• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

willemtim

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2007
Een korte vraag:
Ik heb de volgende formule: =VLOOKUP((0,05);G4:H11;2;FALSE)
Het werkt prima, alleen wil ik die 0,05 vervangen door een cell (bijv B3). Wanneer ik dit doe geeft de formule een error aan, ondanks dat in B3 0,05 staat. Is dit de beperking van VLOOKUP of doe ik iets onnozels??
Bedankt!

Kort antwoord:
Code:
=VLOOKUP(B3,G4:H11,2,FALSE)

En volgens mij moeten de puntkomma’s vervangen worden door komma’s in de engelse versie.

anders in het nederlands.
Code:
=VERT.ZOEKEN(B3;G4:H11;2:0)

Bedankt voor je reactie maar het lukt niet:confused:
Ik heb er maar een bijlage voor de duidelijkheid bij gedaan.
In cel B7 staat de formule. Ipv van het "vaste" getal 0,05 wil ik het getal uit D6 (geel).
Het lijkt zo simpel.
thnx
Willem

Bijlagen

Bij mij werkt dit toch hoor, zie bijlage. Ingevuld in B7:
Code:
=VERT.ZOEKEN(D6;G4:H11;2;ONWAAR)

Mijn dank is groot! Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar deze formule heb ik zelf ook al geprobeerd (een keer of 100)...
:thumb:

Mijn dank is groot! Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar deze formule heb ik zelf ook al geprobeerd (een keer of 100)...
:thumb:

Als hiermee je vraag is opgelost dan kan je dat rechts onderaan op de pagina aangeven.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik was iets te voorbarig. In d6 staat nu 0,05. Dit had eigenlijk (1-B6)/2 moeten zijn, dat is ook 0,05. Ik heb de D6 cel ter illustratie gemaakt, uiteindelijk zou ik het liefst de formule in de volgende vorm zien (of iets dergelijks).
=VLOOKUP((1-B6/2);G4:H11;2;FALSE)
Maar een formule in de vlookup formule vind excel niet leuk.
In ieder geval al bedankt voor jullie pogingen!
mvg Willem

@willem

Hier heb ik nog een suggestie staan die volgens mij wel de door jou gewenste simulatie tot gevolg heeft.

Vertikaal zoeken kan alleen consistente resultaten opleveren als de 1e kolom van de tabel oplopend gesorteerd is.
(1-b6)/2 heeft niet 0,05 als resultaat maar meer cijfers achter de komma. Daarme is het onvindbaar in de opzoekkolom. Geef daarom eerst aan hoeveel decimalen het resultaat mag bevatten en zet dat om in een getal:

=VERT.ZOEKEN(1*TEKST((1-B6)/2;"0,00");G4:H11;2;ONWAAR)

Laatst bewerkt:
Bedankt!
=VLOOKUP(1*TEXT((1-B6)/2;"0,00");G4:H11;2;FALSE) blijkt inderdaad de oplossing te zijn! Case closed:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan