Visual Basic 2010: Inhoud van velden opslaan in bestan en later weer inlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

danrik

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2010
Berichten
270
Hallo Helpmijers,

Ik ga een boekhoudprogramma maken, nu wil ik dat mijn programma de ingevoerde waardes kan exporteren naar een bestand en dit weer op bijvoorbeeld een andere computer geopend kan worden. Iemand die mij kan helpen?

Rik
 
Is het programma gebaseerd op een database en wil je slechts een export, of ben je van plan deze file als volledige database te gebruiken met alle informatie?

Afhankelijk van de grootte en toepassing zou ik zelf willen adviseren om voor een database te gaan en niet een eigen fileformaat. Als het is om gewoon wat te oefenen met de code kun je gebruik maken van de standaard CSV en XML mogelijkheden van VB. Uiteraard is het ook mogelijk om een volledig eigen formaat te schrijven. Daar ik niet helemaal in kan schatten waar je vast loopt, zou je misschien het iets kunnen verduidelijken?
 
Bedankt voor de reactie, maar ik wil graag dat je uiteindelijk een bestand hebt dat je kunt verzenden naar iemand en dat die persoon dit dan weer kan openen. Is dit mogelijk?
 
Uiteraard, maar dat veranderd niets aan mijn vraag :)

uiteindelijk moeten beide partijen dezelfde "taal" spreken. Er zijn een aantal standaard-"talen" (zoals CSV en XML). Je kunt ook een eigen formaat bedenken. Moderne excel files bestaan bijvoorbeeld grotendeels uit XML (beetje offtopic, maar als je een xlsx file hebt kun je die openen met zip en de xml files gewoon lezen)

CSV is vooral geschikt als je standaard tabellen maakt van je informatie of in een standaardformaat kunt gieten. Bij boekhouden zou dat bijvoorbeeld zoiets kunnen zijn:

transactieID, groep, naam, saldo, omschrijving

VB bied de mogelijkheid standaard aan om met CSV en XML te werken, maar ook om je eigen formaat te schrijven. Het gaat dus niet zozeer om "OF" maar "WAT" om een goede keuze te maken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan