• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vlookup vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

latruwejelle

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
In bijlage kan je een file vinden die ik gebruik om volumekortingen te bereken.
De eerste tab is een rapportering van de behaalde volumes per Q. Dit komt uit ons systeem (TM1)
Tab 2 zijn de volumekortingen.
Tab 3 is een vlookup van de korting per klant per Q
Tab 4 is het resultaat van de omzet*korting (tab 1*tab3).

Nu is dat systeem inderdaad niet full proof. Er zitten ten eerste circular references in. Ik krijg dat er niet uit. Ik vind de reden niet.
Ten 2de verwijzen de formules naar een cel en niet naar een naam. Als ik in TAB 1 iets verander maw, dan is heel de berekening om zeep.
Er komt regelmatig een klant bij of er valt een klant weg. Telkens dat gebeurd moet ik volledig opnieuw beginnen.
Ik ben overtuigd dat het sneller en beter kan maar hoe?
Bedankt alvast voor de tips.

Groetjes,
Jelle

Bijlagen

Er zitten een aantal zelfgedefinieerde functies in de werkmap zoals VIEW, SUBNM en DBRW. De VBA code van deze functies is niet in de werkmap opgenomen. Dus als ik het blad laat doorrekenen dan krijg ik allemaal foutwaarden, want de betreffende functies zijn niet bekend bij Excel. Verder gebruik je de VERT.ZOEKEN functie op een verkeerde manier.
Het blad vlookup kan er m.i. uit. de berekening van de krting kan in 1 keer op blad REBATE.
Voor nu kan ik er niets mee, vanwege de zelfgedefinieerde functies.

Ik heb in de bijlage een paste values gedaan van die formules.
Op zich kan ik dat altijd doen. Kan je hiermee verder?
Wat ik vooral zou willen is dat de xls op basis van de naam van de klant gaat zoeken naar zijn omzet, daarop de gepaste korting bepaalt, en dat onmiddellijk uitrekent.
Hoe dit gebeurt is voor mij niet belangrijk, als het maar correct is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jelle,

kun je hier wat mee?

Bijlagen

De rekening klopt toch op het eerste gezicht.
Kan je ook kort uitleggen hoe dat nu precies werkt?
Waar en hoe heb je de korting gedefinieerd?
=VLOOKUP(B13;korting;2;1)*B13

ik zou het eens willen testen met de formules achter B13. zou het dan ook moeten werken?

Jelle,

B4:C8 op tab rebate heb ik de naam korting gegeven, daar verwijst de formule naar.
Een van de voordelen van het werken met zgn benoemde bereiken is dat fornules eenvoudiger leesbaar worden.

Code:
=VLOOKUP(B13;korting;2;[COLOR="red"]1[/COLOR])*B13

de rode 1 zorgt er voor dat niet naar een exacte waarde wordt gezocht.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan