Voeding - aanschaf - advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
De voeding van m'n ACER Aspire M7720 heeft het nu definitief begeven.

Het is een GamePC, maar ik doe ook veel aan video- en audiobewerking.

Ik ben op zoek naar een bovengemiddelde kwaliteit. Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Ampèrage, wattage natuurlijk. Huidige is 450 W. Niet echt heel ruim. Denk eerder aan 650 W.
Overclocken doe ik niet. Heb een zware nVidiakaart.

Cooler Master kwam ik al tegen, en ook deze opsomming van blijkbaar erg goede merken:

Antec Corsair
Enermax Kingwin
PCP&C Sapphire
Seasonic Silverstone
Seventeam XFX
Zippy

Graag een advies en als het kan een link naar een prettig geprijsd product ;)

Zoveel vermogen heb je anders niet meer nodig. Met 500W ben je ook goed voorbereid (of die 450). De snelste nieuwe haswell CPU (4770K) verbruikt 80W max. Gemiddelde grafische gamecard verbruikt nog 80-150W. Een toekomstige top PC met een enkele videokaart gebruikt dus 300W max. neem nog wat marge en je zit ook voor de komende 15 jaar goed.

Ok, thx. voor de reacties.

Ik weet niet wat m'n huidige systeem vraagt van de voeding. Ik kan me voorstellen dat een recentere CPU efficiënter omgaat met stroom.
M'n videokaart is best wel stevig (GTX 670).
Verder had ik al een tijdje dat ik de LANkabel, ext. HD en Sirus headset (2x USB) allen moest loskoppelen, anders startte de comp niet op.

M'n huidige voeding (n.a.v. link) is ook actieve PFC - lijkt me een pluspunt voor een voeding? en verder zie ik dat de voeding van de link Klasse B is.
Ook lijkt me de prijs wat laag (weet het, dat is ook een wens, maar toch vraag ik me dan altijd af of het een goede is. 650 W is bijv. zo het dubbele).
Dan zie ik nog dat de efficiency 80% is. Is dit niet wat laag? Vanmorgen kwam ik in m'n snelle lees/zoektocht voedingen tegen die boven de 95 procent zitten.

edit: ik lees ergens ook nog iets over een 80-plus keurmerk. Een 500 W voeding zal dan minstens 400 W of meer leveren.
Dus om van minimaal 500 W uit te gaan met 80%, moet je eigenlijk kijken naar een 600 W voeding. Er bestaat blijkbaar ook een 80 plus Gold.
Veel bomen om het bos niet meer door te kunnen zien. Aansluitingen zijn ook nog een keuzemogelijkheid pfffff.

Hier nog een interessant stuk (bron: Hardware.info):
Als je tegenwoordig aan het rekenen slaat om te zien hoe zwaar de voeding voor je volgende PC moet zijn, kom je al snel uit op een capaciteit tussen de 500 en 700 watt. Voor vier tientjes kun je dan al klaar zijn, maar je kan ook gemakkelijk 150 euro of meer uitgeven aan een voeding in die klasse. Wat is dan wijsheid? Hardware.Info testte 43 voedingen door om die vraag te beantwoorden.

De trend gaat al een tijdje de goede richting op: waar computers jarenlang alleen maar meer energie gingen gebruiken, wordt de gemiddelde PC tegenwoordig juist steeds zuiniger. Al geldt dat nadrukkelijk niet voor het high-end segment, maar met een niet al te buitenissige, maar wel krachtige PC kom je tegenwoordig niet meer op het favoriete-klantenlijstje van Essent of Eneco terecht.

De TDP (Thermal Design Point, dat je ruwweg kan opvatten als het maximale stroomverbruik) van de meeste courante processors ligt rond de 65 of 95 watt. Alleen Intels high-end Socket 2011-exemplaren en sommige AMD-modellen vragen maximaal 130 watt. De meest luxe videokaarten als de AMD Radeon HD 7970 verbruiken maximaal 250 watt, maar meestal veel minder. Het moederbord en de geheugenmodules nemen nog enkele tientallen watts voor hun rekening, een harde schijf kost een watt of 5 en dan heb je nog een handvol watts nodig voor je casefans. Alles bij elkaar mogen we concluderen dat een moderne PC met bijvoorbeeld Intel Core i7 3770K processor en AMD Radeon HD 7950 videokaart nooit meer dan zo’n 350 watt zal verbruiken. Met een Core i7 3960X en AMD Radeon HD 7970 komt daar maximaal zo’n 100 watt bij.

Dat betekent dat je voor een courante, potige PC met één videokaart aan een voeding van 500 watt à 600 watt meer dan voldoende hebt. Als je flink gaat overklokken en/of de optie voor een tweede videokaart wil openhouden, komt de 650 à 700 watt in zicht.

Laatst bewerkt:
Bij een 500W klasse A voeding met 80% efficiency betekend: 600W uit het stopcontact bij volle belasting. Het label op de voeding hoort het vermogen bij maximale belasting te zijn.

Het is vooral dit punt waar de budgetmerken vaak valsspelen. Door bijvoorbeeld het vermogen voor belasting op te geven of door buitensporig veel vermogen op de 5V lijnen op te geven: afgezien van USB gebruikt bijna alles 12V. Het opgegeven vermogen is een optelling van 12V vermogen + 5V vermogen +3.3V vermogen etc. In principe kun je een 500W voeding opgeven die slechts 100W op 12V kan leveren. Totaal nutteloos, maar wel "legaal".

80+ is de minimum eis voor een moderne voeding om recht te maken op het energy efficient label, daarboven heb je nog de verdere certificatie. Uit mijn hoofd: bronze= tot 85%; silver tot 90%; gold tot 95%; platinum 95% of hoger (bij 50% belasting)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan