Visualiseren met behulp van VBA. Storing genereren met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ajaxkevi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mei 2012
Hallo!

Mijn projectgenoten en ik zijn bezig met een project voor de NS. Nou bestaat de kans dat wij het voor de NS moeten presenteren en we willen natuurlijk wel dat het er een beetje goed uitziet.

We hebben een programma gebouwd (wat overigens nog niet af is) voor een werkrooster voor de machinisten. Nou willen wij graag dat programma er wat leuker uit laten zien, maar we hebben eigenlijk geen idee hoe dat kan met VBA (of een ander programma dat werkt via excel). Onze bedoeling is dat er wordt gevisualiseerd waar de machinist op dat moment aanwezig is, en/of hoe hij heeft gereisd (via cellen die dan weer bepaalde stations zijn). Mocht het nodig zijn om het programma in te zien, is dit uiteraard mogelijk.

Ook moeten wij nog een manier vinden om storing te genereren (vertraging en/of uitvallen van een specifieke trein). Wederom als het nodig is om het programma in te zien is dit mogelijk.

Alle hulp is welkom en alvast bedankt. :thumb:!

Kevin

Ik vind de informatie wel erg summier......

Mijn excuses, ik ben niet bekend met dit soort fora. Wat zou je specifiek willen weten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bijv.

Onze bedoeling is dat er wordt gevisualiseerd waar de machinist op dat moment aanwezig is, en/of hoe hij heeft gereisd (via cellen die dan weer bepaalde stations zijn).

Alle Nederlandse stations ? hoeveel ? geografisch weergegeven ?
Omvang programma ?
Omvang database
Welke gegevens in database
Tijdsspanne ? dag ? maand ? jaar ?
Hoeveel machinisen
Hoeveel treinstellen.
Reizigersvervoer en/of goederenvervoer ?
Vanuit welke opleiding maken jullie dit ?

Bijv.

Alle Nederlandse stations ? hoeveel ? geografisch weergegeven ?
Omvang programma ?
Omvang database
Welke gegevens in database
Tijdsspanne ? dag ? maand ? jaar ?
Hoeveel machinisen
Hoeveel treinstellen.
Reizigersvervoer en/of goederenvervoer ?
Vanuit welke opleiding maken jullie dit ?

Op dit moment kijken we vooral naar Noord-Holland, omdat dat complex genoeg is, maar ook weer niet te makkelijk (aantal treinen enzovoorts). We hebben op dit moment nog niks geografisch weergegeven. Daar willen we nu naar gaan kijken, aangezien we redelijk ver zijn in het project.

We gebruiken de database van SOMDA. We hebben alle ritten in noord-Holland gefilterd en deze worden gebruikt in het programma. In deze database staat de ritnummer, actie(vertrek/aankomst), de tijd, Type trein(sprinter/ic/ledig materiaal), eindbestemming en beginpunt en de treinserie.

We bekijken het probleem voor 1 dag, dus van de eerste rit 's ochtendsvroeg tot de laatste rit 's avonds laat.

Op dit moment hebben we 7 machinisten. Dit simpelweg omdat het pas sinds kort werkt voor 1 machinist en van daaruit aan het uitbouwen zijn.

Treinstellen is bij ons project niet belangrijk. Wij willen ons alleen bezig houden met het roosteringsprobleem en niet met de grootte van de trein. Daarom hebben wij ook gekozen om machinisten te roosteren en geen conducteurs, aangezien dat het probleem vele malen groter maakt. Als de trein een bepaalde grootte heeft moeten conducteurs namelijk met zijn tweeën zijn en zo niet mag dit ook alleen.

We bekijken het alleen voor reizigersvervoer.

Wij doen dit vanuit de minor 'Modelleren en simuleren' op de HvA. Wij allen doen bedrijfswiskunde.

Ik heb geprobeerd het programma up te loaden, maar het is te groot om hier te worden geüpload.

Ik hoop nu wel voldoende informatie te hebben gegeven, maar als er nog vragen zijn, beantwoord ik die uiteraard graag. :thumb:

Kevin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan