• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP of GROUP

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekGB

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2012
Beste luitjes,

Elke week krijg ik vanuit een organisatie een datasheet met meer dan 1.000 dataregels. :eek: Nu wil ik een Excelbestand aanmaken waar ik deze regels kan inladen en aan de hand van verschillende dropdownmenu's makkelijk door deze berg van informatie kan navigeren.

Het gaat om verschillende winkels, afdelingen en producenten. Deze wil ik dan ook graag onafhankelijk van elkaar bekijken (bijvoorbeeld alleen producten van Producent A maar bij alle winkels).

Tabblad 1 is het blad waar ik wil gaan werken (mijn keuzes maken dmv de dropdown menu(s))
Tabblad 2 kopieer ik de datasheet zoals ik hem ontvang (liefst ook dat de grijze balken blijven staan, dus een 1 op 1 kopie).
Tabblad 3 staan de gegeven van mijn dropdown menu.

Nu is het de bedoeling dat, wanneer ik een keuze maak (ongeacht welk menu) er op tabblad 1 alle (volledige) regels komen zoals vermeld op tabblad 2 die voldoen aan de keuze uit de menu(s).

Ik heb het bestandje bijgevoegd, hopelijk dat dit het een stuk duidelijker zal zijn. ;)

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen! Veel dank alvast! :thumb:

Bekijk bijlage Automatische verkooplijst.xls

Probeer deze eens
Code:
Sub kopieer()
    Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("Werksheet").Range("A5:J" & Sheets("Werksheet").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).ClearContents
    With Sheets("Vestigingen")
        .AutoFilterMode = False
        If Sheets("Werksheet").Range("C1") <> "Maak een keuze" Then
            .Range("A1").AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Sheets("Werksheet").Range("C1")
        End If
        If Sheets("Werksheet").Range("C2") <> "Maak een keuze" Then
            .Range("C1").AutoFilter Field:=3, Criteria1:=Sheets("Werksheet").Range("C2")
        End If
        If Sheets("Werksheet").Range("C3") <> "Maak een keuze" Then
            .Range("B1").AutoFilter Field:=2, Criteria1:=Sheets("Werksheet").Range("C3")
        End If
        .AutoFilter.Range.SpecialCells(xlVisible).Copy
        With Sheets("Werksheet")
            .Range("A4").PasteSpecial xlValues
            .Columns("A:J").AutoFit
            .Range("A5:J" & Sheets("Werksheet").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).Font.Bold = False
        End With
        .AutoFilterMode = False
        Application.CutCopyMode = False
    End With
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Bedankt voor de snelle reactie, Rudi!

Uhm, maar waar kan ik deze code kwijt? :o Ik gebruik overigens Excel 2011 voor Mac (kan dus niet snel met de F-toetsen werken en zal alles via de balken moeten doen).

Alvast bedankt weer!

Mvg,

Niek

VBA-Editor openen, Invoegen Module , code plakken.
In XL macrovenster openene, naam selecteren, uitvoeren.

Ik wil zeker geen afbreuk doen aan de bijdrage van Rudi !!!!!

Maar Niek, waarom zou je een werksheet gebruiken (extra code nodig).
Zet de copie rechtstreeks in cel B9 van blad 1.
Via validatie in de oranje cellen geef je de zoekcriteria in en Autofilter doet de rest.
(validatie is variabel gemaakt, de lijsten op blad 2 kunnen dus gewoon bijgevuld worden)

Bekijk bijlage 153495

Wieter! Dit ziet er super uit! Nog 1 klein vraagje... Is het mogelijk om een dropbox ook te "legen"? Als ik nu een keuze heb gemaakt voor 'vestiging' en daarna 'producent' kan ik niet meer kiezen voor de totale lijst (dus alle vestigingen) met alleen het rijtje 'producent' om een landelijke doorverkoop te zien... (kortom, in de dropbox een lege box zodat ie weer op alle vestigingen zoekt)

Tevens werkt het knopje "alles tonen" niet..

@Rudi, ook heel erg bedankt voor je bijdrage... kon er alleen niet mee uit de voeten! Maar, nogmaals dank!

Mvg,

Niek

Aanpassing: Gewoon op delete (Apple fn + backspace) does the trick ;)

Laatst bewerkt:
Raar, een validatiecel kan je toch gewoon deleten.
Knop "Alles tonen" werkt hier wel.(Alle validatiecellen worden dan leeg gemaakt)
Ik ken niets van Appel, misschien ligt hier de oorzaak?

Deleten lukt inderdaad wel.
Helaas heeft microsoft niet alle functies van Microsoft Office voor Windows ook bij Mac geïmplementeerd. Bijvoorbeeld: "Alles zoeken" kan niet op een Mac :confused:
Maar hartstikke bedankt voor jouw bijdrage Wieter! :thumb: :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan