Voeding controleren... hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tybs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tybs

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2006
Sinds enige tijd heeft mijn pc de vervelende gewoonte om op een willekeurig moment opnieuw op te gaan starten. Het gaat om een redelijk oude pc, een opgevoerde pentium 2 (nu 900 MHz en 128 MB RAM). Na wat rondkijken op forums heb ik begrepen dat dit een probleem met de voeding of met het geheugen kan zijn. Is er een manier om de voeding te controleren? Als dat inderdaad kan, kan iemand me dan uitleggen hoe ik dit doen kan?

Alvast heel erg bedankt :D

misschien moet de pc schoon gemaakt worden i.v.m. stof en warmte deze af en toe uitvalt.

Probeer ns een andere voeding. Doet de comp hetzelfde dan weet je dat het niet aan de voeding ligt. Toch jongens? :thumb:

Schoonmaken e.d. heb ik al gedaan, ook is de boel al eens geformatteerd. Het probleem moet voor zover ik weet dus bij de voeding en/of het geheugen liggen. Kheb alleen geen andere voeding... is vervangen de enige optie tot controle?

Bedankt voor de reacties tot dusver :)

OF koop gewoon een nieuwe pc, die heb je ook al vanaf 200 euro of misschien zelfs minder:confused: , dat heb ik gedaan toen ik hetzelfde probleem als jou had:thumb:

ga eens naar ,start-deze computer,rechts klik,eigenschappen,geavanceerd,opstart en herstelinstellingen
haal vinkje weg voor automatisch opnieuw opstarten.
je krijgt nu een blauw scherm met een foutmelding i.p.v. opnieuw op te starten.

Nieuwe pc voor 200 euro gaat niet lukken ben ik bang... ben maar een arme student :p
De optie van automatisch opnieuw opstarten uitvinken heb ik al weken terug gedaan, maar helaas heeft dat geen effect gehad. Hij blijft opnieuw opstarten, zonder ff te w88 of wat dan ook. Dat is één van de redenen dat wordt aangenomen dat het aan de voeding of het geheugen ligt. Iig wel bedankt voor de tips :thumb:

Is er geen software of iets dergelijks dat de voeding kan controleren? Zoiets zou erg handig zijn.

Laatst bewerkt:
probeer als hij opnieuw opstart pauze break toest soms krijg je dan wel een foutmelding.

en software nee eigenlijk niet omdat het niet via een datakabeltje in verbindingstaat.

maar soms valt er wel met bij.everst
de spanning op het moederbord te meten als die niet constant is kon het wel eens de voeding zijn ja.

Everest heb ik, ik denk dat ik daar dan maar eens naar ga kijken. Ik neem aan dat ik daarvoor in het menu 'Moederbord - Moederbord' moet kijken... welk veld geeft de spanning aan?

kijk bij computer - sensors

ik heb geen idee hoe het hoort te staan maar daar zou je de spanning af moeten kunnen lezen.

Spanning is iig constant. Ik denk dat ik eerst maar nieuw geheugen koop, dat heeft ie sowieso wel nodig. Als het probleem dan aanwezig blijft, ga ik wel een nieuwe voeding regelen. Thx voor de hulp :)

hoe weet je zo zeker dat je geheugen kappot is of in iedersgeval aan vervanging toe heb je hem gescant met memmet86?

Memmet86? Nog nooit van gehoord :confused:. Voor zover ik weet zijn de voeding en het geheugen de enige dingen die dit probleem kan veroorzaken, en wat geld betreft hoop ik dat het geheugen het probleem is... bovendien wil ik er sowieso een nieuwe 128 RAM inzetten. Ik wist niet dat geheugen op die manier gecontroleerd kon worden. Kga iig ff daarnaar kijken, thx :D

Killer555, bedoeld waarschijnlijk Memtest86. Een programma om je geheugen te laten testen.

Even op een floppy zetten en je pc daarmee laten opstarten.
http://www.memtest86.com/
Pak het uit en klik op "Install.bat", zorg dat er een lege floppy in je floppydrive zit. Als de floppy klaar is, laat je de pc daarmee opstarten.
(zorg dat de pc vanaf floppy kan opstarten)

De geheugen test begint dan vanzelf.

Je ziet een aantal kolomen. Eén daarvan staat "Errors" boven, als in die kollom getallen worden aangegeven is het niet goed.

Let op,
Je moet de test eigenlijk een aantal uren laten draaien, om een duidelijk resultaat te krijgen.

Ah ok, dat verklaart het een en ander ^^. Morgen koop ik wel een paar floppies, dan kan ik de test een paar uur laten draaien. Thx (opnieuw :p) voor de info, ik post het resultaat nog wel :thumb:

Daar was ik weer... vandaag is er nieuw geheugen én een nieuwe voeding in gezet. Het heeft helaas niet geholpen, de pc startte daarnet weer opnieuw op, zonder enige aanleiding :(. Zowel geheugen als voeding zijn dus niet het probleem. Ik weet het nu echt niet meer... heeft er nog iemand een ander idee? :confused:

Een opgevoerde pII op 900mhz.....misschien kan één van de PCI kaarten dat niet aan, die draaien immers ook op een hogere frequentie.
Heb je b.v. ook het voltage voor de processor iets verhoogt om deze snelheid te bereiken?

Ik heb nix verhoogt, weet weinig van hardware af. Moet dat dan nog gebeuren of mag het juist niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan