vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitch49

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2007
hallo heb een vraag. ik heb mij voor een tydje ubuntu naast vista op pc gezet. nu wou ik dat veranderen maar weet niet zo goed hoe ik ubuntu weer ervanaf krijg, formateren is ok maar is dan naast vista ook ubuntu weg, vraag me niet waarom ik dat wil doen. gewoon veranderen. wie kan mij daarmee helpen. legt u het me goed uit svp want ben niet de jongste meer hahaha maar wel fanatiek.

als u Ubuntu geinstaleerd heeft op een aparte partitie of harde schijf en u formateert is vista NIET weg :)

als u de wubi installer gebruikt heeft staat "ergens" op de vista instalatie je ubuntu :) simpelweg die weggooien

of u nu 1 of 2 kiest altijd even met de vista cd de boot herstellen :)

vista erin doen>aanzetten en starten van de cd>>kies taal en druk volgende>kies linksonder herstel> opstartherstel :)

hallo mastermindzh bedankt voor de reactie op mijn vraag. ikheb ubuntu geinstaleert van dvd.en staat naast vista. ik heb de recovery cd eringedaan gedaan wat je zei en daarzie ik dat op 1 staat vista met 76 gb en ubuntu op 2 met 32 gb dat klopt want mijnschijf is 108 gb. wat moet ik dan nu doen zodat ik dat ook goed doe, sorry maar wil geen fout maken. dank u.

niks te sorry -e :) elke vraag is van harte welkom!

u klikt op de ubuntu harde schijf(partitie) en die formateert u :)

daarna herstart u de pc

u start weer op vanaf de cd en kiest weer uw taal en klikt daarna op Recover of Repareer linksonderin, daar kiest u voor opstartherstel.

de ubuntu is dan volledig verwijderd en de vista start op zonder die eerst te hoeven selecteren :)

dus alles is dan weer als vroeger

mastermindzh bedankt zal het zo doen zoals u schrijft. bedankt

hallo mastermindzh bedankt voor u reactie. nu is het zo dat ubuntu ervan af is ook met opstarten zie ik niets meer. maar wat ik raar vind is als ik naar computer ga en bekijk mijn schijf dan staat daar nog altyd 76 gb als voorheen en niet de 108 die de schijf groot is. maar ubuntu is weg dat wel. maar waar zijn dan nu die 32 gb heen, kan u mij helpen die terug te krijgen, of gaat dat niet meer. dank u.

u heeft het half goed gedaan :) :thumb:

nu heeft u alleen de partitie verwijderd :) en niet geformateert!

dat is niet zo erg :)

je kan dat op vele manieren weer reparen maar ik heb de volste vertrouwen in "Easeus partition master"

vanuit dat programma wijst het zichzelf eigenlijk allemaal :)

u drukt rechtermuisknop op "unpartitioned space" dan naar CREATE en dan kiest u NTFS en een letter en naam naar keuze :) bijvoorbeeld wat ik altijd heb schijfletter M en naam usic :D dan komt er M:usic te staan bij deze computer
daarna een simpele druk op de knop "apply" bovenin en dan wordt de schijf aangemaakt :)
(het kan zijn dat er een restart moet gebeuren )

klein heel klein beetje risico
als u 1 grote schijf wilt klikt u gewoon op de balk en verschuift hem over de overgebleven ruimte (in het zwart) dan zult u weer 1 grote schijf hebben!

*edit u kun natuurlijk ook meerdere partities maken (1 van 12 gb en 1 van 20 bijvoorbeeld)

Laatst bewerkt:
hallo mastermindzh. waar vind ik dat easeus partition master sorry nog nooit van gehoord.

mastermindzh dank je wel voor je geduld en hulp. ik zal het zo doen als u schreef, en dan hopen we maar dat we geholpen zijn....

mastermindzh dank je wel voor je geduld en hulp. ik zal het zo doen als u schreef, en dan hopen we maar dat we geholpen zijn....

als u het niet snapt maak ik gewoon een uitgebreide uitleg met foto's :)

we moeten en zullen het oplossen!
:D

groeten mastermindzh

hallo mastermindzh. ben er weer haha ja dat is als je dagje ouder word toch. ik stuur even screenshot mee want ik vind dat eerste waar ik op klikken moet niet.

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 44
zoals je mischien zelf al gezien had staat er bij "other" 32.5gb :)

dat is de schijf die je moet hebben!

rechtermuisknop erop en dan "Format"

en dan kiest u NTFS en een letter en naam naar keuze bijvoorbeeld wat ik altijd heb schijfletter M en naam usic dan komt er M:usic te staan bij deze computer
daarna een simpele druk op de knop "apply" bovenin en dan wordt de schijf aangemaakt

optie 2:
of (indien Format er niet staat) "Delete"

dan naar CREATE en dan kiest u NTFS en een letter en naam naar keuze bijvoorbeeld wat ik altijd heb schijfletter M en naam usic dan komt er M:usic te staan bij deze computer
daarna een simpele druk op de knop "apply" bovenin en dan wordt de schijf aangemaakt

Optie 3: (voor 1 grote schijf)
na het delete drukt u op het rechtste randje van de c schijf (met linkermuisknop) en sleept u het over de "ongepartitioneerde ruimte"

Laatst bewerkt:
hallo mastermindzh nou dat is wat ik nu heb a b c weet niet wat ik fout gedaan heb heb rechts op 32.5 geklikt en format

Bijlagen

• Naamloos2.jpg
    Naamloos2.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 32
hallo mastermindzh ben a b weer kwijt maar heb nu dat ik die 32.5 niet kan verwijderen of doe ik wat fout hier een screenshot

Bijlagen

• Naamloos3.jpg
    Naamloos3.jpg
    86 KB · Weergaven: 40
hallo mastermindzh ben a b weer kwijt maar heb nu dat ik die 32.5 niet kan verwijderen of doe ik wat fout hier een screenshot

nee! sterker nog :D je hebt hem al verwijderd!

nu kan je op create drukken en dan maakt hij er een harde schijf van 32gb van waar jij je spullen op kan zetten :)!

als u de schijf waarop vista staat groter wilt maken dan kan dat daar de balk van de c schijf (vista) naar rechts te trekken.

foto: de rode pijlen geven aan waar u moet klikken met links en de blauwe is de richting in welke u hem moet trekken :)

hallo matermindzh. ja hoor het is dan eindelijk gelukt nu heb ik een erbij met 32.5 dat is (A) nou dat is prima hebben we weer wat geleerd. en als ik de C groter wil maken gewoon dus schuiven zoals beschreven, en als ik geschoven heb hoef ik nergens te bevestiggen of zo. ok nog even dit met dit programma kan ik dus ook formateren???? ok nogmaals bedankt voor de moeite goede leermeester.

schijven van de c over "unpartition space" en dan word hij groter! :)

en ja je kunt er uitstekent mee formateren!

jawel je moet na elke keer als je iets doet (groter kleiner maken) op APPLY drukken :)

bedankt voor de moeite goede leermeester.

graag gedaan :) en bedankt voor het compliment

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan