Voeding geknald

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Hallo iedereen,

Heb vandaag wel de schrik van mijn leven gehad toen ik de stekker van mijn computer
in het stopcontact deed. Plots kwam er een enorm felle flits en een knal uit de computer.
Ik schrok me wezenloos en trok snel de stekker er weer uit. Er kwam allemaal rook uit de
voeding met zoon geur als van die knalpistooltjes. Ook zo'n typische geur. Ik snel de
computerkast opengemaakt en hem in de koele gang even met de deuren open laten
luchten.

Toen de rook weg was heb ik de computer weer aangesloten en toen zag ik
dat er iets mis was: de verwisselaar van 230 of 115 volt stond op 115 volt. Hoe dit heeft
kunnen gebeuren weet ik niet, maar dat zou het probleem moeten zijn.

Dit rode schakelaartje bedoel ik:

Schakelaartje.jpg

Na het ongelukje heb ik de voeding eruit gehaalt en gekeken of ik beschadigde onderdelen
zag. Niets te zien. Ik heb vervolgens de voeding kast helemaal open gemaakt en de
voeding er helemaal uit gehaald:

Voedinguitkast.jpg

Ik heb gezocht naar een zekering, maar kon in eerste instantie niets vinden. Ik was op
zoek naar een glazen zekeringetje, maar heb uiteindelijk niet zo iets gevonden. Nu heb ik
wel wat anders gevonden wat er een klein beetje op lijkt.
Heel moeilijk te zien, maar bij mijn wijsvinger is iets te zien in de vorm van een zekering.
Er zit zo'n krimpkous (hoe je dat ook schrijft) omheen:

Misschienzekering.jpg

Nu vraag ik mij 3 dingen af over hoe het heeft kunnen gebeuren:

1. Hoe kan zoiets gebeuren als de computer uit staat?
2. Waar komt die flits vandaan als er nergens verbrande onderdelen te zien zijn?
3. Waar komt de knal vandaan?

Nu om dit hele probleem op te lossen vraag ik mij af:

- Of het slechts een zekering is die ik moet vervangen. (Lijkt mij dat er meer kapot is
dan een zekering, gezien de flits en de knal)
- Of, wanneer de hele voeding vervangen moet worden, waar ik dezelfde, of in iedergeval
eentje die past, moet kopen.

Nu staat op het etiket van de voedingkast het volgende:

COMPAQ
Product of China
Series PDP-121P

Voedingkast.jpg

Google geeft mij onderanderen deze site:

http://www.swnetworksolutions.com/277979-001-r.html

De voeding die daar staat is exact hetzelfde, kost alleen c.a. €55,-. exclusief
verzendkosten.

Nu vraag ik mij ook af of iemand anders weet waar ik zo'n voeding, INDIEN NOODZAKELIJK
goedkoper kan krijgen OF een compleet andere die in mijn computer past en gewoon
zou moeten werken.

De afmetingen van de voedingskast zijn:

(Gezien vanaf "ventilatorkant") LxBxH

155mm x 100mm x 130 mm

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat het slechts een zekering kan zijn, of in het
slechtse en duurste geval waar ik een passende, werkende nieuwe voeding kan kopen.

Hartelijk dank!

Mvg,

Björn Bos

Hoi,

Ondanks dat de pc uit is blijft er wel spanning op de voeding staan dus als je de stekker er weer in doet komt er gelijk spanning erop te staan .

En ik ben bang dat de voeding overleden is en ik zou hem toch niet meer vertrouwen dus ik zou een nieuwe kopen.
En ik weet niet zeker wat ik nu schrijf maar volgens mij past elke voeding maar misschien dat iemand dit kan bevestigen

Modag

Vrijwel elke voeding kan je gewoon erin zetten. Voedingen zijn vrij standaard.

Het is trouwens vrij onveilig om een voeding zo open te maken. Er blijft nog wel wat spanning op onderdelen staan. Dus je had een behoorlijke schok kunnen krijgen.

Technisch gezien kan ik ook niet vertellen wat er met de voeding aan de hand is. Zover gaat mijn kennis niet.

Ik hoop niet dat er een piekspanning naar de andere onderdelen is gegaan. Dan kan je wel eens een groot probleem hebben. Ik weet niet hoe oud de pc is?

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gelezen dat, wanneer je de voeding een tijdje laat liggen de spanning er vaak
gewoon af gaat. Het was inderdaad een risico, maar ik kan het helaas niet laten om
zoiets open te schroeven... :P Inderdaad een slechte eigenschap, maarja, zo zit ik
eenmaal in elkaar. Heb hem dus een tijdje laten liggen en luchten voordat ik hem helemaal
heb opengeschroeft.

En qua afmetingen etc. zou niet elke voeding kunnen passen volgens mij, want ik heb
een oude pc en die voeding is enorm groot, te groot voor mijn kapotte computer. De
afmetingen van de kapotte voeding zijn kleiner dan sommige andere voedingen en
de schroefjes zitten ook op andere plekken. Dat is het grote probleem.

Nu hoop ik inderdaad niet dat de stroom is doorgeschoten naar mijn moederbord en
andere onderdelen, naar de harde schijven, grafische kaart, dvd branders, werkgeheuges
etc. ga ik morgen even in mijn andere oude pc plaatsen om te kijken of ze het nog doen.
Heb ik nu even geen zin in, aangezien ik al te veel onder mijn bureaulamp heb zitten
schroeven net.

In iedergeval, weet iemand waar ik dan nog een goede voeding zou kunnen kopen voor
mijn computer met de juiste afmetingen?

Hartelijk dank alvast!

Mvg,

Björn

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bij alternate staan vaak de maten bij de voedingen heb je daar al eens gekeken.

Modag

Ik de afmetingen van de oude voeding gewoon normaal hoor, alleen is ie een beetje laag hoog :S:

Jouw kapotte:
155mm x 100mm x 130 mm

http://www.corsair.com/products/cx/default.aspx
150mm(W) x 86mm(H) x 140mm(L)

http://www.ocztechnology.com/products/power_management/ocz_400w_fatal1ty_power_supply
5.9in x 3.4in x 5.5in
(hetzelfde als de corsair)

Deze is wel wat langer
150 x 160 x 86mm (W x L x H)

Dus als de lengte, dus vanuit de achterkant van de kast de kast in, niet langer mag zijn, dan met je erg opletten.

http://tweakers.net/pricewatch/230708/nexus-value-430.html
Deze is 125mm lang. Dat moet dus passen. Niet goedkoop inderdaad, wel kwaliteit.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nog even of mijn computer oud is of niet... Ik heb eigenlijk geen idee:confused:. Er zit
wel het een en ander in, misschien dat ik die informatie even kan geven en aan de hand
daarvan een beetje bepalen of de pc oud is of niet?

Computer.jpg

1- 2 Slots voor werkgeheugen. Momenteel 2x 512 MB.
2- Eerste fentilator boven processor
3- Plek waar de voeding zat
4- Tweede fentilator
5- Netwerk kaart
6- Draadloos netwerk kaart
7- Videokaart (512 MB)
8- Derde fentilator
9- Ingebouwde speakers

Wat mij opvalt is dat er 3 fentilators inzitten... Lijkt mij veel, of is dat gewoon normaal?
De computer is snel, draait op windows XP Pro, aangesloten op beamer wat goed
werkt, zware spellen kunnen erop gespeeld worden en eigenlijk nog nooit problemen
mee gehad.

Misschien is dit wat nutteloze informatie, maarja, weet anders ook niet wat ik moet
vermelden. Ik kan nu ook niet even 1, 2, 3 kijken bij apparaatbeheer wat er allemaal
in zit etc..

Het enige wat ik weet is dat ik hem een half jaar geleden heb gekregen van een collega
van mijn stiefmoeder. Hij heeft het altijd goed en snel gedaan... meer kan ik op dit
moment ook niet zeggen.

Groeten,

Björn

Bedankt nog voor de vorige reacties!

Ik ga morgen verder met het hele zaakje. Ik ga morgen zowiezo even de veel te grote
voeding aansluiten op mijn kapotte computer, even om te kijken of de rest van de computer
het nog doet. Deze laat ik er gewoon even buiten staan en ga alleen even kijken of hij
het dan gewoon doet. Ik kom er voor de rest niet aan. Zou dit kunnen zonder dat ik mijzelf
een stroomstoot ga geven?

Ik houd jullie sowieso op de hoogte van de gang van zaken.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Björn Bos

Weet jij zeker dat de hoogte van de voeding klopt?

10 cm is namelijk niet standaard.

Nee, de hoogte was 13 cm:

(Gezien vanaf "ventilatorkant") LxBxH

155mm x 100mm x 130 mm

Sorry als ik het niet helemaal duidelijk verwoord heb.

In iedergeval is de "vorm" wel ietswat apart. Als ik mijn oude voeding bijvoorbeeld in
de kapotte pc zet, valt dat stekker gedeelte achter het aluminium. Als ik hem ga testen
moet deze dus per se op de pc staan ofzo.

Bedankt voor al jullie moeite!

Björn Bos

13 cm kan al helemaal niet.

Het moet rond de 8 cm zijn.

http://i378.photobucket.com/albums/oo222/garathorn1303/Computer.jpg
Dus het echt gat in de kast, waar de voeding zat.
Deze moet iets van 15 bij 8/8,5zijn.
Niet 15 bij 10 en al helemaal niet 15 bij 13

15 bij 13 zou haast vierkant zijn en ik kan met het blote oog wel zien dat dit niet zo is.
Zoals ik het zie is het gewoon een standaard gat, waar vrijwel elke voeding in gaat passen.

Ohja, ik bedoelde de LxBxH als zoals hij op de tafel stond, maar je hebt gelijk, zo gaat
hij inderdaad ook niet de computer in.

De hoogte is inderdaad 100mm, breedte 130mm en lengte 150mm.

Sorry, mijn fout:P

Groeten,

Björn Bos

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben net naar de computer winkel geweest en ze hebben daar gezegd dat de voeding geen standaard voeding was en deze dus niet overal verkrijgbaar is. Nu hebben ze me geadviseerd naar de winkel in veenendaal te gaan, omdat ze daar nog oude voedingen hebben liggen die zouden moeten passen.

Deze kon ik dan meekrijgen voor een klein prijsje.

Ik hoop niet dat de rest ook naar de mallemoere is, maarja dat zien we dan wel weer.

Bedankt voor de info.

Björn

koop dan gewoon een nieuwe kast en zet alles over.... Je gaat toch geen 50 euro voor oude zooi betalen?

wat is trouwens de maat van die fan (nr 8 dus)?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan