bepaalde tijd automatisch opgestart wordt) en kun je de naam van het geselecteerde OS wijzigen. Onder ‘’OS Boot Options’’ kun je kiezen hoeveel seconden de ‘’boot time-out’’ moet bedragen. Dit getal geeft het aantal seconden aan voordat het default OS automatisch gekozen en dus opgestart wordt. Klik tot slot op Apply Updates om de wijzigingen door te voeren en sluit het programma af. Je kunt nu de pc opnieuw opstarten en dan zie je daar twee keuzes staan: Windows XP en Windows Vista!
Bron:
Nieuwsbrief Helpmij.nl
Editie november 2007
Auteur : Michael4446
:)

Laatst bewerkt:
Graag gedaan en succes. Het is niet echt moeilijk hoor.:)

Klopt het dat ik dat programma vanuit XP draai, omdat ik die als laatst installeer?

Moet kunnen, dan zul je Vista toe moeten voegen. Het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik m'n huidige Dualboot Vista/Xp heb gemaakt.

Yes!

Ontzettend bedankt voor de hulp, het is me zojuist gelukt. Nieuwe OS entry aanmaken met VistaBootPro, waarnaa ik nog een foutmelding kreeg over een missende NTLoader die ik vanuit de XP cd in de H:/ partitie heb gepleurd waarin XP staat.

Nogmaals ontzettend bedankt:thumb:.

Mooi zo.:thumb:

Tipje,
print deze uitleg uit voor een volgende keer.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan