• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup waarde alleen tonen bij bepaalde voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinnyheuvel

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2017
Goedemiddag,

In Excel ben ik bezig met een lijst en daarbij gebruik ik een Vlookup.
Deze Vlookup geeft uiteraard een waarde en afhankelijk van deze waarde moet deze wel of niet getoond worden.
De waarde moet alleen getoond worden als de tekst begint met een bepaalde tekst of als de waarde een bepaalde tekst bevat.
Dit kunnen verschillende dingen zijn. Nu weet ik wel dat je kan testen of een cel bepaalde tekst bevat door middel van de COUNTIF(range;"*blabla*") formule en als je naar een cel verwijst: COUNTIF(range;"*"&C1&"*").

Nu wil ik die 2 dus een soort van combineren. Ik wil de waarde van de vlookup alleen laten zien als deze tekst bevat uit het bereik C1 t/m C5. Is dit mogelijk om dit binnen 1 formule te doen?
Is het uberhaupt mogelijk om in 1 formule te checken of een uitkomst van een VLookup tekst bevat die in een andere cel staat?

Eventueel ter voorbeeld:
Vlookup geeft VANDAAG 25 APPELS VOOR DE PRIJS VAN 23 PEREN

Tekst te bevatten:
A1 appels
A2 aardbeien
A3 meloenen

Dus in dit geval zit 1 van de uitkomsten (Appels) in de uitkomst van de Vlookup en dus wil ik de tekst laten zien. Zat er geen een van de 3 in, dan zou ik de cel leeg willen laten.

Ik hoor graag.

Doe er een voorbeeldje bij, dan hoeven we niks over te typen.

Voorbeeld bij de vraag

Hoi OctaFish,

zie bijgevoegde document. Het gaat dus om de gele/beige kolom.
Hierbij is het de bedoeling dat de waarde alleen wordt weergegeven wanneer de uitkomst van de Vlookup 1 van de 3 uit het lijstje bevat, anders moet de cel leeg blijven.

Thanks in advance!

Bijlagen

De eerste oplossing die mij te binnen schiet is:
Code:
[EN]G2: =IF(SUMPRODUCT(--ISNUMBER(SEARCH($D$2:$D$4,VLOOKUP(F2,$A$2:$B$31,2,0)))),VLOOKUP(F2,$A$2:$B$31,2,0),"")

[NL]G2: =ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC($D$2:$D$4;VERT.ZOEKEN(F2;$A$2:$B$31;2;0))));VERT.ZOEKEN(F2;$A$2:$B$31;2;0);"")
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen en voor doorvoeren naar onder.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan