Voeding Fan schoonmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

9400ZitErin

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2011
Hoi,

De fan van mijn voeding maakt al een tijdje een irritant hard blazend geluid.
Ik wil hem schoonmaken, maar hij zit bovenin de desktop in een gesloten kamertje. op dat doosje staat dat je hem niet moet opschroeven vanwege stroom dat er op staat.
Kan ik hem gewoon openmaken als ik de stroom er helemaal afhaal?
Ik heb namelijk gezien dat die fan helemaal onder de stof zit en nooit is schoongemaakt. vroeger was mijn pc lekker stil:)

Als je de stekker eruit haalt dan is de spanning eraf en geen gevaar meer.
Als je de fan open maakt dan is wel je garantie weg (als die er nog opzit).

Ron

Oke bedankt. weet jij ook wat de allerbeste manier is om het schoon te maken?
Garantie zit er niet meer op denk ik.:d

Uitzuigen voor het grof vuil. Dan met een licht vochtig wattenstaafje de fanbladen reinigen.
Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat een fan van een voeding ineens herrie gaat maken. Staat je processor fan niet continue voluit te draaien?

Ron

Ja dat d8 ik al. dat staat dus ook op het kastje/doosje waar de voeding in zit.
Ik heb hem nog niet opengemaakt. Het blijkt ook wat ingewikkelder in elkaar te zitten dat doosje. Er steken natuurlijk ook een heleboel draden uit, dus ik moet het maar op een andere manier proberen zonder onder stroom te komen staan.

@Ron

het lawaai komt echt zeker weten uit de fan van de voeding.
Hij maakt dus een hard blazend geluid.
Enig idee misschien hoe ik betrouwbaar mijn temperatuur kan meten, en als het kan mijn fan(s) minder hard te laten draaien?

Zolang je geen onderdelen aanraakt, behalve de fan en eventueel de voeding-kabel van de fan, kan er weinig gebeuren. Wat je ook kan doen is, voordat je de voeding uit de kast haalt. Stroom afkoppelen en de powerknop een seconde of tien vast houden. Hiermee trek je de meeste "rest-stroom" uit de pc en dus ook de voeding.

ja ik heb ooit een schok gekregen van mijn pc ookal lagen alle stekkers eruit
het is denk ik ook veel statische Elektriciteit.
ik veet niet of het slecht is voor de onderdelen maar je kunt gewoon ontladen door je schoenen uit te trekken en dan de voeding aan te raken.
je voelt nog steeds de schok maar die is dan niet zo sterk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan