• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup nieuwste datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jon12

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2017
Hallo experts,

Ik ben op zoek naar een variant van een vlookup-functie (of iets wat werkt), maar bij voorkeur geen VBA-code.

Issue is als volgt.

Op blad 1 staat een tabel met data. Op blad 2 bevindt zich een zelfde soort tabel met meer regels.
Nu kan ik in de tabel van blad 1 met een vlookup de datum ophalen uit de tabel van blad 2. Probleem is echter dat er aan dezelfde nummers meerdere data is gekoppeld. Met de vlookup wordt altijd de eerst gevonden datum ingevuld, echter is het de bedoeling om de nieuwste datum, die hoort bij het nummer naar boven te halen.

Is dit mogelijk?

Detail: in het bestand waar ik het voor wil gebruiken hebben de twee tabellen niet evenveel kolommen.

Bijlagen

dit gaat regelrecht naar een draaitabel ofwel naar matrixformules

Bijlagen

Als je Excel 365 gebruikt kan dit ook:
Code:
[NL] =ALS.FOUT(MAX(FILTER(Tabel14[Datum];(Tabel14[Referentie]=[@Referentie])*(Tabel14[Omschrijving]=[@Omschrijving]);""));"")

[EN] =IFERROR(MAX(FILTER(Tabel14[Datum],(Tabel14[Referentie]=[@Referentie])*(Tabel14[Omschrijving]=[@Omschrijving]),"")),"")

Laatst bewerkt:
Super!
Dank jullie wel.

Beide opties heeft gewerkt (hoewel ik niet dacht versie 365 te hebben). Overigens met kanttekening dat ik de omschrijving in beide tabellen nog even met elkaar moest syncen, door vele dingen te hebben geprobeerd klopte dat niet meer helemaal en zo had bijvoorbeeld referentie B1001 als omschrijving Test 5 en terwijl in de tweede tabel referentie B1001 als omschrijving Test 1 had.

Maar na aanpassing werken beide formules. Goede tip overigens om een draaitabel te gebruiken om een formule naar boven te halen. ik moet eerlijk bekennen dat ik al die matrixformules zelf niet kan verzinnen (blijkbaar).

Nogmaals erg bedankt en wat mij betreft mag de topic als opgelost worden aangevinkt :thumb:

Mooi dat het gelukt is.

Je kan 'm zelf op opgelost zetten (rechts bovenaan de pagina bij onderwerpopties).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan