Voeding doorgebrand

Status
Niet open voor verdere reacties.

ApolloCV

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2009
Hey, ik heb dus een klein probleempje met mijn pc...

Mijn broer was aan het spelen en ineens viel de pc uit, ik zei hem om hem eens terug op te starten (aangezien het de processor kon zijn die wat oververhit geraakt was. Dan schakelt hij zichzelf dus uit) er gebeurde echter niets.
Mijn broer vond dat het nu wel het goeie moment was om te vertellen dat hij al 5 minuten een 'rare' geur rook. Hij zou het verteld hebben, maar ik heb toch niets gehoord ze...

Dus ik wist dat de voeding was doorgebrand, je kon er niet naast rieken. Het is echter zo dat na het vervangen van de voeding er nog niets gebeurde :s

Ik dacht niet echt goed na en ben dus een nieuwe processor gaan kopen, maar weer niks. Het zou logischer zijn mocht het het moederbord zijn geweest he... Ik vond echter wel dat het lampje van de netwerkaansluiting (dat nog brandje als je de kabel er in stak) voldoende om te besluiten dat het niet het moederbord was.

Ik zou nu eigenlijk willen weten of dit daadwerkelijk het probleem kan zijn. En kan die lampje nog verder branden als het moederbord om zeep is??? Hoe komt dit, is het een apart relais of zoiets?
Of denken jullie toch dat er een andere rede moet zijn???

Alvast bedank voor jullie antwoord,

Vesters Chris

controleer even het moederbord op bol staande/kapotte condensatoren.

Dat het lampje van je netwerkkaart blijft branden klopt. Die wordt gevoed vanuit de router en niet vanuit de pc.
Voedingen branden niet zomaar door, is niet zo vaak de oorzaak.

Wat wel eens gebeurd is een voedings component op je moederbord die de voeding van het geheugenbankje verzorgd.
Controleer je geheugen eens. Trek ze uit het slotje en kijk goed naar de bank en het slotje.
Controleer onderdelen die op je moederbord zitten in de buurt van het geheugen en een koelplaatje hebben.
Die zijn vaker de oorzaak.

Als je wilt, maak ik er een foto van. En dan 1 mobo met die betreffende schade.

@ emile:
op het eerste zicht leek er niets mis met het moederbord, maar van dichterbij bekeken zijn er idd 4 condensatoren die toch wel wat bol staan.

@Paul:
zou je er toch even een foto van kunnen maken... dan kan ik het eens zien

bedankt he...

Wat voor voeding had je?

Een goedkope noname / qtec / trust voeding kan bij het kapot gaan een overspanning geven, die gewoon aan alle onderdelen wat wordt doorgegeven. Gevolg is dat alles kapot gaat.
Daar lijkt dit veel op.

Klopt, bolle condensatoren zijn vaak ook boosdoener.
Ik heb een (ingezoomde) foto van zo'n voedings onderdeel.
Deze is nog heel.
Een defecte zie je aan een gesmolten plek erop.

Bolle condensatoren vervangen kan prima lukken, mits je ervaren bent met de soldeerbout.
Ben je dat niet, dan NIET aan beginnen. Krijg je meer schade van.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het enkel het moederbord is dat kapot is, maar ik zal nog even moeten wachten met het aanschaffen van een nieuw. kan er momenteel niet echt af :s

Ik laat nog wel iets weten.
In ieder geval, iedereen bedankt voor de hulp.

je kan beginnen met de processor en voeding terugbrengen.

Ik ben er vrij zeker van dat de voeding toch ook kapot is (je kon het nogal rieken).
De processor is nu eenmaal gekocht en ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat maar hier in België krijg je je geld niet terug en ik betwijfel het of je een CPU kan inwisselen voor een moederbord.

Ik ben er vrij zeker van dat de voeding toch ook kapot is (je kon het nogal rieken).
De processor is nu eenmaal gekocht en ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat maar hier in België krijg je je geld niet terug en ik betwijfel het of je een CPU kan inwisselen voor een moederbord.
Nee, ik denk dat je zelfs in nederland een processor na gebruik niet kan terugbrengen.
Ongebruikt kan dit wel.
Verkopen op marktplaats kan wel, maar ik zou eerst maar eens afwachten of het wel alleen het moederbord is wat kapot is.

Was ik al van plan, daarbij is de oude processer toch al bijna 3 jaar oud en is een nieuwe dus welkom. Jammer dat mocht de oude toch nog werken het in zekere zin wel weggegooid geld is.

Als je de voeding eruit haalt, en die openschroeft, ruik je em dan nog steeds?
Kun je zwart geblakerde schade ontdekken?
Iets wat rookt en ruikt, is ook zichtbaar.

@ Paul
Ik heb hem opengedaan, maar zag niets abnormaals. De geur echter die bleef toch nog wel. Maar het kan ook zijn dat ik er heb overgekeken, zoals met het moederbord. :s

@ marsmannetje
Van het merk ben ik niet zeker, ik vrees dat het een no-brand voeding was. Ik heb hem er trouwens niet ingestoken, deze hele pc is door mijn oom in elkaar gezet (toen ik nog een leek op pc-gebied was) zo'n goeie 3 jaar geleden.

Hey

Ik heb dus het moederbord vervangen en idd, hij werkt terug MAAR ...
nu is er nog een probleem, we krijgen geen beeld :s

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

reeds bedankt.

niet de juiste drivers voor je moederbord?
zet hem eens op de onboard videokaart. en kijk of je dan beeld hebt.

Dat heb ik reeds gedaan, zowel de beeldkaart als de onboard VGA, geen van beide gaven beeld.

Ik denk dat het iets met het RAM te maken heeft, kan dit? dat het desnoods om zeep is tezamen met de beeldkaart. Al de rest in de pc is reeds nieuw dus ik weet niet wat de oorzaak kan zijn.

HDD en CD-ROM's hebben hier volgens mij niets mee te maken...

Als je een moederbord vervangt, werken de drivers die bij windows geinstalleerd staan niet meer.
Die moeten evrvangen worden.

Makkelijkste is, opnieuw installeren.
Heb je een backup van je documenten, mails en adresboek?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan