(vmware) hoe een VHD gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Voor een opdracht op school moet ik een virtuele machine laten opstarten vanaf een VHD. Deze staan op de C:\ schijf.
Ik heb alleen geen idee hoe. Heeft iemand enig idee hoe het wel moet?

Hieronder een screen van de opdracht, je bent zogenaamd systeembeheerder:

1nM9C.png

Beetje onduidelijke vraag: Je zegt: De VHD staat op C:
C: van wat? C: van een VM die je in VMWare draait?

Indien het laatste, dan kun je hier een voorbeeld zien hoe je een VHD kunt opnemen als opstartbaar. Komt er op neer dat (na correcte instelling) je de (virtuele) computer waar de VHD opstaat boot, die dan weer doorboot naar de VHD.
Maak wel eerst een volledige image / kopie van de computer waar je dit gaat proberen in te stellen.

Andere mogelijkheid zou zijn om de VHD te converteren naar VMDK bestand (bijv. met VMware vCenter Converter), zodat VMWare die rechtstreeks kan booten. Natuurlijk moet dan wel het geconverteerde VMDK bestand beschikbaar zijn binnen VMWare, dus moet je de map waar hij staat 'm (bijv.) delen over het netwerk, de VMDK kopieren naar een van de datastores van VMWare, ... etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
C:\ van mijn virtuele machine, excuses.

En als ik dat van jou lees, hoef ik dus niks te kopieeren vanaf mijn virtuele machine, maar gewoon de .VHD ervan gebruiken?
Dan ga ik dit namelijk proberen!

Inderdaad, dat zou kunnen/moeten werken.
Er zijn nog wel meer links die je kunt gebruiken, die (bijv.) gebruik maken van bcdedit, zoals deze

Nogmaals: Maak eerst een kopie/snapshot/clone van de VM waar je dit wilt gaan instellen!!

Tijs.

Een alternatief zou zijn om in de VM Virtual PC te installeren (van Microsoft), die op te starten en dáár de VHD te koppelen aan een nieuwe VM (dus binnen Virtual PC).
Wordt dan dus:
a. VM binnen VMWare gestart
b. Binnnen de VM van a. het starten van Virtual PC, waar dan weer de VHD als virtuele machine draait.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok, de 2e link werkte, en ik heb de VHD's als aparte partities gekregen, dus nu zijn er 2 nieuwe partities, 1 met nog een windows 7, en 1 met Windows server 2008.

Alleen ik kan er nog niet van opstarten? Hoe doe ik dat?

Beetje rare vraag, gegeven dat deze link gewoon een sectie heeft "Setting up your Windows Boot Menu to boot to an Existing VHD".
Dat is toch wat je wilt, nietwaar?

Tijs.

Klopt, maar als ik de eerste commando in command prompt in voer, dan werkt het niet... Dus ik weet niet wat ik dan precies fout doe, of het ergens verkeerd in voer?

Als dat "Klopt", waarom meld je dan niet even wat je geprobeerd hebt en waar je tegenaan liep? We zijn niet op Helpmij voor raadseltjes, daar zijn puzzelboekjes voor. :rolleyes:
Kost mij en jou een posting die niet nodig was geweest.

a. Wel aan gedacht om CMD.exe "Als Administrator" uit te voeren?
b. Indien er aan gedacht om CMD.exe "Als Administrator" uit te voeren, doe eens een schermafdruk van het CMD-venster, incl. het ingegeven commando en de (fout-)melding die je daarop kreeg?

Tijs.

Je hebt een (begrijpelijke) fout gemaakt:
Die C:> in de link is niet om als opdracht te geven, maar om aan te geven dat het op de CMD-prompt is. :)
Dus wat je moet doen is:
a. CMD-venster "Als Administrator"
b. In het CMD-venster: bcdedit /copy {current} /d "My New VHD Option"

Je moet ook bij de volgende opdrachten die C:> erbij weglaten. :)

PS: Lees goed wat je in de volgende commando's allemaal moet vervangen door wat bij jou van toepassing is.
Bijv. dat {guid} moet jij vervangen door de {xxxxx-xxxxx-xxx-xxxx} die je teruggemeld krijgt bij het bcdedit /copy commando etc.

Tijs.

Ja, dat heb ik weleens eerder gedaan om Windows 8 in safe mode op te starten, dat was echt een *** gedoe om die code over te schrijven, maar de rest moet wel lukken!
Ik ga het straks proberen, hartelijk dank voor je hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan