• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup voor variabele sheet EN column

Status
Niet open voor verdere reacties.

Molovhic

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2016
Berichten
76
Hoi allemaal

Ik heb een file met data, 12 sheet's (vernoemd naar de maanden van het jaar) + 1 sheet (genaamd DATA)
waar ik aan de hand van drop down's data wil vergaren uit de andere sheets.

Het voorbeeld dat ik nu heb is:
- Uit de eerste dropdown selecteer ik de maand
- Uit de 2de dropdown selecteer ik mijn dag (1,2,3,...)

Aan de hand van de volgende formule (die ik toevallig gevonden heb) krijg ik wel de juiste maand SHEET
maar omdat de VLOOKUP COL INDEX op 1 staat gaat hij altijd maar de eerste kolom uit de range selecteren

=VLOOKUP(D4,INDIRECT("'"&B4&"'!"&"E4:AI4"),1)

D4 is de cel waar de dropdown van de dagen staat, "'"&B4&"'!" is de dropdown cel met de maand, op basis van die maand
gaat hij naar de sheet en kijkt hij in de range E4 tot AI4 (zijn de 31 dagen telkens), tot hier gaat alles goed.
Echter de COL INDEX (1 in dit geval) is niet meer variabel.

Heb nu al het één en ander opgezocht maar kan niet direct vinden hoe ik deze variabel kan maken zodat de keuze van de "dagen" drop down list
ook een invloed heeft op het eindresultaat.

Alvast bedankt.
 
En als je het adres aangeeft waar de 1 staat?
Ook is je formule Vlookup niet compleet.
=Vlookup(wat,bereik,kolom,false)
of:
=Vlookup(wat,bereik,kolom,0)

Code:
[COLOR=#3E3E3E]=VLOOKUP(D4,INDIRECT("'"&B4&"'!"&"E4:AI4"),cel van dropdow2,0)[/COLOR]

Anders even een bestand plaatsen wil ook wel helpen.
 
Eng.
Code:
=HLOOKUP(D4,INDIRECT("'"&B4&"'!E3:AI4"),2,0)
Ned.
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(D4;INDIRECT("'"&B4&"'!E3:AI4");2;0)
 
Laatst bewerkt:
Netjes! niet bij stilgestaan dat de Vlookup hier dan een hlookup zou moeten zijn :confused:

Heel erg bedankt Harry!
 
Het is nog niet helemaal af natuurlijk.
Zet onderstaande formule in validatielijst2.

Eng.
Code:
=OFFSET($AO$2,MATCH($B$4,$AO$3:$AO$15,0),1,1,31)

Ned.
Code:
=VERSCHUIVING($AO$2;VERGELIJKEN($B$4;$AO$3:$AO$15;0);1;1;31)
 
Laatst bewerkt:
Done, voorlopig lijkt alles te werken, snap ook de redenering, alleen was ik er zelf nooit op kunnen komen vermits
mijn kennis beperkt is, ga dit volop testen en dan zien dat ik alle maanden eens toevoeg voor te kijken of het effectief werkt.

Laten we hopen dat we nu vertrokken zijn zonder hulp ;)

Nogmaals bedankt
 
Nog mooier en beter is natuurlijk het aantal argumenten meenemen in de validatie (januari 31 dagen, februari 28).
Eng.
Code:
=OFFSET($AO$2,MATCH($B$4,$AO$3:$AO$15,0),1,1,COUNTA(OFFSET($AO$2,MATCH($B$4,$AO$3:$AO$15,0),1,1,31)))
Ned.
Code:
=VERSCHUIVING($AO$2;VERGELIJKEN($B$4;$AO$3:$AO$15;0);1;1;AANTALARG(VERSCHUIVING($AO$2;VERGELIJKEN($B$4;$AO$3:$AO$15;0);1;1;31)))

Nu hou ik er maar over op totdat er nieuwe vragen zijn natuurlijk.
Graag gedaan overigens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan