Vlookup, maar dan voor Access: lastige koppeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nelizzzz

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2004
Hoi,
Ik zit al de hele avond te klooien, maar kom er niet uit. Zal er vast ook aan liggen dat ik nog niet zo heel lang met Access werk. Het probleem is als volgt

Ik heb tabel1 met oa het veld SLE-code. Deze code is niet overal ingevuld en ook niet uniek. Daarnaast heeft deze tabel het veld Analyse van het type Ja/Nee.

In tabel2 staat een lijst met SLE-codes die ik verder wil analyseren. Hier is de code wel uniek en zijn er geen lege records. Dit is dus in feite een soort opzoektabel.

Ik wil nu in tabel1 het veld Analyse 'Ja' (True, Waar) laten worden als de SLE-code in tabel2 voorkomt.

Ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb een query gebouwd, maar deze geeft aan dat ie 226 records gaat aanpassen in tabel1 (=exact het aantal records in tabel2) terwijl dit er veel meer zouden moeten zijn.

Dit is de query in SQL:

Code:
UPDATE [tabel2] INNER JOIN [tabel1] ON [tabel2].[SLE-nummer] = [tabel1].[SLE-nummer] SET [tabel1].analyse = True
WHERE ((([tabel1].[SLE-nummer])=[Tabel]![SLE-nummer]));

Wat doe ik verkeerd? Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Groeten,
Niels

Waarom een WHERE en een Inner Join op hetzelfde veld? Heb je de tabellen wel aan elkaar gekoppeld? Als het goed is gedaan moet je een één-op-veel relatie hebben tussen tabel2 en tabel1, waarbij tabel2 de sleutelkant is. Je ziet dan, als je er eerst een selectiequery van maakt, alle records uit tabel2 die een overeenkomend record in tabel1 hebben. Hoeveel dat er zijn is voor mij niet te zeggen natuurlijk; als je alle SLE codes uit tabel2 meer dan een keer hebt gebruikt in tabel1, dan heb je inderdaad meer records in de query zitten.
Als de records kloppen, maak je van de selectiequery een bijwerkquery, en kies het bij te werken veld: in dit geval het veld Analyse. De nieuwe waarde wordt dan -1 (ofwel Waar, ofwel Ja).

Dank voor je reactie...Het werkt! Ik wilde het te moeilijk doen.

Groeten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan