Voeding fan aan moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

voodi

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2008
Ik heb een beetje een creatieve computerkast gemaakt van hout, en nu merk ik dat ik de boel beter moet koelen daarbinnen.
Ik vond een oude voeding waarvan ik de fan eruit heb gehaald welke ik graag in mijn kast wil plaatsen. De fan heeft twee losse draden, en jawel, een zwarte en een rode.
Ik dacht aan twee verschillende oplossingen, het beste zou zijn als ik hem meteen aan mijn eigen voeding kan aansluiten, ik dacht daarom om hem aan een MOLEX stekker aan te sluiten, waar 4 draden ingaan normaal.
Ook heb ik veel gelezen over aansluiten op een adapter, ik heb 3 verschillende adapters van 12 dc gevonden, 2 van 1A en 1 van 2A. Nu is het probleem, allebei de stekkertjes uit die adapters zijn zwart, hoe kan ik het onderscheid maken tussen plus en min bij deze adapters?

En welke opties zouden er evt nog meer zijn om deze direct op mijn eigen voeding aan te sluiten?

Adapter zeg je, voor wat? die fan draait gewoon op 12V, een regeladapter?
Merken en types?
Via een molex zit die op je voeding, overigens.

Welk voltage is de fan? als het geen 5V / 12V fan is wordt het sowieso al moeilijk.

Molex is 5V + 12V dus ook 2 draden per voltage. in principe maakt +/- niet veel uit, als de fan de verkeerde kant uitdraait moet je ze wisselen :) . Maar kijk eerst dus even naar het type fan

Het zijn oude adapters van allerlei spullen, maar wel 12V, de fan is ook 12V met 0.30A
Ik heb ook een oude kabel liggen waarmee ik hem op de molex kan aansluiten, ook heb ik een schema gevonden welke ik moet aansluiten. Het enigste probleem is, hoe krijg ik die stekkertjes eruit? Of moet ik dit doen m.b.v een kroonsteentje?

Nogal logisch dat je kast van binnen behoorlijk warm gaat worden.
Al het hout neemt die warmte op en voert dit never nooit niet af.
Denk dat je het met 1 koelfan het zeker niet gaat redden om de kast voldoende te koelen.

Ik heb verder wat kleinere fans erin om de lucht af te voeren, maar deze kon ik direct op het moederbord aansluiten.
Ik heb de pinnen van de molex eruit gekregen, alleen zitten de oude stekkers nog vastgeklemd met miniklemmetjes, wat ik niet los kan krijgen, kan ik het draad van de koeler er gewoon aansolderen/omheen wikkelen?

Het is inmiddels gelukt en het werkt allemaal perfect, bedankt voor alle hulp! :)

Fijn dat het is opgelost, ik daarom de status van deze vraag nu voor je op opgelost gezet.
Dit graag in het vervolg zelf doen.

Gr. Jackall

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan