Vlekken op foto

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brammetje013

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2009
Ik heb sinds vorige week een Nikon D3100, vandaag naar brandevoort geweest, maar op sommige foto's krijg ik vreemde kringen/vlekken in de lucht. Zie bijlage (foto's zijn verkleind). Weet iemand hoe dit komt? Krijg je dit niet met een zonnekap (want die heb ik nog niet), of zijn mijn instellingen verkeerd, ik heb de foto's genomen op iso 200 in stand P.

alvast bedankt!DSC_0052.jpgDSC_0024.jpg

Ik vind het probleem moeilijk tot niet zichtbaar op de verkleinde foto (kan ook aan mij liggen).
Is het mogelijk om de originele foto ergens op te slaan zodat het beter zichtbaar is?

Oke, het licht niet aan mijn camera maar aan het beeldscherm van mijn laptop. Want ik bekijk ze nu vanaf een ander scherm en dan zie ik ook niks:S
Maar op het scherm van mijn laptop zie je heel duidelijk de overgang van licht blauw naar steeds donkerder blauw.
Kan het eraan liggen dat het een lcd scherm is met led backlight?

In ieder geval toch bedankt!

Laatst bewerkt:
nee, het komt omdat het een laptopscherm is, en die zijn niet bepaald geschikt om foto's op te waarderen.
Reden is heel eenvoudig... de kleuren zijn erg afhankelijk van de kijkhoek. Beweeg maar eens heen en weer voor het scherm, je zal zien dat het vanuit de ene hoek heel anders ziet dan vanuit de andere.
Beste is om de foto's te bekijken op een (goed, en bij voorkeur gekalibreerd) pc-beeldscherm

Het probleem is dan een beperkt aantal kleuren dat voor de grafische kaart geselecteerd is. Kijk even of de grafische driver of de moederbord drivers goed geïnstalleerd zijn en niet de standaard drivers. Stel dan bij Rechtsklikken op het bureaublad > Eigenschappen > Beeld en knop Geavanceerd 32 bits kleuren in en als je die mogelijkheid niet ziet 24 bits kleuren. Ik weet niet hoeveel verschillende kleuren je dan precies ziet maar 32 bits is net genoeg voor vloeiende overgang van gelijkende tinten.

ccd of sensor reiniging

Hallo,

Ik weet niet of dit probleem al opgelost is maar meestal als klanten komen met vlekken op de foto (vooral bij licht egale vlaktes zoals in dit geval bijvoorbeeld lucht) dan is de oorzaak meestal dat er stof op de sensor of ccd zit en deze gereinigd moet worden.

Op jouw foto's is het lastig te zien iig of dit inderdaad zo is.

Laptops hadden in het verleden heel vaak nog grafische adapters die onvoldoende kleuren konden weergeven voor het goed bekijken van foto's. Goed genoeg voor het bestandsformaat bitmap (.bmp). Bij .jpg afbeeldingen met veel kleuren zag je dan het volgende:

De vraag bevat een voorbeeldplaatje in de fotosectie van het forum, hier zijn geen vlekken op te zien. Dit heeft de laatste beantwoorder niet opgemerkt. Trouwens, het vergroten van het aantal kleuren is soms mogelijk met een andere driver of bij een minder hoge resolutie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan