• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"vlookup" maar dan vaker voorkomende waardes optellen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter aama
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

aama

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2016
Berichten
3
Bekijk bijlage Voorbeeld Excelprobleem.xlsx
Mijn (zeer grote) Excelbestand heeft een kolom met categorieën en een kolom met waardes. Elke categorie komt vaker voor, hoe vaak is variabel. In een tweede werkblad wil ik het totaal van alle waardes per categorie. Hoe doe ik dit?

Ik heb gezocht naar meer info over VLOOKUP, INDEX en MATCH, maar voor zover ik het begrijp kan ik voor beiden alleen de eerste waarde nemen of in combinatie met de andere kolommen specifieke waardes, maar ik kan geen manier vinden om de waardes op te tellen.

Natuurlijk zou ik het bestand op categorie kunnen sorteren en dan per categorie handmatig kijken welke regels het beslaat en dan daar telkens handmatig een som van nemen. Maar ik wil eigenlijk dat het ook werkt als er niet op categorie is gesorteerd en dat het ook blijft werken als er een regel wordt verwijderd of toegevoegd. En, zoals gezegd, het is een heel groot bestand.

De essentie heb ik weergegeven in het voorbeeldbestand. Ik heb een aantal categorieën, hier versimpeld A tot en met C (in werkelijkheid meer dan 100), die een variabel aantal keer voorkomen (in werkelijkheid van enkele tot vele honderden) met waardes erachter. Per categorie moeten deze waardes worden opgeteld.

Ik hoop op een briljant idee van een van jullie.
 
Misschien lukt het met Sommen.als(...............))
 
Laatst bewerkt:
Beste ExcelAmateur,

Dat klinkt als een hele goede oplossingsrichting! Alvast bedankt daarvoor. Ik heb nu per categorie dan al hoeveel cellen het beslaat. Daarmee is dan ook uit te rekenen om welk cellenbereik het gaat in het werkblad met gegevens. De eerste categorie komt bijvoorbeeld 78 keer voor, dus staan de gegevens in cel H2 tot en met H79. Maar hoe kan ik die stap automatisch doen? Ik moet dan dus eigenlijk een formule stoppen die een deel van de naam van een cel uitrekent. Hoe doe ik dat?

Nadeel is overigens dat de gegevens nu wel gesorteerd moeten blijven op categorie om te kunnen werken. Maar dat is een te overzien nadeel. Dat het blijft werken na aanpassingen is belangrijker en dat is bij jouw oplossingsrichting wel het geval.
 
Ontzettend bedankt! Hier kan ik inderdaad mee verder!
 
aama,

Het lukt ook met een formule maar met een groot bestand is een draaitabel misschien wel makkelijker.
Ik ben daar niet zo in thuis.

Voor het optellen is het niet nodig om gesorteerd te zijn.
 

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan