bjornbos
Gebruiker
- Lid geworden
- 1 feb 2009
Hallo iedereen,
Heb vandaag wel de schrik van mijn leven gehad toen ik de stekker van mijn computer
in het stopcontact deed. Plots kwam er een enorm felle flits en een knal uit de computer.
Ik schrok me wezenloos en trok snel de stekker er weer uit. Er kwam allemaal rook uit de
voeding met zoon geur als van die knalpistooltjes. Ook zo'n typische geur. Ik snel de
computerkast opengemaakt en hem in de koele gang even met de deuren open laten
luchten.
Toen de rook weg was heb ik de computer weer aangesloten en toen zag ik
dat er iets mis was: de verwisselaar van 230 of 115 volt stond op 115 volt. Hoe dit heeft
kunnen gebeuren weet ik niet, maar dat zou het probleem moeten zijn.
Dit rode schakelaartje bedoel ik:
Na het ongelukje heb ik de voeding eruit gehaalt en gekeken of ik beschadigde onderdelen
zag. Niets te zien. Ik heb vervolgens de voeding kast helemaal open gemaakt en de
voeding er helemaal uit gehaald:
Ik heb gezocht naar een zekering, maar kon in eerste instantie niets vinden. Ik was op
zoek naar een glazen zekeringetje, maar heb uiteindelijk niet zo iets gevonden. Nu heb ik
wel wat anders gevonden wat er een klein beetje op lijkt.
Heel moeilijk te zien, maar bij mijn wijsvinger is iets te zien in de vorm van een zekering.
Er zit zo'n krimpkous (hoe je dat ook schrijft) omheen:
Nu vraag ik mij 3 dingen af over hoe het heeft kunnen gebeuren:
1. Hoe kan zoiets gebeuren als de computer uit staat?
2. Waar komt die flits vandaan als er nergens verbrande onderdelen te zien zijn?
3. Waar komt de knal vandaan?
Nu om dit hele probleem op te lossen vraag ik mij af:
- Of het slechts een zekering is die ik moet vervangen. (Lijkt mij dat er meer kapot is
dan een zekering, gezien de flits en de knal)
- Of, wanneer de hele voeding vervangen moet worden, waar ik dezelfde, of in iedergeval
eentje die past, moet kopen.
Nu staat op het etiket van de voedingkast het volgende:
COMPAQ
Product of China
Series PDP-121P
Google geeft mij onderanderen deze site:
http://www.swnetworksolutions.com/277979-001-r.html
De voeding die daar staat is exact hetzelfde, kost alleen c.a. €55,-. exclusief
verzendkosten.
Nu vraag ik mij ook af of iemand anders weet waar ik zo'n voeding, INDIEN NOODZAKELIJK
goedkoper kan krijgen OF een compleet andere die in mijn computer past en gewoon
zou moeten werken.
De afmetingen van de voedingskast zijn:
(Gezien vanaf "ventilatorkant") LxBxH
155mm x 100mm x 130 mm
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat het slechts een zekering kan zijn, of in het
slechtse en duurste geval waar ik een passende, werkende nieuwe voeding kan kopen.
Hartelijk dank!
Mvg,
Björn Bos
Heb vandaag wel de schrik van mijn leven gehad toen ik de stekker van mijn computer
in het stopcontact deed. Plots kwam er een enorm felle flits en een knal uit de computer.
Ik schrok me wezenloos en trok snel de stekker er weer uit. Er kwam allemaal rook uit de
voeding met zoon geur als van die knalpistooltjes. Ook zo'n typische geur. Ik snel de
computerkast opengemaakt en hem in de koele gang even met de deuren open laten
luchten.
Toen de rook weg was heb ik de computer weer aangesloten en toen zag ik
dat er iets mis was: de verwisselaar van 230 of 115 volt stond op 115 volt. Hoe dit heeft
kunnen gebeuren weet ik niet, maar dat zou het probleem moeten zijn.
Dit rode schakelaartje bedoel ik:

Na het ongelukje heb ik de voeding eruit gehaalt en gekeken of ik beschadigde onderdelen
zag. Niets te zien. Ik heb vervolgens de voeding kast helemaal open gemaakt en de
voeding er helemaal uit gehaald:

Ik heb gezocht naar een zekering, maar kon in eerste instantie niets vinden. Ik was op
zoek naar een glazen zekeringetje, maar heb uiteindelijk niet zo iets gevonden. Nu heb ik
wel wat anders gevonden wat er een klein beetje op lijkt.
Heel moeilijk te zien, maar bij mijn wijsvinger is iets te zien in de vorm van een zekering.
Er zit zo'n krimpkous (hoe je dat ook schrijft) omheen:

Nu vraag ik mij 3 dingen af over hoe het heeft kunnen gebeuren:
1. Hoe kan zoiets gebeuren als de computer uit staat?
2. Waar komt die flits vandaan als er nergens verbrande onderdelen te zien zijn?
3. Waar komt de knal vandaan?
Nu om dit hele probleem op te lossen vraag ik mij af:
- Of het slechts een zekering is die ik moet vervangen. (Lijkt mij dat er meer kapot is
dan een zekering, gezien de flits en de knal)
- Of, wanneer de hele voeding vervangen moet worden, waar ik dezelfde, of in iedergeval
eentje die past, moet kopen.
Nu staat op het etiket van de voedingkast het volgende:
COMPAQ
Product of China
Series PDP-121P

Google geeft mij onderanderen deze site:
http://www.swnetworksolutions.com/277979-001-r.html
De voeding die daar staat is exact hetzelfde, kost alleen c.a. €55,-. exclusief
verzendkosten.
Nu vraag ik mij ook af of iemand anders weet waar ik zo'n voeding, INDIEN NOODZAKELIJK
goedkoper kan krijgen OF een compleet andere die in mijn computer past en gewoon
zou moeten werken.
De afmetingen van de voedingskast zijn:
(Gezien vanaf "ventilatorkant") LxBxH
155mm x 100mm x 130 mm
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat het slechts een zekering kan zijn, of in het
slechtse en duurste geval waar ik een passende, werkende nieuwe voeding kan kopen.
Hartelijk dank!
Mvg,
Björn Bos