• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Kan iemand mij uitleggen hoe ik met vlookup het volgende kan bewerkstelligen:

kolom A(namen lijst) heeft andere info dan kolom B. Ik wil het verschil in Kolom C zien; lieftst met een kleurtje.Dus missing rood en matched groen

=IF(ISNA(VLOOKUP(B1, $A$1:$A$1957, 1, FALSE )), "MISSING", "MATCHED!")

maar dat lukt niet echt

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
met
=ISNA(VLOOKUP(B1, $A$1:$A$1957, 1, FALSE ))
gaat het eenvoudiger; koppel aan deze formule rood, groen of een andere kleur.

in welke kolom de formula dan plaatsen? en wat betreft de kleur; gewoon via conditional formatting?

de formule moet je bij voorwaardelijke opmaak zetten: het is de voorwaarde voor de kleuring.

gaat niet helemaal goed; krijg een error. ikheb trouwens ee template bijgesloten van hoe de excelsheet er ongeveer uitziet. deze info is een export uiteactive directory; de gegevens in de sheet user moeten vergeleken worden met die van combined.

Bijlagen

• error.jpg
    error.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 56
  • combined.xls
    combined.xls
    21,5 KB · Weergaven: 78
Had je al geprobeerd de komma's in je formule te vervangen door puntkomma's ?

Ok, dat an die comma's vervangen werkt dus. Wist niet dat daar verschil in zat. Maar wat betreft de conditionele formatting; moet ik dan 3x een formule aanmaken? Of hoe moet dat???

deheugden,

Bijgaand een voorbeeld van hoe Voorwaardelijke opmaak in te stellen. ik hoop dat dit is wat je bedoeld.

Je kan het vinden via Menu ---> Format ----> Conditional formatting.

Succes.

Ronald

Bijlagen

Ik dacht dat ik de formule van vlookup in de conditional formatting moest plaatsen :D
maar dan vraag ik mij nog af waar de vlookup te zetten

Heb het voorbeeld uitgebreid zoals ik denk dat je het bedoeld. Hierin wordt ik kolom C gezocht of de namen uit kolom A voorkomen in kolom B. Zo niet dan staat er "Missing" en kleurt de cel rood. Als de naam wel gevonden wordt staat er "Matched". en kleurt de cel groen.

Bijlagen

mooi, dit ziet er goed uit. ik ga er nog wat mee teste. Alvast bedankt

Nog een laatste vraagje; de namen in kolom1 hebben de toevoeging @domein.nl staan terwijl deze in kolom2 niet voorkomen.
Dus:

kolom1 Kolom2
user1@domein.nl User1

als er nu dus een controle plaats vind, dan wordt er ook op de toevoeging @domein.nl gecontroleerd. dat moet dus niet; @doemin.nl mag dus weg. Hoe kan ik dat het beste realiseren??? Ik heb dat nu gedaan met find en replace met een blanco veldwaarde.

Plus ik merk dat als in kolom 1 meer waardes staan dan in kolom 2; dus als een veld van kolom 2 leeg is, wordt daar ook op gecontroleerd? Dus dat er dan de waarde missing gezet wordt??

Laatst bewerkt:
Hierbij een code om de gebruikersnamen zonder domeinnaam te krijgen. De code kijkt in de totale gebruikersnaam, bepaalt de positie van het "@" teken en plaatst vervolgens alle tekens links daarvan in kolom B.

Code:
Sub GeenDomeinNaam()

Dim Lr As Long
Dim p As Variant
Dim Teken As String
Dim Pos As Integer

Sheets("combined").Activate
    Teken = "@"
    Lr = [A65000].End(xlUp).Row
    For Each p In Sheets("combined").Range("A2:A" & Lr)
        p.Offset(, 1) = Left(p, InStr(1, p, Teken) - 1)
    Next

End Sub

Mbt je laatste vraag: als je beide kolommen wilt vergelijken zou je de functie vertikaal zoeken nog een keer moeten laten uitvoeren maar dan omgekeerd. Nu wordt er gekeken naar de waarde in kolom A en gecontroleerd of die ook in kolom B bestaat. Je zou dan in een nieuwe kolom de functie opnieuw kunnen gebruiken maar dan laten zoeken op de waarde uit kolom B en die vergelijken met kolom A. Dat zal ongetwijfeld via VBA kunnen maar daar reikt mijn kennis helaas niet ver genoeg voor.

Groet,

Ronald

ok, ik ga er mee aan de slag. Kijken of het lukt.

Dank je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan