• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vlookup met een gemiddelde uitkomst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ninja636

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Berichten
4
Allen,

Ik zit met een vraag en heb jullie nodig om hier uit te komen (als dat mogelijk is).

Ik heb 3 kolomen met repeterende waardes bijvoorbeeld:
kolom A - kolom B - kolom C
1 Klaas - actief - 2.7
2 Hendrik - actief - 2.8
3 Anne - inactief - 1.1
4 Jan - inactief - 1.3
5 Peter - actief - 2.6
6 Klaas - inactief - 1.4 <==
7 Klaas - inactief - 1.6 <==

8 Wim - inactief - 1.3

Nu is de bedoeling dat ik in een ander sheet genaamd "result" in kolom A2, de naam "Klaas" invoer en in kolom B2 wil ik alleen de gemiddelde krijg van alle inactief waarde van klaas

Heb meerdere keren getracht om met vlookup te werken maar tevergeefs.

Wanneer A2 (sheet result) gelijk is aan A2 (sheet brondata) en inactief is (kolom B:B) dan gemiddelde nemen van klaas.


Waar moet ik aan denken om dit te maken?
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    27 KB · Weergaven: 25
somproduct

dit kan met onderstaande code (zie bijlage)

let je wel op dat de waarden van klaas op het eerste blad (blauwe velden) zijn gewijzigd.

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$13=$G$1)*($B$2:$B$13=$H$1)*($C$2:$C$13))/AANTALARG(EN($A$2:$A$13=$G$1);$B$2:$B$13=$H$1)
 

Bijlagen

  • voorbeeld (oeldere).xls
    28,5 KB · Weergaven: 38
Je gaat de mist in Oeldere met de =EN functie.
 

Bijlagen

  • voorbeeld oeldere (1).xls
    28 KB · Weergaven: 25
Hoe zit het

Wanneer in kolom c geen nummerieke waarde bevat maar een text zoals NULL, dan wordt de gemiddelde niet berekend, is dit te omzeilen?

Je zegt dan: wanneer kolom c waarde NULL bevat neem deze waarde niet mee.
of iets dergelijks.
 

Bijlagen

  • voorbeeld 3.xls
    21,5 KB · Weergaven: 32
Wat zou volgens jou de uitkomst moeten zijn als je er in jouw originele voorbeeld nog een " Klaas inactive NULL" onder erbij zou zetten?
 
Wanneer Klaas dus Inactive is en de waarde NULL bezit, dan deze waarde overslaan (dus klaas uitsluiten en niet het gemiddelde berekenen)

1 Klaas - inactive - 1.60
2 Klaas - inactive - 1.20
3 Klaas - inactive - NULL

Gemiddelde van Klaas zou dan 1.40 zijn.
 
Dan heb ik de volgende Matrixformule voor je:
Code:
=SOMPRODUCT(ALS(ISGETAL(Brondata!C2:C25);(Brondata!A2:A25=$A2)*(Brondata!B2:B25="inactive")*(Brondata!C2:C25)))/SOMPRODUCT(ALS(ISGETAL(Brondata!C2:C25);(Brondata!A2:A25=A2)*(Brondata!B2:B25="inactive")))
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv enter
Succes,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan