voeding defect door verkeerd aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorrit01

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2004
Hallo,

Had het probleem dat mijn computer niets meer deed. Hierop had ik de voeding uit de computer gehadl en deze laten testen. Voeding bleek defect. Hierop een nieuwe voeding gekocht, en deze geporbeerd zelf in te bouwen. Helaas door wat gebrek aan kennis, heb ik het smalle gedeelte van de 20 pins conector aangezien voor een andere stekker en deze bij de processor geplugd. Toen ik de pc aanzette ontstond er kortsluiting.
Computer naar de winkel gebracht, en wat bleek. de voeding was defect.
Kan dit dan inderdaad veroorzaakt worden door de stekkers op de verkeerde plek op het moederbord te plaatsen?
:o

uit je voeding komen toch 3 stekkers die op je moederbord geplugd moeten worden? 1 breede stekker (20 pins) en 2 kleine stekkers. 1 daarvan moest naast mijn processor op het moederbord. Nu bestaad bij deze nieuwe voeding de 20 pins stekker uit twee delen (dat wist ik niet). daardoor heb ik dus de verkeerde stekkers van de voeding op het moederbord gedaan. en nu is de voeding(net een dag oud) weer kapot. en volgens de winkel komt dat doordat de voeding verkeerd was aangesloten(door mij).

ik heb de foto's van je bekeken. De brede stekker, was bij mij dus een stekker die uit twee delen bestond.(is blijkbaar nieuw).
de witte kleine stekker, was bij de nieuwe voeding een zwarte identieke. En de witte die ik gebruikt had, moest naast de 20 pins stekker.

heb je een foto voorbeeld want van jou geval heb ik nog nooit gehoord.. maar dat zal wel komen omdat het nieuw is.. daarom wil ik het ook graag zien trouwens.. ;) als je je voeding al weg gebracht hebt kan je dan het merk&type opgeven?

http://i331.photobucket.com/albums/l464/noebke/buildingapc149.jpg deze moet in ieder geval in je CPU (ervanuitgaand dat je die wel had.. )

http://i224.photobucket.com/albums/dd235/Tim-W/atx-power.jpg deze (2 stekkers bij jou dus) moet op het moederbord op een plek wat je niet kan missen.. deze kan er als het goed is maar op 1 manier op..

http://upload.wikimedia.org/wikiped...onnector.jpg/800px-Molex_female_connector.jpg deze zit er als het goed is ook nog bij, dit is om je cd-rom, harde schijf en bij mij lampjes aan te sluiten.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld523/pictures/content/pcbouwen-basisonderdelen/7.jpg deze stekkertjes heb je ook nog, voor fans,en in mijn geval ook de waterpomp. de stroom komt dan van je moederbord. Je hebt eventueel ook nog verloopt stekkertjes van molex naar 3-pins fan vb: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Intern/3pins-fan_4pins-molex.jpg (uiterst linkse) deze zit er bij jou waarschijnlijk niet bij, deze zitten zeker wel op je mobo!

Laatst bewerkt:
1e stekker, was dus niet wit(de witte behoorde bij het andere deel van de 20 pins stekker, dat is dus die brede, die bestaat nu dus uit een smal en een breed deel, wat je gezamelijk in het moederbord moet pluggen.)
2e stekker(ik gebruikte blijkbaar het 2e deel van de 20 pins stekker, die was immers wit) moest een zwarte 4 pins stekkertje zijn.
3e stekker voor mijn moederbord is zo'n brede platte 4 pins stekker, die je op de derder afbeelding had staan.

Onderstaande voeding gaat het om. Er zat ook geen handleiding bij, dat had ik wel verwacht.

Huntkey HK500-13BP Huntkey ATX 2.0 14 cm fan

controlled active PFCvoeding 500 watt, 20/24 pins, 8 pins,2x PC

20 pins is dus heel oud.
Tegenwoordig (echt al jaren) heb je 24 pins.
Meestal 20+4 pins, die bij de meeste voedingen standaard aan elkaar zit (maar wel los te halen is).

Zelf kan ik me niet voorstellen dat je de voeding kan slopen door de stekker op een verkeerde plek aan te sluiten. Hooguit kan je het stekkertje slopen, maar dan heb je dus duidelijk geweld gebruikt.
Ik vraag me trouwens wel af of je die 4 pins die bij de 20 pins hoort wel kan aansluiten op de p4-aansluiting. Ik denk dat dit niet past, maar dat weet ik niet zeker.

Hoi !

Ja, ik begrijp inderdaad wat er mis is gegtaan !

De voeding had een 20-pins connector voor het mobo, evt. aan te vullen tot 24-pins d.m.v. een extra adaptor.
Je hebt deze aangezien voor de 4-pins P4-aansluiting, en 'm daar in weten te friemelen.
Hoe is me een raadsel, want alle pinnen zijn verschillend op het mobo, juist om dit soort ellende te voorkomen, maar goed: het blijkt te kunnen !

De blooper van de maand, zullen we maar zeggen.

Dat de voeding hierdoor opnieuw gesneuveld is acht ik zeer zeker mogelijk !
Hopelijk is je mobo nog oke..........maar zeker is dit niet.

Beschouw het als leergeld en laat de plaatselijke PC-boer de zaak repareren.

Sterkte,

Harry.

haha, nou moeilijk was het niet hoor.
gewoon kijken naar de vierkantjes en de afgebogen kantjes. past dan op 1 manier. Maar blijkbaar toch niet op de juiste plaats. Mijn pc doet het weer en staat nog bij de winkel, maar ik vond het een beetje vreemd dat de voeding kapot ging en niet mijn moederbord.(aan de ene kant natuurlijk wel beter, maar vond het onlogisch).

bedankt voor de duidelijke uitleg, dat het wel degelijk daardoor kapot kan gaan.
vind alleen jammer, dat de winkelier gewoon weer de volle mep vraagt voor de nieuwe voeding.

haha, nou moeilijk was het niet hoor.
gewoon kijken naar de vierkantjes en de afgebogen kantjes. past dan op 1 manier. Maar blijkbaar toch niet op de juiste plaats. Mijn pc doet het weer en staat nog bij de winkel, maar ik vond het een beetje vreemd dat de voeding kapot ging en niet mijn moederbord.(aan de ene kant natuurlijk wel beter, maar vond het onlogisch).

bedankt voor de duidelijke uitleg, dat het wel degelijk daardoor kapot kan gaan.
vind alleen jammer, dat de winkelier gewoon weer de volle mep vraagt voor de nieuwe voeding.

Het zou niet moeten passen.
Dus als jij geen geweld hebt gebruikt, dan was de voeding al kapot.
En als er al iets kapot is gegaan, dan is het moederbord.

Ik denk dus dat de voeding al kapot WAS. En dat jij de boel gewoon goed hebt aangesloten. En de winkel mag jou niet zomaar geen vergoeding geven. Laten zij eerst maar eens bewijzen dat jij het echt verziekt hebt. Ik ben dus absoluut niet overtuigd.

probleem is, dat ik kortsluiting kreeg op het moment dat ik hem teste.
De 20 pins aansluiting had ik niet volledig gevuld. Dit had ik dus met die 4 pins stekker moeten aanvullen(wist ik veel).
Ik heb hun ook verteld, dat ik kortsluiting kreeg, dat is de reden, waarom zij zeggen dat ik de oorzaak ben van het defect.

probleem is, dat ik kortsluiting kreeg op het moment dat ik hem teste.
De 20 pins aansluiting had ik niet volledig gevuld. Dit had ik dus met die 4 pins stekker moeten aanvullen(wist ik veel).
Ik heb hun ook verteld, dat ik kortsluiting kreeg, dat is de reden, waarom zij zeggen dat ik de oorzaak ben van het defect.

Ge*** (van die zaak) zoals ik het dus nu zie.
Ik heb die P4-stekker eens rustig vergeleken met 4 pins van de 20+4 en hij lijkt er wel op, maar hij is toch echt anders.

Als jij de voeding nog in je bezit hebt:
Sluit hem eens aan zoals je had gedaan en maak een paar foto's. Ik wil wel zien wat je hebt gedaan. Als ik je goed begrijp heb je alleen die 4 pins vergeten aan te sluiten op het moederbord (dus de 4 die bij de 20 hoort): Gevolg: je systeem zou niet op kunnen starten.

Nog 2 dingen:
1. Waarom een nieuwe voeding? Had je al problemen?
2. Hoe merkte je de kortsluiting?

de 4 pins die bij de 20 pins hoorde, heb ik naast de processor op het moederbord geklikt. dit kon op 1 manier. (ik deed dit, omdat hij ook wit was en er ook op paste, ik dacht, dat moet goed zijn).
Het stekkertje wat er op had gemoeten, heb ik dus niet gebruikt. De computer staat in de winkel, haal hem morgen op. zal dan ook eens bekijken hoe hij wel moet.

Ik deed eergisteren de computerknop aan. het enige wat er gebeurde was, dat mijn ventilators draaiden. het lampje van mijn computer knipperde. op het moederbord zag ik ook een lampje knipperen.(powr indicator)
Ik dacht dat mijn voeding dus kapot was. (had namelijk een 350 watt voeding, voor een 64 bit 3000+ proc, 4 gig dual channel geheugen, 1x sata HD, 1x 7900 GT, 1 soundblaster. Als ik in het boekje van mijn Mboard kijk, word er een voeding geadviseerd van 400 watt.
Dacht dat hij dus gewoon op was, doordat ik er iets te veel van vroeg aan vermogen.

voeding eruit gehaald en in dezelfde winkel laten testen. De medewerker gaf aan dat de voeding een foutmelding aangaf. (het was of goed of fout, zei de medewerker)
Conclusie, was dat ik een nieuwe voeding nodig had. Hierop dan maar een voeding gekocht en zelf thuis erin gezet. Was wel een probleem voor mij omdat de voeding er namelijk anders uitzag dan mijn oude(qua aansluitingen). Toen ik hem eenmaal had aangesloten, ging ik hem testen. deed de knop aan en toen ging de stop in de meterkast eruit. Dat was het.
Heb hem toen in mijn computer laten zitten en bij de winkel afgegeven. Ik zei daar dat de voeding er misschien niet correct inzat. kan nu dus geen foto maken, morgen misschien wel.

ps_701ax2_4_big.jpg

Herken je het zo?
Heb je nu echt die 20+4 gesplitst? (dus bovenaan links)

Of heb je gewoon die 20 gebruikt en 1 van die stekkers met geel/zwarte kabels? (bovenaan-midden).

Stel dat je het echt fout hebt gedaan:
Je moet morgen in die winkel echt zeggen dat die 4 extra pins voor de 20+4 normaliter niet op de pentium4-aansluiting past. Dus waarom past dit bij Huntkey dan wel?

Wist je trouwens dat hoogst waarschijnlijk er (als de voeding kapot is) een zekeringg in voeding kapot is gegaan, die wellicht wel te vervangen is?

ik heb niets gesplitst.
De stekker linksboven, bestond uit een breed deel. het smalle deel hing gewoon los(alszijnde een aparte kabel) als ze aan elkaar zaten, dan had ik het natuurlijk wel goed gedaan, maar dat zat hij niet.
Ik heb trouwens een amd bord en niet pentium. (socket 939, weet niet of dat uitmaakt)

ik heb niets gesplitst.
De stekker linksboven, bestond uit een breed deel. het smalle deel hing gewoon los(alszijnde een aparte kabel) als ze aan elkaar zaten, dan had ik het natuurlijk wel goed gedaan, maar dat zat hij niet.
Ik heb trouwens een amd bord en niet pentium. (socket 939, weet niet of dat uitmaakt)

nee, het heet een pentium 4 stekker, omdat ie toen als eerste nodig was.

heb de computer opgehaald en nog even uitleg gevraagd.
Heb de 2 stekkertjes met elkaar vergeleken. het enige verschil is: het kleine blokje wat bij de 20 pins hoort heeft een lipje om te klemmen. voor de rest zijn de kabels identiek. tevens tot de ontdekking dat er nu wel een handleiding in de doos zat. bij mijn eerste dus niet. voeding wordt nog opgestuurd uit goodwil. misschien krijg ik dus nog wat centen terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan