vmware workstation en het netwerk gedeelte

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
in workstation staan verschillende soorten netwerken. Iemand die weet waarvoor deze precies dienen?
Ik heb namelijk meerdere servers en clients in mijn vmware workstation. Ik wil eignelijk dat die allemaal in een eigen netwerk blijven en dat 1 server maar naar buiten kan. Hoe kan ik dat regelen met de netwerk connecties van vmware workstation?
bedankt.
 
Lijkt me dat dat als volgt kan: Voeg (in VMWare Workstation) aan de virtuele machine die 'naar buiten mag' een extra netwerkkaart toe ("Edit virtual machine settings" -> knop "Add" -> Network adapter).
Koppel die extra netwerkkaart aan het Bridged of NAT netwerk van VMWare Workstation.

PS: Dit kan alleen als die virtuele machine uitgeschakeld is. Daarna de virtuele machine weer inschakelen.

Tijs.
 
Dank voor de reactie.Gaat dus lastig worden; gebruik sbs2011 en die kan maar met 1 netwerkkaart overweg.
 
Dat lijkt me sterk: Voor (bijv.) de RRAS functionaliteit (of hoe dat ook maar zou heten in SBS2011) heb je al 2 netwerkkaarten nodig... :)

Tijs.
 
of wacht, sbs kan niet overweg met teaming. een extra netwerkkaart weet ik even niet. ik ga het eens testen
 
Ik geloof er wel in! :)

Hopelijk krijgen we dadelijk een terugmelding dat het werkt zoals ik denk dat het zou moeten werken.

Tijs.
 
welke netwerkinstellingen kan ik dan het beste aan de andere machines meegeven? host only, custom of lan segment? Weet namelijk het verschil neit tussen die 3
 
Je hebt toch al een netwerk van alleen de VM's onderling (zonder Internet-toegang)? of heb ik je vraag verkeerd gelezen?

Tijs.
 
jawel, maar ik ben op zoek naar het verschil tussen die mogelijkheden en wanneer je wat toepast.
 
Ok, in het kort dan:
a. Host only: Verbinding mogelijk met de host-computer (om bestanden te delen bijv.). Geen mogelijkheid om op Internet te komen vanaf de VM.
b. Bridged: Verbinding met hetzelfde LAN netwerk als de host-computer. Dus (bijv.) DHCP door de Internet-router komt dan door naar de VM, maar een vast ip-adres op het LAN-segement van de host-computer kan natuurlijk ook.
c. NAT: Verbinding met een 2de ip-netwerk, door Workstation zelf gebouwd (dus niet die van Bridged, want dat is het LAN-netwerk van de host). VMWare Workstation doet DHCP server. Deelt 1 ip-adres met de host.
d. Custom: Netwerk waar alleen de VM's onderling kunnen communiceren. Geen communicatie met de host en ook niet met Internet. Standaard zijn er daar 7 van beschikbaar. Beschouw die Custom netwerken (VMNet2 t/m VMNet7 en VMNet9) als switches.
Dus als ik 2 VM's aansluit op VMNet2, dan kunnen ze onderling communiceren, als ik beide machines een vast ip-adres geef in een bepaalde IP-reeks. Ze kunnen NIET naar Internet en NIET naar de host.

Nu begrijp je hopelijk ook waarom die 2de toe te voegen adapter voor je SBS2011 server van het type Bridged of NAT moet zijn om te kunnen Internetten. Dit hele verhaal staat ook in de handleiding, in hoofdstuk 14.

Tijs.
 
Laat je nog weten of het gelukt is met die 2de adapter voor je SBS2011?

Tijs.
 
2e adapter werkt zonder problemen. deze staat op dhcp, de interne kaart heeft een vast ip. Dhcp is gekoppeld aan de interne kaart. Nu moet ik alleen de andere pc's nog in het zelfde lansegment zien te krijgen.naar buiten kunnen. Welke optie kan ik dan het beste kiezen??
 
???? Ik had begrepen dat je alleen de SBS-server Internet wilde geven?

Tijs.
 
probleem is dat ik een router heb met vaste dhcp(kan die dus niet uitzetten). De andere pc's in de virtuele omgeving moeten via dhcp hun netwerkinstellingen krijgen. inprincipe ook internet indien mogelijk.
aan de andere kant; mail gaat via de sbs(pop3) en patchmanagement via wsus dus echt missen doe ik het niet.
 
Ik vind dat je enorm afwijkt nu van wat je in je startposting schreef. :confused:
Het is niet mijn bedoeling om je hele VMWare Workstation omgeving te gaan inrichten. :evil:

Wat je zou kunnen doen is het volgende (maar het wordt nu wel heel technisch, en ik heb geen zin om het allemaal te gaan uitleggen. Ik heb het ook niet kunnen testen.):
a. Sluit alle VM's af, incl. de SBS-server (SBS-server als laatste afsluiten, natuurlijk).
b. Verwijder weer die 2de adapter van de SBS-server die je zojuist hebt aangemaakt.
c. Start (in VMWare Workstation): Edit -> Virtual Network Editor
Klik op VMNet8 (=NAT netwerk). Pas de Subnet IP en Subnetmasker aan aan het ip-netwerkje van je VM's. Druk daarna op Apply.
Vink uit: Use local DHCP service to distribute IP addresses to VM's en klik op Apply.
Klik op Nat settings, en kijk na (schrijf het ook op!) welke Gateway IP er staat. Die moet je straks gebruiken in je DHCP scope op de SBS server.
Klik op OK.
d. Zet alle adapters van de virtuele machines om naar het NAT netwerk.
e. Zet alle VM's weer aan (beginnen met de SBS-server).
f. Zet in de SBS-server de DHCP server functionaliteit aan, maak een DHCP-scope die het ip-netwerkje bestrijkt waar al je VM's in vallen. Vergeet niet om als DNS-server het LAN ip-adres van de SBS-server op te geven en als Standaardgateway het ip-adres dat je bij c. hebt opgeschreven. Ook niet vergeten om de DHCP scope te authorizeren (ik neem aan dat dat in SBS2011 net zo hard nodig is als in de andere Windows server-versies). Ook niet vergeten dat het ip-adres van de server (en de standaardgateway) niet uitgegeven mogen worden in de DHCP scope.
g. Schrijf van een werkstation-VM de huidige (vaste) instellingen op. (Je weet wel: de ipconfig /all uitvoer). Zet daarna in diezelfde werkstation-VM de IPv4 op Automatisch verkrijgen (incl. het deel van de DNS-servers). Kijk opnieuw de dan geldende instellingen na of die kloppen. Kijk of surfen etc. werkt. Werkt dat, dan kan je hetzelfde gaan doen met de andere werkstation-VM's
h. Zet in de SBS-server in de IPv4 instellingen als standaardgateway het genoteerde ip-adres van c. Test of Internet werkt op de SBS-server.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan