Voeding fan start niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter AE86
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AE86

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Ik heb een nieuw systeem samengesteld, en bij het opstarten merkte ik op dat de casefan niet goed draaide, en de cpu fan draaide niet. Toen ben ik de handleidingen door gaan nemen, en de casefan moest op een normale molex ipv een speciale fan molex omdat deze minder V geven. Daarmee was dat probleem opgelost. En toen deed de CPU fan het ook opeens weer. Deze begint wel pas met draaien tegelijk dat de videokaart de eerste beelden naar de monitor verstuurt, en dus niet meteen als je de pc aanzet, is dat wel normaal?
Maar dan nu het grootste probleem, na 2 weken nu, draait de fan van mijn voeding helemaal niet meer. Hij geeft iedere 3 seconde een tikkend geluid, en als ik kijk zie ik dat de fan dan een heel klein stukje draait, maar de fan gaat niet normaal draaien. Hoe zou dit komen?
Ik heb al op GoT gezocht, en ook op google, maar ik kan niemand met een vergelijkbaar probleem vinden.
Ook heb ik al geprobeert alle fans los te koppelen, en dan op te starten, maar dat helpt ook niks. Ook met alle overbodige hardware eruit doet hij het nog niet.

Mijn specs:
Intel Core2 Duo E6750
Gigabyte P35-DS4
Team Elite 2048MB DDR2
Foxconn Geforce 7100GS
Maxtor 250GB Sata2
Be Quiet ES-600W

Het lijkt mij als deze steeds een tikkend geluid maakt de ventilator niet goed is of ergens tegen aan loopt.

Als hij ook net nieuw is zou ik aanspraak doen op de garantie. Is het een voeding waar geen garantie meer op zit en je bent een beetje technisch dan zou je de voeding even open kunnen maken om beter te kunnen zien waar het tikkende geluid vandaan komt.

Mogelijk loopt deze ergens tegen aan en kun je dat simpel verhelpen. Het kan ook zijn dat de ventilator defect is. Ook deze is te vervangen.

Denk er wel om dat je dan eerst de stekkers loskoppel en de voeding uit de pc haalt. Laat deze een tijdje staan zodat deze goed ontlaad. Er zit altjd nog wat stroom in condensatoren en daar kun je een behoorlijk stroomstoot van krijgen.

Ben je niet techische onderlegt laat er dan iemand naar kijken die deze kennis wel heeft of ga naar een goede computer/elektronica winkel.

Het rare is, net deed de cpu fan hetzelfde.. om de 3 seconde draaide hij een klein stukje.. maar niet tegelijk met de voeding.. De CPU zit met de 4 pins connector op het moederbord.
Maar ik startte de computer opnieuw op, en toen ging de fan van de cpu wel gewoon draaien en die draait nu weer gewoon goed.

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de voeding op zich niet goed is. Dan krijg je geen of te kort stroom op de onderdelen en dan kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Zolang de fan van de voeding zelf niet goed werkt zou ik mij richten op de voeding. Is de voeding nieuw gekocht toen je het systeem ging vernieuwen of is het een wat oudere ?

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een andere voeding anders die als test even proberen zodat je direct weet of de voeding defect niet goed is.

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de voeding op zich niet goed is. Dan krijg je geen of te kort stroom op de onderdelen en dan kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Zolang de fan van de voeding zelf niet goed werkt zou ik mij richten op de voeding. Is de voeding nieuw gekocht toen je het systeem ging vernieuwen of is het een wat oudere ?

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een andere voeding anders die als test even proberen zodat je direct weet of de voeding defect niet goed is.

Het is een nieuwe voeding. En ik heb helaas geen andere voeding om te testen.. of er moet iemand in de buurt van Helmond wonen en zo vriendelijk zijn mee te testen :p

Als je het in een winkel hebt gekocht zou je daar even langs kunnen gaan. Je hebt tenslotte garantie en zij kunnen zo voor je testen of hij nog goed is.

Als je het in een winkel hebt gekocht zou je daar even langs kunnen gaan. Je hebt tenslotte garantie en zij kunnen zo voor je testen of hij nog goed is.

Ik heb hem online gekocht bij mnm-computers, dus zou hem dan terug moeten sturen.. en dat is net het probleem, ik heb mijn pc dagelijks nodig dus dan zou ik minimaal een week zonder pc zitten.. dus dat wordt al lastig..

---
EDIT:
Het probleem is opgelost en heel dom..
Er zat een uiteinde van een ty-wrap in de fan, dat had ik iedere keer over het hoofd gezien. Die ty-wrap zat er vanwege de kabel sleeving.. oeps..
Maar het werkt weer ;)
Bedankt voor de hulp

Laatst bewerkt:
Graag gedaan en blij dat het is opgelost. En die ty-wrap die zag ik niet aankomen :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan