Voeding geluid/versleten?/vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter IvovB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IvovB

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Ik kreeg twee weken geleden te maken met een hoop herrie dat uit mijn computer kast kwam. Na het openen van mijn computerkast kwam ik erachter dat het mijn voeding was die het geluid veroorzaakte. Vervolgens heb ik heel mijn computer kast schoongemaakt. (stofzuiger ook aan de achterkant van de computer kast gehouden)

Maar het is er niet beter op geworden. :confused:
Nu weet ik niet wat ik moet doen, want ik weet nog steeds niet waar het aan ligt. Is mijn voeding nou echt kapot, want mijn pc daait nog goed. Is mijn voeding versleten? en moet ik een nieuwe kopen?

Zo ja? welke voeding is het beste voor mijn computer en past die er wel in?

Huidige voeding: AMD Intel ATX12v 300w
Model: mpt-301p

Ik hoop dat ik hier de antwoorden vind op mijn vragen, alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Ivo

Voeding

Volgens mijn kan je voeding niet slijten hij kan alleen kapot gaan. Het kan aan de ventilatie liggen misschien komt hij ergens tegen aan waar door die geluid maakt.

voor zover ik weet komt het nergens tegenaan. Het geluid is ook niet echt ratelend. Het lijkt meer op het geluid van een stofzuiger.

Een voeding kan wel degelijk slijten en minder worden, hij hoeft niet in 1 keer helemaal kapot te gaan maar langzaam afsterven!
Ook de fan van de voeding slijt.

Wanneer je zeker weet dat het geluid van de voeding komt, dan zou ik deze vervangen.
Wanneer je een normale ATX kast hebt kun je gewoon iedere ATX voeding erin zetten,
Neem wel een goed merk en geen Trust, Sweex, X-Gear, Qtec en dat soort speelgoed.

Uit ervaring weet ik dat de chipsetfan na een aantal jaren versleten raakt en dan een onmogelijke herrie gaat maken. Ik los het meestal op door een passieve koeling aan te brengen. Let wel! Bij het aanbrengen van zo'n passieve (chipset)koeling moet wel het moederbord eruit! Maarja misschien is het wat anders;)

oke, ik denk dat de chipsetfan helaas geen optie zal zijn.

En sorry, ik weet niet of ik een ATX kast heb:o
Staat dat toevallig ergens erop?
Ik zie in iedergeval wel een stikkertje waarop staat: AMD Athlon XP

En ik heb even rond gekeken, ik denk dat een voeding van 40 euro wel goed zal zijn ofniet?
Want vervangen moet denk ik toch wel.

(en dan heb je al gauw 400w terwijl ik nu 300w heb)

40 euro kan wel, maar bezuinig niet op je voeding. Het is een belangrijker component dan veel mensen denken. Als je voor dat bedrag een voeding van Cooler Master oid kan kopen, is dat prima (en dat kan, Cooler Master voedingen in simpele uitvoering zijn niet duur) maar koop inderdaad niet de merken die mrmusic aangaf, dat is vragen om problemen.

Een ATX kast is een kast met een ATX moederbord, en je moet maar even kijken of die huidige voeding er gewoon met schroefjes aan de buitenkant uit de kast gehaald kan worden, en als dat kan, kun je gewoon een nieuwe voeding kopen en die erin zetten. Denk wel aan de kabels van de voeding die in de pc aangesloten zitten.

Laatst bewerkt:
Oke, Coolermaster had ik ook in mijn gedachten.
Nu heb ik nog 2 vraagjes:
- Welke voeding geven jullie de voorkeur aan. Voor een prijs rond de 40 euro
- Hoe moet ik een voeding vervangen. Moet ik daarvoor eerst andere eruit halen/ uit elkaar halen?

Gewoon goed kijken en desnoods opschrijven welke draden van de voeding naar de diverse onderdelen in je pc gaan.
Die draden allemaal losmaken.
Voeding losschroeven (aan de achterkant van je kast) en verwijderen
Nieuwe voeding erin en weer vastschroeven. Draden weer bevestigen... klaar

Oke, dat is dus wel te doen :)
Nu nog een goede voeding uitkiezen

Goede merken zijn o.a Zalman, Cooler Master, Chieftec, Antec, OCZ, Corsair en Be Quiet!
Kijk daarnaast ook in de laatste Hardware.Info Magazine of kijk op hardware.info om hun voedingen test te zien.
Dat zijn wel wat duurdere modellen, maar je krijgt wel een idee van goede merken.:)

Allemaal harstikke bedankt voor de informatie! :thumb:
Nu kan ik weer verder. :)

Groeten,
Ivovb

Oke, succes ermee.
En als je nog vragen hebt, dan horen we ze wel.:)

Enne, goed de handleiding van de voeding doorlezen, en evt. belangrijke dingen noteren voor je begint.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan